Stil

O zi de cursuri la școala de modă

scris pe 15 Feb 2012 de Dragoș Aliciu 7380 vizualizări
Stil - Moda cu profesor francez

În fiecare săptămână, profesioniști din spatele unor mărci precum Chanel, Balenciaga, Louis Vuitton sau Guy Laroche vin la București pentru a preda cursuri de modă studenților români. StyleReport.ro a revenit în sala de clasă pentru a asista la primele cursuri de modă atestate internațional din România.

Batista cu model paisley de la piept este asortată discret cu accentele roșii de pe fularul prins în jurul gâtului. Bărbatul poartă un sacou reiat de culoare închisă și o pereche de blugi clasici reușind să arate bine fără prea mult efort. Fața nebărbierită și părul un pic răvășit îl fac să pară aranjat după acea logică a neglijenței studiate.

Profesorul a aterizat de doar câteva ore în București într-o seară de vineri. Zâmbește și accentuează cuvintele în engleză cu o pronunție modelată puternic de franceza nativă. Se prezintă în fața clasei și trece în revistă ideile principale ale celor trei zile de curs. Va fi un program aglomerat, desfășurat pe mai mult de 15 ore de prezentări, sesiuni de întrebări și interacțiuni cu studenții.

Bruno Benedic este doar unul dintre lectorii străini care zboară din Paris pentru a lectura în București. Alături de el, alți 12 profesioniști ocupă cancelaria Artcademy, primul program de studii fashion din România recunoscut internațional. Proiectul este o colaborare între Codecs, furnizor de cursuri specializate în domeniul business și Mod’Spe Paris, un institut-pepinieră pentru industria de modă din Franța. În primul an se trec în revistă noțiuni elementare, de la istoria modei la cursuri de desen, analize ale materialelor textile, lecții despre modeling și comunicare de brand, pentru ca în anul final studenții să aprofundeze marketingul de modă și designul. Fiecare dintre profesori are o experiență vastă în domeniul despre care lecturează și, așa cum spune domnul Benedic, „este o interfață valoroasă între oameni cu visuri – studenții – și un domeniu extrem de vast – moda“.

Studenții ocupă aproape toate scaunele unei săli de clasă de dimensiuni medii. Sunt persoane care s-au înscris la Artcademy din pasiune pentru modă sau din interes profesional. Un avocat care își dorește să devină consilier de imagine, câțiva reprezentanți ai unor companii producătoare de haine din România, persoane care dețin propriul atelier de confecții și care își doresc să fie cu un pas în fața concurenței se remarcă în momentul prezentărilor. Fără excepție sunt oameni trecuți de 25 de ani și implicit de momentul studenției, dar pe care ideea de a-și vedea numele cusut pe eticheta propriei colecții i-a readus în banca unei săli de clasă.

Iar Bruno Benedic este cel mai în măsură să le vorbească despre logica alcătuirii unei colecții. Experiența sa provine din birourile și atelierele de croitorie ale unor mărci precum Balmain, Givenchy, Balenciaga sau Nina Ricci. A lucrat alături de Karl Lagerfeld pentru colecția de accesorii din piele Chanel și este unul dintre acei „prezicători“ ai modei, unul dintre forecaster-ii care anticipează tendințele colecțiilor de peste unul, doi sau trei ani. Este profesor Mod’Spe încă din 1993, anul înființării institutului și în același timp membru al Fédération Française de la Couture și French Fur Federation.

Lecția avansează cu ajutorul unui proiector. Pe ecran apar spectacole de modă ale unor designeri cunoscuți. „O defilare are două componente: cea spectaculoasă și cea practică. Anumite haine sunt create să facă vâlvă în presă, să apară în ziare și reviste. Altele ,să fie purtate pe stradă.“, spune Bruno Benedic. Indiferent de marcă, principiile alcătuirii unei colecții sunt în mare aceleași. Se stabilesc dinainte materiale și culori, teme sau combinații între diferite piese vestimentare în funcție de tendințele sezonului respectiv. În ciuda creativității implicate în domeniu, regulile de marketing sunt clare și trebuie urmate de orice brand, indiferent că este vorba de mărci haute couture sau branduri de masă.

O colecție nouă este alcătuită în proporție de 50% din piese vestimentare clasice – sacouri, pantaloni, bluze, cămăși etc. 30% sunt modele care au avut succes în anii trecuți și care trec prin restilizări și doar 20 % articole cu totul noi. La fel, culorile reprezentative pentru un anumit sezon ocupă jumătate din oferta unui producător, restul fiind rezervat clasicelor (și repetabilelor) negru, alb, bleumarin, roșu dar și nuanțelor pale.

Se iau notițe și se trag concluzii în comun după fiecare film afișat pe ecranul din fața clasei. Descompusă în părțile esențiale, crearea unei colecții de îmbrăcăminte este un demers logic și mai ales financiar înainte de a fi unul pur legat de inspirație. Defilările se planifică în cele mai mici detalii astfel încât spectacolul și informația despre noutățile mărcii să fie îmbinate perfect. Profesorul oscilează cu abilitate între luxul haute couture și aspectul practic al colecției. Îl ajută nume precum Christian Dior, Hermes și Chanel, dar și mărci precum Benetton sau Carrefour. La un moment dat, după o explicație mai lungă încheie: „Vestul Europei are nevoie de idei noi. Culori, siluete, designuri, nuanțele potrivite pentru un anumit moment, iar voi puteți să le stabiliți, să le transmiteți mai departe. În următorii cinci ani sau poate chiar mai devreme ne veți proune noi idei de îmbrăcăminte. Dar pentru a face asta trebuie să vă dezvoltați propria viziune asupra modei.“


0 comentarii

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului