Stil

Frumusețea între Apus și Țara Soarelui Răsare

scris pe 04 Mai 2011 de Constantin Barbu 6829 vizualizări
shiseido

Idealul japonez de frumuseţe este o îmbinare armonioasă între spirit şi formă. Altfel spus, o reflectare exterioară a interiorului. Fondată în 1872 de un fost farmacist al Marinei Imperiale japoneze, Yushin Fukuhara, compania Shiseido şi-a deschis porţile ca prima farmacie de tip occidental din Japonia, dar a devenit în timp principalul producător japonez de produce cosmetice.

Încă de la înfiinţarea sa în 1872, Shiseido s-a poziţionat pe piaţă ca o companie bazată pe creativitate și inovație. La acea vreme, Japonia era caracterizată de o puternică cultură tradiţionalistă, dar schimbarea sub presiune externă era inevitabilă: în 1868, vechea capitală de la Kyoto s-a mutat la Tokyo, moment care a reprezentat începutul modernizării Japoniei.

Una dintre primele reclame Shiseido, din 1877

După ce şi-a creat o clientelă numeroasă în rândul curții imperiale şi a elitei societăţii nipone vânzând remedii medicale moderne, Shiseido a început sa producă cosmetice, iar renumele oamenilor care foloseau produsele companiei i-a inspirat şi pe alţii să le folosească, fapt care a dus la creşterea rapidă a popularităţii mărcii. În anii ce au urmat, fiul lui Fukuhara, Shinzo, un tânăr fotograf, a început să călătorească în jurul lumii. Anii de studiu şi călătorii în Statele Unite şi Europa l-au introdus pe tânărul Shinzo în lumea artei şi a culturii, ceea ce a dus la o schimbare substanţială a viziunii companiei. Când Shinzo s-a întors în Japonia să lucreze pentru tatăl său, arta şi tehnologia au devenit parte a culturii companiei. Deşi rădăcinile tehnologice ale Shiseido erau deja puternice, dorinţa de îmbunătăţire a calităţii produselor a impus noi standarde în cercetare şi dezvoltare.

În anul 1888, Shiseido a înregistrat un alt succes pe piaţă din Japonia, lansând prima pastă de dinţi a companiei. Prezentată că un produs premium, mai eficient decât celelalte soluții existente deja, pasta de dinţi s-a vândut în numere foarte mari.

Trecerea de la produsele farmaceutice la cosmetice a fost marcată de introducerea cu succes a loţiunii de faţă Eudermine, o loţiune de ten hidratanta atât de avanasata încât se vinde şi în zilele noastre.  În 1906, Shiseido sparge din nou convenţiile, în acest caz cu un nou tip de pudră albă pentru faţă, tradiţională în Japonia. Cu o formulă ce conferea pielii un aspect natural şi proaspăt, produsul a deschis o nouă eră în machiaj pentru femeile japoneze.

Anii 1916-1935 sunt marcaţi de încercarea companiei de a asimila cultura europeană. În 1916, Shinzo deschide  unul dintre primele departamente de design din Japonia, adunând cei mai buni artişti ai vremii. Împreună au creat o serie de postere publicitare cu influenţe art-nouveau, un curent total nou şi străin în Imperiu la acea vreme. În ceea ce priveşte designul produselor, Shiseido s-a remarcat încă de pe atunci cu ambalaje elegante, decorate cu arabescuri inspirate de curbele artiştilor japonezi din perioada Kamakura. În aceeaşi perioadă, floarea de camelie a devenit simbolul Shiseido.

În 1921, Shiseido a elaborat principiile de management pe care compania se bazează și astăzi: calitatea absolută a produselor, respectul pentru consumatori, respectul pentru realizările din trecut ale companiei, dar şi pentru obiectivele din viitor, pentru sinceritate, loialitate şi onestitate. La mijocul anilor ‘30, publicitatea Shiseido a trecut peste simpla asimilare a influenţelor occidentale şi şi-a dezvoltat un stil distinct, personal. Femeia Shiseido era prezentată ca un amalgam de elemente occidentale şi japoneze: o imagine idealizată a femeii nu numai în faţa modei, dar conştientă de sine şi de potenţialul sau. Reclamele sugerează o frumuseţe ce vine din interior, reflectând identitatea proprie a femeii într-o societate profund patriarhală.

Extinderea peste hotare a afacerii a început în 1957, iar anii ‘60 s-au concentrat pe internaţionalizarea conceptului mărcii, o dată cu dezvoltarea unei noi generaţii de produse destinate exclusiv pieţei din afara Japoniei. Artistul francez Serge Lutens a devenit creatorul internaţional al imaginii Shiseido între 1980 şi 1999 şi tot el a creat un ideal de frumuseţe rafinată, care exprimă o îmbinare între estetică tradiţională și cea modernă, un amestec echilibrat de oriental şi occidental.

În prezent, Shiseido continuă să se dezvolte în 13 centre de cercetare din întreaga lume, având un personal de 1000 de cercetători şi tot atâtea formule brevetate. Detalii pe Shiseido.com.

2 comentarii

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului