Stil

Ceasurile retro, celebrare istorică sau soluție de criză?

scris pe 05 Mai 2011 de Constantin Barbu 14926 vizualizări
ceasuri

Tendința de rememorare a trecutului a devenit un accent important al noilor colecții de ceasuri elvețiene. Mărcile „Swiss“ se întrec în a-și marca inovațiile mecanice din perioada de glorie. Iar design-ul li se alătură.

Cuvântul „vintage“ a ocupat încet dar sigur toate palierele artistice. Hollywood-ul turnează remake-uri după succese ale anilor ’60, mărci precum Adidas caută design-uri pentru pantofi în era Ilie Năstase, iar mobilierul se animă în forme extrem de familiare și unor designeri de acum 40 de ani. Același lucru se simte și în raionul de ceasuri. Una câte una, mărcile au început să-și rememoreze trecutul și să-l îmbrace în haine cunoscute, dar mult mai bine finisate – după posibilitățile tehnice ale epocii moderne.

Pentru Piaget, explicația a fost deja dată. Calibrul 12P a revenit pentru a  continua efortul mărcii de a produce cel mai subțire ceas automatic din lume. La fel și Vacheron Constantin, un producător din gama Premium Haute Horlogerie, cel mai de sus standard al ceasornicăriei, și-a amintit de modelele ultrathin 1955 cărora le-a și adăugat prefix numele „Historique“. Nu vorbim aici de Rolex Submariner, un ceas prezentat publicului pentru prima dată în 1954, dar rămas bine stabilit în colecția producătorului din Geneva în toți acești ani. Acela este un clasic. Discuția se ține exclusiv pe revenirile spectaculoase, pe revigorări ale unor design-uri apuse.

Vacheron Constantin Historique 1955 / Foto: Vacheron Constantin

Așa cum este Tag Heuer Monaco (cunoscut inițial doar ca Heuer Monaco). La vremea lui, în 1969, era primul cronograf automatic plasat într-o carcasă de formă pătrată. Saltul către celebritate se făcea odată cu filmul „Le Mans“ și prestația tăcută a lui Steve McQueen, actor care juca rolul unui pilot din cursa de 24 de ore. McQueen își propusese să recreeze perfect universul din jurul pistei. A folosit o mașină reală, un Porsche 917K, un combinezon adevărat, cu toate numele sponsorilor și, nu în ultimul rând, un ceas folosit de pilotul care i-a servit ca sursă de inspirație. La revenire, în 2009, Tag Heuer s-a folosit de altfel îndelung de legenda din jurul lui McQueen pe care l-a și pus (prin montaje inteligente și conținut generat pe calculator) să se întreacă cu Lewis Hamilton, actualul ambasador al mărcii.

Tag Heuer Monaco – 2009 / Foto: Tag Heuer

În același an începe și povestea mecanismului automatic El Primero, semnat de Zenith. De altfel, Heuer și Zenith s-au duelat îndelung pe tema primului calibru cronograf cu armare automată. Iar câștigătorul la o distanță de doar câteva luni a fost, așa cum o spune și numele, „El Primero“. Denumirea nu a părăsit în nici un moment colecțiile Zenith, dar design-ul primului cronograf s-a întors la viață abia în 2010. Și în ce fel a făcut-o! Datorită frecvenței de funcționare mai mari a mecanismului – 5Hz sau 36.000 bph (bătăi pe oră) – calibrul măsoară cu precizie 1/10 dintr-o secundă. Spectacolul vine însă din afișarea complicației. Spre deosebire de alte ceasuri cu aceeași funcție, noul Zenith El Primero Striking 10th face totul cu ajutorul indicatorului central.

Zenith El Primero Striking 10th – 2010 / Foto: Zenith

Longines este un alt producător pe care curentul vintage l-a prins extrem de bine pregătit. Nu trebuie uitat că marca există din 1832, timp în care ceasornicarii din St-Imier au avut timp să creeze mii de modele. Legend Diver este unul dintre ele, un ceas de scufundări extrem de bine construit și care, contrar specificațiilor găsite în mod obișnuit, nu suferă de boala XXL.

Longines Legend Diver – 2008 / Foto: Longines

Din categoria scufundători face parte și Blancpain Fifty Fathoms. Nu, nu este o eroare de scriere – „fathom“ este o unitate de măsură a adâncimii egală cu 1,8m, iar în cazul de față, un indicator că ceasul poate rezista la presiunea exercitată de 90m de apă. Folosit inițial de marina militară franceză ceasul a depășit granițele obișnuinței devenind o legendă a industriei. După ce a fost dat în folosință în 1952, modelul a revenit în 2007, e drept, ținând cont de moda vremii, mult mai puțin interesată de ceasuri micuțe. Coboară și acum cu lejeritate până la 300m cu ajutorul carcasei etanșe și, datorită succesului de piață înregistrat, în ultimii ani a fost dotat cu toate complicațiile posibile, de la tourbillon la cronograf.

Blancpain Fifty Fathoms – 2008 / Foto: Blancpain

Exemplele pot continua la nesfârșit. Cam toți producătorii respectabili, de la Girard Perregaux la Breguet și Breitling, Hamilton, IWC și Jaeger-LeCoultre au trecut cel puțin un model prin transformarea vintage. Care e explicația?

Un verdict concret e greu de dat. Asta pentru că, cel mai probabil, nu se poate vorbi de o singură cauză a revenirii ceasurilor din perioade istorice ale orologeriei elvețiene. Poate fi nevoia naturală a omului de a apela din când în când la trecut. Sau, la fel de ușor, o gură de aer proaspăt în timpul crizei economice, când bugetele destinate departamentului de design și dezvoltare au scăzut considerabil. E mult mai ușor să apelezi la coordonate tehnice deja știute, forme deja cunoscute decât să cauți altele noi. Un al treilea motiv, extrem de probabil de altfel este expansiunea piețelor orientale. Pentru elvețieni, China, un jucător relativ nou pe piața de consum a ceasurilor a devenit noua speranță. În timp ce vânzările au scăzut în toată lumea, Republica Populară continua să comande cantități impresionante de ceasuri. Or, cumpărătorul chinez, la fel ca și cel vestic, are nevoie de o poveste pentru a-și motiva achiziția, are nevoie să-și creeze o hartă a mărcilor elvețiene, să învețe despre ele și să le aprecieze ca atare. Iar aici intră în scenă „vintage“.

7 comentarii

  • ngi pe 05 May 2011

    daca aveti ocazia si sunteti chiar si putin impatimiti ai ceasurilor, vizitati muzeul Patek Philippe din Geneva. este o incursiune in istoria ceasurilor, avand o colectie cel putin fabuloasa, pe cateva etaje.. merita cel putin o data in viata vizitat.

    vis a vis de intrebare… omul se reinventeaza constant si are atat trecutul cat si viitorul cu el, tot timpul. prezentul il indica limbile :)

    Reply
  • otonel pe 05 May 2011

    Din punctul meu de vedere absolut toate bunurile moderne gen ceasuri, masini, etc.(ar putea intra aici si cladirile) sunt marcate de lipsa de gust a societatii consumeriste. Butucanoase, mari, ostentativ de mari, de prost-gust in general. Si cam in aceeasi linie. Se iau unii dupa altii si cu greu iti mai dai seama ca aia e cutare marca.
    O masina mai veche din ’70, ’80, chiar si ’90 iti spune imediat marca din liniile caroseriei, astazi aproape nu mai conteaza ce e. Un ceas elegant era subtire, cu o curea din piele, astazi e o caramida cu un lant drept curea s.a.m.d. Eu sunt pentru revenirea liniilor elegante. Ma tem insa ca cei ca mine sunt prea putini pentru a conta in vanzari.

    Reply
  • Ceasurile vintage, celebrare istorica sau solutie de criza? | Ziare net - Stiri din presa pe 06 May 2011

    [...] mai bine finisate – dupa posibilitatile tehnice ale epocii moderne. Citeste si comenteaza pe StyleReport.ro.Citeste tot articolul: [...]

    Reply
  • STOIAN Vasile Ioan pe 06 May 2011

    Ceasul a fost ,este si va fi un fel de aparat ce iti aduce aminte ca ai intrat intr-o noua zii ,este cel care te trezeste de dimineata sa pleci la munca , este cel care cred eu ca a fost cel din-ntai aparat de masura. xDx. !l0l!

    Reply
  • Marius pe 22 Sep 2011

    Otonel, nu pot sa nu recunosc ca in mare parte ai dreptate…dar asta poate este unul din sacrificiile progresului…tatal meu spunea mereu exact aceeasi chestie cdespre masini, dar in ziua de azi trebuie sa fie consumul de combustibil cat mai mic, amprenta de CO2 cat mai mica, si multe din datele pur tehnice se rasfrang asupra designului exterior…presupun ca de acea toate masinile vor ajunge , intr-un viitor mai apropiat sau indepartat sa aibe fie forma de glont fie de lacrima!..acelasi lucru ca si tine il spunea despre ceasuri…mici(dar nu chiar de dama), si subtiri…automatice, bineinteles, iar daca mai scrie si Shaffhausen cu atat mai bine…personal , imi plac ceasurile mari, as spune pana la calibrul 43(am incheietura destul de subtire)….nu cele de mafioti, peste calibrul 50…dar iar, daca toate orolegeriile din lume ar merge pe treaba rotund, subtire, automatic, cochet…oare cat timp ar putea crea ceva care sa fie permanent unic???

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului