Stil

(P) Ritualul parfumeriei exclusiviste – interviu Cristina Bălan, Elysee Concept

scris pe 29 Aug 2011 de StyleReport.ro 18432 vizualizări
mastercard elysee

Parfumeria exclusivistă este o formă de artă care luptă împortiva globalizării, a producției pe bandă rulantă și uniformizării. Interviul cu fondatoarea rețelei Elysee Concept explică ce înseamnă alegerea unei esențe și bunul gust în parfumerie și care sunt diferențele între un parfum de masă și unul „de artă“.

Cum a prins viaţă conceptul Elysee Maison des Parfums? Ce aţi dorit să urmăriţi prin designul magazinelor şi în special prin amenajarea sediului din Lahovari?

Cristina Bălan: Dintotdeauna am fost de părere că alegerea unui parfum presupune o stare aparte, o călătorie în diferite unghere ale Eul-ui tău. Iar pentru o astfel de experiență ai nevoie de un ambient unic. În peregrinările mele prin lume, dorind să aleg „parfumul visurilor“ eram de multe ori întreruptă din visare de spaţiul poate prea îngust, de zgomotul străzii sau chiar de graba consultantului. De aceea, când am pornit în acest vis fumos numit Elysee am căutat un loc unic, în care, prin decoruri, prin muzică şi mai ales prin servicii să ajutăm clientul să între în acea stare de visare, inerentă din punctul meu de vedere adulmecării unor parfumuri rare.

Elysee Maison des Parfums din Piaţa Lahovari a fost deschis într-o vilă de patrimoniu tip Versailles, cu mai multe saloane: „Salonul de primire“, în care se poate savura un ceai sau o cafea, „Salonul cu parfumuri pentru Domni şi Doamne“, „Salonul Rotund“ cu parfumuri ambientale. Clientul aflat în căutarea unei miresme aparte, pătrunde în universul Elysee și începe o adevărată călătorie inițiatică, o rupere de la ritmul zilnic în cadrul unei lumi speciale, plină de înțelesuri noi. Cel mai mult mă bucur atunci când primesc e-mailuri de mulțumire. Înseamnă că un strop din pasiunea mea a trecut mai departe. În fond, asta mă motivează cel mai mult.

Cât de greu este să recomandați un parfum unui client nehotărât?

Înainte de toate, fiecărui client i se trasează profilul olfactiv cu mare grijă, ţinând cont de o serie de date specifice. Mulți rămân uimiți să vadă că la sfârşitul unei astfel de călătorii olfactive se redescoperă, realizează că de fapt adoră un anumit parfum sau un anumit ingredient pe care înainte erau siguri că nu-l plac. De exemplu vetiverul: foarte multă lume consideră că este un ingredient specific masculin, dar sunt nenumărate parfumuri feminine care îl conțin și care dau parfumului o notă mai senzuală.

Trebuie să acordăm timp alegerii unui parfum şi să nu uităm că azi ne place un anume parfum, mâine ne inspiră altul, în funcţie de cum ne simţim, de vreme, de emoţiile prin care trecem în momentul respectiv. Asta nu înseamană că nu sunt persoane care iubesc „parfumurile-semnătură“, cele care le caracterizează, de care nu se mai pot despărţi dar, din punctul meu de vedere şi semnătura se mai schimbă în timp…

Anumite mărci din portofoliul Elysee Concept oferă esenţe personalizate (Penhaligon’s, de exemplu). Oferiţi acest serviciu şi pentru clienţii din România?

Da, oferim acest serviciu prin deschiderea pe care Elysee o are către parfumieri de prestigiu, însă mă îndoiesc că în multitudinea de parfumuri pe care le oferim, peste 600, cineva care doreşte ceva special, nu îşi găseşte acel „coup de foudre”.

Un parfum elitist, bine construit, se deschide atât de cameleonic încât chiar dacă prietena cea mai buna îl poartă, nici nu ne trece prin cap că ar putea fi același… față de parfumurile de masă care prin modul cum sunt construite, prin calitatea ingredientelor nu suportă decat un grad redus de metamorfozare de la o persoana la alta.

Cum se asigură un client că a făcut alegerea bună după ce a mirosit 5 parfumuri diferite? Aromele se întrepătrund până când toate ajung să semene, cum rezolvaţi acest detaliu?

Serviciile noastre sunt special create pentru a nu ajunge în acest punct nedorit. Parfumurile alese, aplicarea lor în anumite puncte cheie, răgazul acordat fiecărui parfum şi multe alte aspecte secrete, totul este pregătit de aşa natură încât alegerea clientului în cadrul unei şedinţe olfactive la Elysee să fie cea potrivită stării de spirit specifice momentului alegerii.

Punem un accent deosebit pe ritualul de alegerea al parfumului visurilor. Acest act de identificare a parfumului dorit depinde foarte mult de starea noastră de spirit, de momentul zilei, de ceea ce se întamplă atunci în viața noastră, dacă suntem exuberanți sau melancolici, dacă vrem ca mireasma aleasă să ne mângâie sau să ne revigoreze… Cu parfumul ales trebuie să se înfiripe o poveste de dragoste: daca îl iubim, parfumul se va încalzi în noi și va scoate la lumină note foarte senzuale… alegerea unui parfum este un gest extrem de intim și delicat!

Prin ce este diferit un parfum exclusivist de unul obişnuit?

La sfârşitul secolului al XX-lea „banalul” a devenit din păcate cuvântul care defineşte starea parfumeriei în general. Acest lucru s-a întâmplat pentru că mărcile de parfumerie au fost preluate de grupuri economice mari al căror prim interes este profitul și, implicit, atingerea unei mase largi de consumatori. De aceea, de dragul unei acceptări pe o scară cât mai mare, au scos pe piață parfum după parfum.

Întotdeauna piața a fost împărțită în două segmente: parfumuri de masă şi parfumuri elitiste, cele superioare, dar în ultima jumătate de secol diferenţa dintre ele s-a acutizat dramatic în defavoarea celei de a două categorii. Din 1970, când Statele Unite au introdus conceptul de „marketing”, comunicarea despre un parfum a devenit mai atractivă decât parfumul în sine atrăgând astfel marea parte a fondurilor financiare. 98% din preţul de raft al unui parfum de masă reprezintă marketing şi publicitate. La acest aspect se adaugă noile reglementări internaţionale care devin din ce în ce mai restrictive şi care duc la un număr din ce în ce mai mare de materii prime scoase de pe ingredientelor permise.

În contextul limitărilor, al uniformizării, un parfum exclusivist este cu atat mai revelator, cu adevărat un produs de nișă, creat fără „brief-uri“ de marketing, fără intenţia de a plăcea maselor ci doar unui segment elitist, restrâns, iubitor al lucrurilor făcute în mod artizanal. Pentru astfel de „Maisons“, care crează opere de artă olfactivă, ceea ce contează este calitatea materiilor prime şi actul creativ fără prohibiţii. Producţia nu va fi la scară ci în ediţii limitate, iar distribuţia extrem de selectivă. Este de la sine înţeles că adevăraţii parfumieri sunt atraşi de colaborarea cu astfel de case artizanale pentru crearea unor „bijuterii“ olfactive. Un exemplu în acest sens ar fi colaborarea dintre marele parfumier Guy Robert şi casa Amouage. În crearea parfumului Gold, singurul pe care celebrul critic Luca Turin l-a apreciat cu 5 stele (notă maximă acordată unui parfum creat vreodată) Guy Robert nu a avut limită de buget şi de timp.

Astfel a luat naştere ceea ce el a numit „încununarea carierei mele”, după un efort de producţie care a durat nu mai puţin de 11 ani. Astfel de parfumuri-bijuterie se lansează cu evenimente artistice restrânse în contradicţie cu evenimentele opulente de lansare a parfumurilor de masă. Chiar şi în acest segment al nişei au pătruns reprezentanţi ai grupurilor comerciale mari care lansează cu mare fast și prin asocieri de imagine deloc specifice nișei parfumuri al căror singur aspect „tentant” este un preţ mult peste cel al parfumurilor de masă.

Problema este că din ce în ce mai mulţi consumatori se lasă atraşi de acest nou aspect poleit al marketingului așa-zis „de nișă”, întrucât marile concerne comerciale au creat o concurenţă neloială caselor mici, artizanale al căror obiectiv unic este păstrarea parfumului ca formă de artă. De aceea recomand să nu uităm să căutăm frumosul olfactiv în formă sa pură, indiferent cât timp ne ia şi ce eforturi presupune: precum binecunoscuta George Sand a realizat după o viaţă întreagă în căutarea sublimului în muzică şi literatură că „parfumul este armonia armoniilor”.

Ce înseamnă “prost-gust” în alegerea unui parfum pentru doamne şi pentru domni? Există un cod al bunelor maniere atunci când vine vorba despre parfumuri?

Aș putea numi “prost gust” făcând referire fie la cantitatea în exces aplicată dintr-un parfum sau la atitudinea necorespunzatoare în a purta un parfum; în privința alegerii, parfumul este atat de personal și intim, fiecare din noi percepe fiecare miros atât de diferit, încat este dreptul fiecăruia să se bucure de parfumul preferat; însă dacă ne plac parfumurile grele, puternice este de la sine înțeles că atunci când avem o întâlnire de afaceri, mergem la teatru sau într-un mediu cu spațiu intim restrâns este recomandat să-l aplicăm cu mare “zgârcenie” dacă nu chiar să-l înlocuim cu un parfum ceva mai ușor de ingerat de cei din jur. Cât despre atitudinea cu care purtăm parfumul, este atât de important ca parfumul ales să ne definească întrucât dacă-l purtăm pentru că e “trendy” sau pentru că îl poartă cineva pe care-l admiram, el ne va trăda și poate duce în acel “prost gust” de care-mi vorbiți.

Vorbiţi-ne despre notele unui parfum. Ce înseamnă fiecare dintre ele din punct de vedere olfactiv? Cum influenţează fiecare notă mirosul parfumului?

Parfumul se deschide cu notă de vârf, cea care ne atrage atenţia imediat după aplicare, perceptibilă în primele minute: în general note volatile precum citricele, lavanda sau condimentele. Apoi intră în scenă notele de mijloc sau „inima parfumului“, cele care dau caracter parfumului şi care încep să se deschidă după primele minute de la aplicare , în general flori precum tuberoza, iasomia, trandafirul, floarea de portocal, notele oceanice sau cele aromate, cele de iarbă proaspăt cosită sau din nou, condimente. Notele de bază sunt cele care rămân în păr sau pe haine, cele care persistă multe ore după aplicare; constau în substanţe lemnoase (vetiver, santal) răşini sau esențe animalice (ambra gris, moscuri, civet) şi reprezintă de fapt amintirea parfumului.

Dacă ar fi să facem o comparaţie cu degustarea şampaniei am putea asemăna notele de vârf cu acel prim impact ceva înţepător când mirosim licoarea şi o sorbim, inima cu savoarea pe care o ai în gură după sorbire, iar baza cu gustul care persistă după ce ai înghiţit. Notele de vârf sunt cele mai ascuţite, mai jucăuşe, cele de mijloc conferă rotunjime şi caracter parfumului, iar bază omogenizează creaţia, desăvârşind-o.

Cum se stabileşte preţul unui parfum? Este întotdeauna preţul cel mai bun indicator pentru un parfum de valoare?

În parfumeria exclusivistă preţul este în mare parte corelat cu calitatea parfumului, cu ingredientele folosite, cu flaconul. Sunt şi parfumuri simple din punct de vedere al piramidei olfactive, dar absolut geniale, surprinzătoare ca miros. Deunăzi am mirosit un parfum obţinut dintr-o combinaţie de citrice şi vanilie şi era de-a dreptul surprinzător, nu aş fi zis că are o compoziţie atât de simplă.

Frumuseţea unui parfum constă nu numai în ingredientele folosite, dar şi în arta îmbinării acestora, cantitatea folosită din fiecare. Sunt parfumuri extrem de apropiate în privinţa formulei pe care o au la bază, dar care, printr-o cantitate infimă adăugată sau scoasă dintr-un numit ingredient, căpăta conotaţii atât de diferite.

Cum se obţine efectiv un parfum? Care este procesul de fabricaţie care conduce la obţinerea unei anumite arome, definită mai apoi că orientală, florală şamd…

Cheia creaţiei un parfum, acea reţetă secretă care stă la bază lui, este de fapt o formulă chimică de combinare a ingredientelor principale. Ingredientele se obţin la rândul lor prin diverse tehnici de extracţie precum hidrodistilarea, un procedeu care are la bază acel alambic inventat de arabi (este cazul materiilor prime precum, patciuli), extracţia cu grăsimi sau pe bază de solvenți (pentru materii prime mai sensibile precum: iasomia, tuberoza, trandafirul) şi ar ai fi multe de spus, dar timpul şi spaţiul nu ne permit.

Concentratele obţinute sunt apoi completate cu alte componente adiţionale care au un rol fixator şi solvenţi pentru a asigura longevitatea parfumului. Prin arta combinării ingredientele parfumului formează acorduri, traduse mai apoi prin emoţii. Toată compoziţia trebuie să aibă un caracter omogen, notele să interfereze în mod armonios şi, în funcţie de impactul final al acestei compoziţii, parfumul se înscrie într-o anumită categorie olfactivă (floral, citric, chypre, oriental, lemnos etc).

Procesul este mult mai amplu, iar factorul decisiv ca în oricare alt act de creaţie, este inspiraţia. Crearea unui parfum este un proces lung plin de revelaţii şi frustrări pe care un parfumier le adună înainte de a-și începe creația. Nu trebuie uitat că atunci când purtăm un parfum minunat, în spatele său e multă muncă și Cineva care a pus înăuntru vise şi care s-a jucat cu volatilităţi şi cu emoţii.

Există o legătură între stilul vestimentar şi parfumul ales? Cum se corelează cele două pentru domni şi respectiv doamne?

Bineînţeles că există o legătură; parfumul este profund corelat cu starea de spirit și implicit cu stilul vestimentar. Când ne îmbrăcăm mai sport putem să ne învăluim într-o mireasmă proaspătă, oceanică sau florală, când mergem la o cină sau la un eveniment de seară purtăm un parfum opulent, un gurmand sau un oriental somptuos. Mai presus de orice însă, dacă optam pentru un „parfum-semnătură“ putem să îl purtăm în orice moment, indiferent de cum ne îmbrăcăm, atâta timp cât ne bucurăm de el, cât încă îl mai simţim. Recomandabil este ca în momentul în care nu mai percepem un parfum să îl lăsăm o perioadă deoparte şi să cochetam cu altul, putând oricând să ne întoarcem la prima dragoste. Cu parfumurile nu e că în viaţă, nu-i aşa???

Ne puteţi descrie pe scurt mărcile cele mai valoroase şi prin ce se disting ele de celelalte?

Nu există mărci mai valoroase decât altele, tot portofoliul Elysee este alcătuit cu mare atenţie. Însă putem menţiona anumite aspecte definitorii pentru anumite case precum casa MDCI, o casă pentru care parfumeria este ridicată la rang de artă pură, atât prin ingredientele rare folosite în parfumurile sale precum iasomia de Sambac, pruna de India, santalul de Missore, vetiver de Haiti, parfumierii de excepţie precum Pierre Bourdon, Stephanie Bakouche, Bertrand Duchaufour, cât şi prin flacoanele bust din cristal, sculpate manual, printr-o tehnică veche şi foarte costisitoare numită „lost wax”.

Casa Amouage, patronată de Şeicul Omanului, impresionează prin adevărata stare de lux, întrucât şeicul a dorit să creeze un adevărat „dar al regilor” fără limită de buget şi de timp. A apărut astfel parfumul Gold care a fost realizat în aproape 11 ani de către renumitul Guy Robert, prin combinarea a peste 100 de ingrediente extrem de preţioase. Printre ele Franckincense, o răşină mai scumpă decât aurul, folosită exclusiv de casa Amouage în forma sa autentică, trandafirul de rocă, o floare culeasă cu mâna, doar la anumite ore de peste zi și care crește doar în Oman, pe dealurile Dhofarului. Casa Xerjoff, ale cărei parfumuri sunt nemaîntâlnite, aflate pe lista de așteptare în întreaga lume datorită acordurilor speciale de Ylang Ylang, iris pur de Florența, dar și grație unor tehnici de prelucrare foarte costisitoare, precum codistilarea sau distilarea fracționată. Acestea permit obținerea unor noi valențe olfactive prin distilarea comună a mai multor ingrediente. Și, nu în ultimul rând, casa de cosmetice Menard, pe care suntem deosebit de onorați să o gazduim in Elysee întrucât este una dintre cele mai exclusiviste din domeniu și folosește ingrediente de-a dreptul miraculoase: ciupercile Reishi japoneze roșii și negre, pentru efectele lor de rejuvenare și întinerire, precum și specii foarte rare de nuc sălbatic, orz purpuriu și cireș dulce, folosite în atât de minunata cremă Authent. Cremele casei Menard sunt rezultatul a multor ani de cercetare în medicina regenerativă, nefiind doar simple creme; aceastea fac adevarate minuni care inlocuiesc cu succes intreventii ale medicine estetice. Crema minune a casei Menard – Authent este singura crema din lume care lucrează în celula stem – mama tuturor celulelor – potențându-i activitatea, și mărind numarul celulelor stem până la 7 ori.

Programul MasterCard Elite oferă deţinătorilor de carduri MasterCard Premium şi Corporate experienţe memorabile de fiecare dată când apelează la serviciile comercianţilor parteneri. Lista acestora este variată, incluzând magazine de lux – îmbrăcăminte, bijuterii, parfumuri sau mobilier, saloane de înfrumuseţare, restaurante şi ciocolaterii cu tradiţie. La cumpărăturile efectuate cu un card MasterCard Premium (Gold, Platinum, World®, World Signia® sau Corporate®), clienţii beneficiază de reduceri de până la 25%, de consiliere, bonusuri sau cadouri din partea casei, negociate în cadrul unei reţele exclusiviste de parteneri.

Lista completă a locațiilor partenere o găsiți aici.

2 comentarii

  • CBC pe 30 Aug 2011

    Buna ziua, Am citit articolul in miez de noapte,dar comentez dupa sedimentare in miez de dimineata. -*****Am citit interesat articolul,cu atat mai mult cu cat am avut ocazia sa vizitez de curand(iulie 2011),un atelier de parfumerie-centru de creatie-,cu prilejul unei vacante intre Bruxelles si Luxembourg.Am avut parte de a vedea o locatie superba unde se realizeaza la “symphonie du melange des senteurs”.Expozitia de vanzare cu parfumuri,acompaniata de sculpturi si picturi,intr-o ambianta de “son,lumiere et parfums”,unde prezentatoarele te acompaniau cu explicatii pertinente,cu exceptionala sesibilitate in alegerea diverselor sortimente expuse in ” HYME AUX PARFUMS “. Pentru dame sau barbati,sezon rece sau cald.imbracaminte de lana sau coton,distanta de pulverizare,timp de asteptare etc.etc. Ar mai fi de comentat,desi sant un simplu om caruia ii place un miros placut. In final un lucru extraordinar : preturile extrem de competitive la dozajul sticlutei.***** Scopul comentariului :”EDUCATIA CUMPARATORULUI ” ,asupra parfumurilor cu explicatii amabile,neagresive chiar daca cumpara sau doar va vizitat si a primit o informatie ,de la care in viitor va deveni cumparator. *****-CBC-

    Reply
  • atreus pe 03 Sep 2011

    lupta impotriva globalizarii? Dar de cand globalizarea inseamna “uniformizare”??? Globalizarea inseamna informatie ce se propaga global si acces al oricarui individ la “lume” in general. Atentie impotriva ce “luptam” ca s-ar putea sa ne displaca daca si castigam… Globalizare inseamna si Romania in Schengen de ex. Nu mai folositi termeni fara sa ii intelegeti!

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului