Stil

Povestea navigatorului portughez – IWC Portuguese

scris pe 21 Sep 2011 de Dragoș Aliciu 15433 vizualizări
Stil - IWC Portuguese

Din secolul al XVIII-lea, cronometrele salvau viețile marinarilor prin precizia pe care o dădeau navigației. Astăzi, datorită a doi excentrici portughezi, aceleași ceasuri reamintesc importanța lor istorică. Cele mai precise ceasuri ale planetei de atunci sunt cele mai elegante de acum.

Apariția cronometrului marin în prima parte a secolului al XVIII-lea simplifica mult viețile marinarilor de peste tot din lume. Alături de sextant, astrolab și busolă, din anul invenției, 1737, timpul măsurat de cronometrul marin le permitea navigatorilor să determine prin calcule trigonometrice longitudinea. Printr-o serie de alte operații matematice și raportări la diferiți aștri, ajungeau să găsească poziția exactă a vasului pe mare.

Ref 5447 și 5454, modele Portuguese cu complicații tehnice diferite, dar bazate pe mecanisme de ceas de buzunarcu armare manuală

Precizia mecanismului mecanic era vitală, iar cronometrele cu atât mai dificil de fabricat cu cât trebuia să funcționeze în parametri chiar și în fața tangajului navelor. Toți marii navigatori, de la britanici la spanioli, francezi sau italieni, s-au bucurat de progresul enorm pe care îl aducea acuratețea instrumentelor de măsură.

Ani mai târziu, în vremuri mult mai clare pentru navigația mondială, doi oameni de afaceri portughezi comandau casei orologere IWC ceasuri de mână de precizia unor cronometre. International Watch Company, o marcă înființată de americanul F.A. Jones pe pământ elvețian, apărea la aproape 150 de ani de la inventarea cronometrului. Nu avusese niciodată un cronometru marin în producție, dar asta nu însemna că nu dispunea de mecanisme îndeajuns de precise.

Silueta simplă a primului model Portuguese s-a păstrat până astăzi, alături de unul dintre marcajele clasice folosite pentru ceasurile de buzunar – „calea ferată“ – și indicatoarele ascuțite

La vremea respectivă, în 1939, soluția găsită de ceasornicari pentru acuratețea cerută de clienții portughezi a fost mutarea unui calibru de ceas de buzunar într-un ceas de mână. La cei 42 mm în diametru, modelul realizat la comandă era de departe cel mai voluminos pe care IWC îl lansa pe piață și, probabil cel mai mare din întreaga industrie.

Deși dimensiunea și precizia erau cele două calități care îl scoteau în evidență pe „Portughez“, designul este cel care s-a păstrat cu adevărat în categoria detaliilor nemuritoare. Familia de ceasuri a devenit una clasică pentru IWC, preferată de colecționari și de departe cel mai bine înzestrată din punct de vedere tehnic în gama producătorului.

IWC Portuguese Ref 3774, Grande Complication

Un IWC Portuguese va fi recunoscut întotdeauna pentru designul simplu, extrem de elegant, cu numeralele marcate clar, cel mai adesea încadrate de gradațiile minutelor, punctate sau vopsite sub forma „căii ferate“. Sunt ceasuri cu rezerve de putere mari, până la 7 zile, adeseori puse în valoare de complicații astronomice. Deloc întâmplător, cel mai complicat ceas creat de IWC, Siderale Scafusia, este un Portuguese. Adună 13 dintre cele mai nobile funcții pe care le poate avea un ceas mecanic și este demonstrația de putere orologeră a unei case peste care cei 141 de ani de existență au trecut fără să lase vreo urmă de îmbătrânire.

IWC Portuguese Siderale Scafusia, cel mai complicat ceas produs de IWC vreodată, atinge un impresionant preț de 750.000 franci elvețieni și este un model creat special pentru a arăta avansul tehnic pe care l-a atins compania în cei 141 de ani de existență. Ceasul pune în funcțiune 13 complicații mecanice.

Foto: IWC

2 comentarii

  • Marius pe 21 Sep 2011

    Buna ziua,
    Am citit cu interes, aproape de fiecare data articolele dumneavoastra legate de ceasuri. Este o placere sa descopar aceste minunatii si in acelasi timp tendintele care apar pe piata la ora actuala in materie de ceasuri.
    Va doresc toate cele bune si sa continuati tot asa!

    Reply
  • kLM pe 21 Sep 2011

    Am vazut ultimul Portughez care, desi superb, mi se pare prea mare pentru un ceas elegant (as zice ca 42-43 mm reprezinta limita maxima de diametru).

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului