Stil

Întâlnirile StyleReport.ro – Artioli, pantofi pentru cei mai importanți oameni ai lumii

scris pe 06 Oct 2011 de Dragoș Aliciu 10780 vizualizări
Stil - Artioli

Andrea Artioli reprezintă a treia generație a unei familii de pantofari care a creat, ridicat și condus spre succes o marcă pur italiană, într-un stil pur italian. Chiar și acum, în epoca tehnologizării asidue și a „outsourcing“-ului agresiv, Artioli încă se recomandă prin pantofi realizați complet manual în urma unui șir de 200 de operațiuni diferite. Mai mult decât atât, creațiile lor au ajuns la propriu în picioarele lui Michael Jackson, Michael Jordan, George Bush sau V. Putin.

În 1991, când tânărul își începea activitatea ca intern în cadrul firmei, marca Artioli avea deja un nume peste tot în lume. Bunicul Severino fondase compania în 1912, tatăl său Vito o ducea ani mai târziu peste Ocean, în Statele Unite și chiar în picioarele unora dintre cei mai importanți oameni ai planetei. Pantofii Artioli se bucură de o clientelă la care alte mărci de lux doar pot spera.

În pragul războiului din Irak, presa specula că singurul lucru la care atât G. W. Bush și Saddam Hussein pot cădea de acord este calitatea pantofilor Artioli. Într-o ironie a sorții, comenzile amândurora ajungeau în același timp în atelierul italian. Dar chiar și fără cei doi, lista clienților rămâne impresionantă: Vladimir Putin, Michael Jackson, Michael Jordan, Elton John, Gary Cooper, Papa Ioan Paul al II-lea, Donald Trump, Dean Martin, Fred Astaire și mulți alții au purtat cel puțin o dată o pereche de pantofi fabricată în Via Oslavia nr. 3 din Tradate, Italia.

Andrea Artioli, designer și artizan pantofar pentru Artioli shoes

Aflat la București, în magazinul care îi vinde produsele în România, Andrea vorbește cu plăcere despre meseria lui. Explică avantajele unei afaceri de familie și își expune viziunea despre stil, într-o lume în care costumul a început să fie purtat chiar și cu adidași. „Pentru mine stilul unei persoane este precum o orchestră, alcătuită din mai multe instrumente. Pantoful ar trebui să fie unul dintre aceste instrumente și e foarte important să „cânte“ aceeași melodie cu restul vestimentației tale. Melodiile diferite duc la o problemă de stil, o problemă de gust. A purta pantofi sport cu un costum elegant e ca și cum la concertul unei orchestre, unul dintre instrumente cântă cu totul și cu totul altă melodie.“

Câteodată, pantoful este chiar solistul „orchestrei de stil“, iar Artioli, dirijorul perfect. Andrea are cu el în permanență un mostrar cu fâșii colorate de piele, fiecare dintre ele potrivită pentru un anumit tip de încălțăminte. Pielea de rechin este un foarte bun material impermeabil, cea de cangur extrem de rezistentă și foarte moale în același timp, ușor de prelucrat.  „Îmi place foarte mult să lucrez cu pielea de lamă, comodă la purtat, am în ofertă și piele de elefant, crocodil, iguană, o specie de șopârlă din Mexic, șarpe, struț sau aligator.“

Din atelierul de o singură persoană de la începutul secolului, Artioli este acum o companie cu 100 de angajați și sute de reprezentanțe în toată lumea. De altfel, cariera lui Andrea a demarat prin prezentarea pantofilor în piețelor proaspăt ieșite de sub comunism. Și a făcut o treabă bună. Între timp, Artioli ajunge la clienți prin buticuri proprii deschise în Erevan, Baku, Beijing, Macau și numeroși reprezentanți în restul orașelor importante, printre care se numără și București.

(stânga) Vito, tatăl lui Andrea Artioli prezentându-i Papei Ioan Paul al II-lea perechea de pantofi pe comandă. (dreapta) Cele trei generații Artioli – Severino, fondatorul mărcii, Vito și Andrea

Compania vinde propriile colecții prêt-à-porter, dar se ocupă și de pantofi făcuți la comandă – su misura în denumirea lor originală. „Liderii lumii“ sunt greu de satisfăcut, „clienți puternici, cu un caracter puternic. Dar a avea o personalitate bine conturată nu înseamnă a fi încăpățânat. Mulți dintre acești oameni știu să asculte sfaturi, nu sunt absurzi. Iar produsul final în urma sfaturilor mele este în 90% dintre cazuri potrivit pentru ei. În unele cazuri, artiștii au pretenții oarecum ieșite din comun, dar să spunem că pentru ei pot face anumite concesii. Am făcut pantofi aurii, de exemplu, pentru Elton John. Pentru mine nu sunt deloc potriviți, dar pentru el, perechea cântă aceeași muzică cu îmbrăcămintea“, spune Andrea Artioli.

De fapt, voința clientului separă cele două categorii de produse. În cazul unei perechi realizate la comandă, el poate avea control asupra detaliilor, își poate face o pereche după stilul său personal pentru că, așa cum spune Andrea Artioli, „eleganța este o chestiune care vine dinăuntrul unei persoane“. Pentru o pereche su misura, se iau măsurătorile, dar și particularitățile piciorului. A purta un pantof pe comandă înseamnă mai mult decât a alege un număr 42 sau 43 din raft. Pantoful este pregătit special pentru un anumit picior și un anumit mod de purtare.

Anumite persoane au un mod special de a călca și de aceea atât talpa cât și interiorul pantofului trebuie susținute suplimentar pentru a nu se uza atât de repede. „Unor anumiți clienți le place să simtă pantofii mai strâmți, alții, la fel ca mine, nu suportă să poarte ceva strâns pe picior.“ Totul e o chestiune de gust și de obișnuință, iar pantofarul știe nu numai să îndeplinească aceste detalii, dar și să le obțină de la cineva pus prima oară în fața întrebării: „Cum ar fi un pantof dacă l-ai desena tu, cu mâna ta?“



Dar în esență, diferențele dintre un pantof prêt-à-porter și unul su misura nu sunt atât de mari. Ambele categorii se lucrează manual de către artizanii companiei. Totul pleacă de la desen, o schiță în care designerul stabilește forma, locul cusăturilor și materialul. Pielea este aleasă și tratată în funcție de cum anume va fi folosit acel pantof, unde va fi purtat și ce anume trebuie să exprime. Se fac decupajele, iar apoi cusăturile și aplicarea manuală a lipiciului. Talpa de piele este mai comodă decât cauciucul și un material mai bun pentru respirația corectă a piciorului. După fixarea ei prin baterea cu ciocanul, pantoful este lăsat să se usuce. Coaserea tălpii câteva zile mai târziu este adevăratul exemplu de măiestrie și unul dintre elementele care diferențiază un pantof produs artizanal de unul obișnuit. Urmează finisarea și aplicarea unor diferite creme care să dea aspectul final.

Artioli a fost și, cel mai probabil, va rămâne un succes pe piața de profil. Este un brand pentru care marketingul și publicitatea sunt reprezentate de produsul în sine, de formă, atenția cu care a fost făcut și modul în care este prezentat. Iar acest amănunt valorează mai mult decât toate vedetele din portofoliul mărcii pentru că este palpabil și, mai ales, purtabil.


4 comentarii

  • Lucian pe 06 Oct 2011

    se pricep la pantofi, dar pe site-ul lor oficial magazinul din Romania este de fapt localizat prin Arabia Saudita.
    Incercati va rog: http://www.artioli.com/storelocator.html

    Reply
    • LatLon pe 06 Oct 2011

      Well, au incurcat latitudinea cu longitudinea. Scuzabil, pantofii sunt oricum formidabili!

      Reply
  • CristianP pe 07 Oct 2011

    Nu, Artioli se vinde in magazinul Royal Men din Bd.Libertatii alaturi de camasi si haine de blana exclusiv pentru barbati. O pereche de pantofi Artioli pleaca de la 1500 de euro la noi.
    Spor la cumparaturi :)

    Reply
  • Rent Cluj pe 09 Oct 2011

    Cu adevarat, pantofii sunt cei care dau sau iau valoare unei vestimentatii, dar la preturile vehiculate mai sus , e clar ca se adreseaza doar elitelor.

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului