Motor

Eleganța spiritului practic. O poveste de 70 de ani.

scris pe 23 Mai 2018 de Constantin Bacheș 2457 vizualizări
Range Rover 2018

Range Rover este o poveste despre combinația dintre lux și spirit practic începută în vremuri în care eleganța însemna obligatoriu costum, cravată și protocol.

„Practic”. Cam așa este caracterizat astăzi spiritul modern al eleganței. Nu prea mai ai dispoziție să petreci două-trei ore în fața oglinzii pentru a-ți potrivi ținute elaborate, mai ales că vrei mai mult confort din orice. Să spunem că nu îți mai pui vreodată întrebarea dacă să ieși din casă fără cămașă albă cu butoni, costum cu vestă, cravată, batistă în piept, bretele, pălărie, umbrelă, pantofi etc. Sau poate că nici ca femeie, nu te mai gândești ca, de fiecare dată când ajungi în lume, să mai porți machiaj complicat, coafură super studiată, multe bijuterii, rochie cu corset pe dedesubt, ciorapi, pantofi cu toc, altă geantă pregătită special pentru fiecare ținută, umbrelă de soare etc.

După al doilea război mondial, stilul de viață, fie el și în segmentul rarefiat, denumit cu prea multă generozitate „lux”, a început să se relaxeze și nu s-a mai oprit din asta. Într-un fel ca și în lumea ceasurilor. Undeva, la începutul anilor 1900, un aventurier denumit Albert Santos Dumont și-a rugat prietenul bijutier, Louis Cartier, să îi facă un ceas pe care să îl poată purta la mână. Pentru că nu era deloc practic să tot scoți ceasul din buzunar de fiecare dată când voiai să știi cât este ora. Iar de la Santos încoace, treptat- treptat, ceasul, fie el și unul care costă 100.000 euro, a ajuns pe încheietură.

Automobilul nu face excepție. A debutat ca o excentricitate și s-a transformat într-o necesitate. Practică. Și în segmentul de lux? Mai ales! Prețul ridicat trebuie să fie justificat printr-un pachet cât mai complet. Nimeni nu prea mai pleacă de acasă cu o ținută complicată pentru că nu îi mai înțelege rostul. La fel, nimeni nu prea mai vrea să accepte să plătească pentru istoria unei sigle de pe capotă. Sau măcar dacă plătește, atunci măcar să primească mai multe mașini într-una singură.

Undeva, prin pădurile din Woodstock, la vreo oră și jumătate de Londra, pe domeniul Blenheim Palace, locul unde s-a născut faimosul Winston Churchill, traversez un râu. Doar că nu sunt într-o barcă, ci într-un Range Rover care trece lejer de 100.000 de euro. Prețul nu mai pare ciudat dacă ne raportăm la explozia segmentului SUV de astăzi. În 1970, însă, când Range Rover introducea conceptul unui vehicul de lux și „de teren” într-unul singur, un automobil de lux ajungea în râu doar dintr-o greșeală nedorită. Curajul de a rescrie regulile „luxului” era privit cu circumspecție. Și așa a fost privit pentru încă câteva decenii, timp în care Range Rover a pus bazele conceptului de SUV de lux și a rămas acea „extravaganță” pe care o preferau mai mult aventurierii.

Eu unul mă simt în noul Range Rover ca bărbatul de acum un secol, în comparație cu restul colegilor invitați la testul internațional. Și nu pentru că aș fi îmbrăcat cu costum, vestă, cravată, pălărie, bretele și alte accesorii. Dar sunt totuși singurul cu cămașă, sacou și pantofi din piele întoarsă cu două catarame. Iar ceilalți sunt în haine sport pentru că, așa cum e și normal în prezent, o zi de condus înseamnă automat haine cât se poate de confortabile. Ca un indice despre ce a însemnat relaxarea omenirii, un sacou și o cămașă echivalează acum cu tot „tabloul” interbelic. Așa cum un SUV din segmentul premium ar trebui să îți ofere avantajele unei limuzine, spațiul și versatilitate unui automobil de familie, dar și abilitățile de cățărător ale unui off-road.

Am început ziua pe șosea, am intrat apoi prin pădure și acum suntem în mijlocul unui lac unde pot admira liniștit combinație perfectă de materiale și culori din interior. Personal, am transpirat puțin urmărind indicațiile specialiștilor Range Rover de pe margine, dar comportamentul sistemului 4×4 nu a pus la îndoială, în niciun moment, pedegree-ul de aventurier al mărcii. Ce faci însă cu pericolul că ai putea dilua eleganța din prea mult spirit practic? Duci nivelul de calitate atât de sus încât văzul, auzul și pipăitul să îți transmită, în fiecare secundă, că ești în vârful industriei auto. Adică exact ce face Range Rover.

În premieră, cel mai mare și mai mândru Range Rover propune o soluție hibridă de motorizare compusă dintr-un motor de 2,0 benzină și unul electric. În total, peste 400 de CP care garantează un comportament dinamic în ton cu prestigiul mărcii. Experiența din spatele volanului mă convinge că orientarea eco este mult mai mult decât marketing. Senzația la condus este a unui motor de cilindree mare, cel puțin V6 dacă nu chiar V8. Ok, aș mai putea menționa aici cele câteva modificări estetice care se remarcă și din exterior, dar, în mod sigur, dacă nu ești obișnuit cu modelul de până acum, nu remarci nicio schimbare. În schimb, remarci un Range Rover ca o instituție a luxului reinterpretat să fie practic. Adică o filosofie care poate părea banală în 2018, dar care, acum 70 de ani, reprezenta curaj, viziune și ambiție.

Modelul condus:

Range Rover Autobiography P400e, plug-in hybrid, autonomie în regim exclusiv electric 51 km, lungime 5000 mm, lățime 2220 mm, înălțime 1835 mm, ampatament 2922 mm, motor 4 cilindri 2,0 l benzină, 163 CP + motor electric, tracțiune integrală, transmisie automată, viteza maximă 220 km/h, accelerație 0-100 km/h în 6,8 secunde.

0 comentarii

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului