Stil

Caracterul ceasurilor tematice – ghid de recunoaștere ușoară

scris pe 25 Aug 2011 de Dragoș Aliciu 30207 vizualizări
ceasuri tematice feat

Forțate să se retragă în eșalonul doi, ceasurile mecanice profesionale au făcut loc versatilelor quartz-uri. Păstrează totuși legătura cu domeniile care le-au adus aprecierea, fie și la nivel inspirațional. Trecem în revistă caracteristicile fiecărui tip de ceas și modul în care pot fi recunoscute dintr-o privire.

A fost o vreme când rigorile de acuratețe erau îndeplinite exclusiv de mecanisme cu armare. Înainte ca Japonia să revoluționeze în anii ’60 modul de măsurare a timpului prin inventarea mecanismului quartz, calibrele mecanice țineau tot greul, indiferent că era vorba de cronometrarea competițiilor sportive, scufundarea în cele mai adânci ape sau ridicarea la mii de metri înălțime în spatele manșei unui avion.

Chiar dacă rând pe rând mecanicele au fost înlocuite din domeniile în care performanța se măsoară extrem de precis, elvețienii încă produc ceasuri care poartă cu mândrie eticheta „scufundător“, „pilot“ sau „militar“. Vechile instrumente de precizie sunt descrise azi ca „ceasuri inspirate“ de un anumit domeniu. Foarte multe dintre ele au o justificare istorică importantă și vor rămâne clasificate ca atare, chiar și în varianta lor modernă. Altele, apărute în mijlocul erei quartz se mulțumesc cu un design care face trimitere la ceea ce erau odată cei mai buni prieteni ai profesioniștilor. Oricare ar fi cazul, vă dăm câteva exemple de ceasuri considerate a fi reprezentative pentru fiecare categorie și modul în care puteți recunoaște rapid un ceas.

Ceasuri cu tematică subacvatică
Alături de ceasurile de aviație cam orice producător elvețian care se respectă are în portofoliu carcasa solidă a unui model de scufundare. Cele două Războaie Mondiale au ajutat mult la dezvoltarea laturii militare a orologeriei, într-o vreme în care efortul de război al ceasornicarilor se dădea prin capacitatea de producție a instrumentelor de măsură. O marcă precum Panerai s-a afirmat în acest fel, producând ceasuri de dimensiuni mari pentru elita marinei italiene. Radiomir era un ceas extrem de lizibil în adâncimile marine datorită indicatoarelor și indecșilor tratați cu o substanță radioactivă luminiscentă. Câțiva ani după încheierea războiului, Blancpain, o casă orologeră elvețiană prezenta Fifty Fathoms, model care se putea scufunda până la 1000m și care intra în dotarea militarilor francezi. Într-un mod similar, un alt scufundător celebru, Omega Seamaster, era proiectat pe baza specificațiilor cerute de scafandrii marinei britanice. Rolex Submariner nu poate lipsi din listă, fiind ceasul care i-a însoțit pe temerari precum Jacques-Yves Cousteau sau Auguste Piccard în explorarea adâncimilor.

Blancpain Fifty Fathoms – Design clasic pentru ceasurile de scufundări: bezel rotativ marcat, tratament cu substanță luminiscentă aplicat pe indecși și indicatoare, etanșeitate marcată 300m.

Recunoscute pentru: carcasă solidă de dimensiuni mari; cadran mare, lizibil; indicatoare și numerale luminiscente; etanșeitate foarte mare a carcasei (peste 300m); capac înfiletat; bezel rotativ (marginea gradată care îi ajuta pe scafandrii să calculeze mai ușor trecerea sferturilor de oră); coroană înfiletabilă de dimensiuni mari (pentru a putea fi manevrată cu ajutorul mânușilor); (adeseori) protecție de coroană (pentru evitarea deplasării ei din greșeală și etanșeizare mai bună); cataramă cu prindere dublă sau triplă; (adeseori) supapă de heliu.

Alte ceasuri inspirate de mediul subacvatic: Girard Perregaux Sea Hawk, Patek Philippe Nautilus, Patek Philippe Aquanaut, colecția Doxa SUB, colecția Jaeger-LeCoultre Master Compressor Diving, Breguet Aeronavale, Panerai Luminor, Omega Ploprof, Tag Heuer Aquaracer 500m, Ulysse Nardin Maxi Marine Diver.

Omega Seamaster ediție limitată James Bond 007

Ceasuri cu tematică aviatică

Chiar și acum, în epoca instrumentelor digitale, este obligatoriu pentru un pilot de avion comercial să poarte un ceas cu afișaj analogic. Indicatoarele pot fi folosite ca busolă și, în cazuri speciale, pe anumite modele, scalele gradate de pe cadran sunt folosite pentru determinarea unor variabile din timpul zborului. Cu atât mai mult, înaintea indicatoarelor precise de bord, ceasurile nu lipseau de la mâna piloților de avion. Numărul mărcilor serioase care produc modele de aviație e foarte mare, dar cele cu adevărat recunoscute pentru asta sunt doar câteva.

Probabil primul nume care vine în minte este Breitling. Compania a transformat Navitimer în instrumentul de precizie preferat al piloților și chiar a părăsit atmosfera în 1962 la mâna lui Scott Carpenter, astronaut care a orbitat în jurul Pământului de trei ori la bordul capsulei Aurora. Mergând pe linia ieșirilor în spațiu și Omega Speedmaster este un ceas aviatic. În 1969 el făcea parte din dotarea astronauților care atingeau pentru prima dată în istorie satelitul natural al Pământului. Longines se alătură listei prin modelul Lindbergh, ceas pe care casa orologeră l-a fabricat special pentru zborul aviatorului american Charles Lindbergh peste Oceanul Atlantic. Desenul cadranului folosit și acum de IWC pentru modelul Pilot poate fi considerat reprezentativ pentru categorie. O mare parte din colecția producătorului încă se bazează pe cadranul simplu cu un triunghi în dreptul orei 12.

Breitling Navitimer ediție aniversară 125 de ani și designul care l-a consacratcronograf, rigle de calcul

Recunoscute pentru: lizibilitate foarte bună a cadranului (numerale mari, tratate cu substanțe luminiscente); indicatoare de formă triunghiulară, ascuțite; (adeseori) cronograf și eventual timpi intermediari (split seconds); (adeseori) rigle de calcul; bezel rotativ gradat la secundă; (adeseori) mecanism cu proprietăți amagnetice; (câteodată) funcție GMT.

Alte ceasuri inspirate de mediul aeronautic: Bremont MB I și MB II, Hamilton Khaki, Jaeger-LeCoultre, Bell&Ross BR01, Oris Calculator, Hanhart Pilot, Rolex GMT (supranumit Pepsi), Breitling Transocean

IWC Chrono Automatic – cronograf, dată și ziua săptămânii

Ceasuri cu tematică automobilistică

TAG Heuer, Chopard sau Jaeger-LeCoultre sunt câteva dintre mărcile impresionate de lumea vitezei. Pentru TAG Heuer, e o chestiune de prestigiu istoric. Ceasurile TAG au fost întotdeauna legate de lumea auto, fie că vorbim de cronografele care dădeau rezultatul întrecerii, fie că alegem ca exemplu ceasurile din bordul mașinilor de curse. În colecția actuală Monaco sau Carrera sunt exemple clare despre ce înseamnă un model inspirat din universul auto. Pentru Chopard, preocuparea este considerabil mai nouă. Cu o vechime de 125 de ani, marca din Geneva a devenit preocupată de cai putere doar cu apariția ceasului Mille Miglia în 1988. Precizia ceasurilor Jaeger-LeCoultre era apreciată în special de producătorii francezi de mașini care foloseau vitezometre semnate de către casa de orologerie. Trecutul automobilistic este susținut în prezent de către colecția Amvox, câteva dintre ele realizate în colaborare cu producătorul auto Aston Martin. În rest, industria este dominată de modele reieșite în urma diverselor asocieri și, în general, orice ceas cu un cronograf serios poate fi transformat foarte ușor într-un model cu temă automobilistică.

Chopard Mille Miglia, ceas lansat pentru celebrarea cursei de vehicule de epocă – cronograf cu scală tahimetrică, marcare clară a scalei și a totalizatoarelor (M – minute, S – secunde, H – ore) pentru o citire cât mai rapidă

Recunoscute pentru: indicatoare subțiri și gradații clar semnalate; cronograf cu scală tahimetrică (folosită pentru determinarea vitezei de deplasare); lizibilitate bună a totalizatoarelor de minute și ore ale cronografului; (adesea) funcție timpi intermediari.

Alte ceasuri inspirate din domeniul auto: Certina DS Podium, Graham Silvestone, Hublot F1 King Power, colecția  Breitling for Bentley, Rolex Cosmograph Daytona, Blancpain Super Trofeo, Frédérique Constant Healey

TAG Heuer Carrera 1887

15 comentarii

  • VASILIU MIRCEA PAUL pe 25 Aug 2011

    Parca primul ceas de mina cu cuartz de larga circulatie (desi destul de scump) a fost Bulova Accutron american. Astept un articol despre Breitling Navitimer.

    Reply
    • Dragos Aliciu pe 26 Aug 2011

      Bulova Accutron a fost primul ceas electronic. Folosea o baterie, dar în locul mineralului cuarț, furca era fabricată din metal și intra în vibrație datorită celor două bobine poziționate de o parte și de alta. Vor urma articole despre majoritatea ceasurilor clasice. Mulțumim că ne urmăriți.

      Reply
    • Vadim pe 26 Aug 2011

      Primul ceas de mina quartz a fost de fapt Seiko Astron. Accutron a fost de fapt primul ceas cu energie electronica, in loc de mecanica, dar pe cu totul alt princpiu. A detaliat mai jos Dragos Aliciu mai exact.

      Reply
  • Abraham-Louis pe 25 Aug 2011

    interesant, dar o scapare sa omiteti tema nautica , Ulysse Nardin

    Reply
  • sergiu pe 26 Aug 2011

    celebrul radiomir(de la radiu ),din cauza caruia se intreba marina italiana de ce li se imbolnavesc oamenii. :) ))

    p.s nu poti in 2011 sa nu incluzi bremont in lista ceasurilor cu tema aviatica. e bun-simt.

    Reply
  • Vadim pe 26 Aug 2011

    Ah, celebrul Tag Heuer 1887 lansat nu de mult, cu mecanismul lor special “in-house”, facut de Seiko in 1997 :P (de aici oare 1887 ? ).

    As considera ca ar fi interesant de adaugat si alte firme de ceasuri cu o tematica importanta, chiar daca nu asa de scumpe, cum ar fi Citizen, colectia SkyHawk, care dealtfel este sponsorul oficial al echipei de acrobatii aeronautice americana cu acelas nume, si pe care il si poarta toti pilotii, ar mai merge si Seiko cu colectia Sportura sau Velatura, sponsori oficiali ai echipei FC Barcelona (chiar au si un model Sportura Chronograph dedicat echipei), sau Velatura Yachting Timer, sponsorul oficial al echipei lor “49er” de curse de barci, cu functii speciale pentru acel sport.

    Si de ce nu am include magnifica firma de ceasuri Sinn, nemteasca, a caror ceasuri sunt de fapt niste instrumente, la ei primand functionalitatea si eligibilitatea peste marketing si design excentric dar inutil, sau, de ce nu, daca tot vorbim despre ceasuri tematice care pot si fi practice si folosite activ in activitatile pe care le exprima, am putea foarte usor sa includem venerabilul G-Shock, care este probabil cea mai folosit gama de ceasuri (in special MudMan) de catre foarte multe forte armate terestre din lume, comportandu-se cu brio in diferitele battlefield-uri din lume, mai ales cau au si o gama speciala cu textura camuflaj, ba chiar am putea face o paralela intre LeCoultre Reverso – ceasul soldatului de demult, cu “evolutia” lui spirituala, Casio G-Shock, partenerul soldatului de astazi.

    Nu exista numai Elvetieni in lumea ceasurilor ;)

    Plus, ar fi foarte interesant sa scrieti un articol despre ce inseamna exact sintagma “Swiss Made” regasita pe multe ceasuri, unele ne-elvetiene la origine. Mai exact, faptul ca “Swiss Made” nu inseamna decat in f putine cazuri 100% facut in Elvetia.

    Reply
  • Vasile pe 01 Sep 2011

    Multumim pentru articol. Nu pot sa nu remarc o greseala grava, care din pacate este des intalnita, in ceea ce priveste adancimea la care poti scufunda ceasul. Putine, foarte putine ceasuri sunt intr-adevar capabile sa supravietuiasca unei scufundari la 50m sub apa, iar cele cu care poti trece de bariera celor 100m sunt si mai putine. Nu exista ceasuri cu care sa te poti scufunda la 1000m, fiindca nici un om nu s-a scufundat pana acolo, recordul absolut fiind undeva putin peste 300m. Oricum, la 1000m, garantat ceasul face implozie – sunt 101 atmosfere. Insa pe toate ceasurile din piata gasesti scris 100m. Iar daca te bagi la un snorkeling la 5-10m, poti sa-ti faci acvariu din el. O precizare, sau un articol viitor – se poate?

    Reply
    • Dragos Aliciu pe 01 Sep 2011

      Intr-adevar, marcajul nu coincide cu adancimea efectiva pana la care se poate scufunda ceasul. Articolul este insa si asa destul de mare si am considerat ca mai bine discutam aceasta tema intr-un text ulterior, decat sa intram in detalii pe care nu le putem detalia indeajuns de mult incat sa fie clare.

      Reply
  • Vasile pe 01 Sep 2011

    Formularea “marcajul nu coincide cu adancimea” poate fi foarte usor tradusa prin “publicitate mincinoasa si marketing stunt”. Deci, daca vreti sa va bagati ceasurile la snorkeling-freediving-scuba, luati-va ceasuri marcate 200-500-1000-2000m. Valva de heliu iarasi e o gaselnita cu utilitate redusa – e folositoare doar daca sunteti muncitori in cheson si scufundarea este uscata – adica ceasul sta in mediu gazos(trimix).

    Reply
    • finch pe 25 Mar 2012

      Doxa pretinde ca ceasurile din colectia SUB rezista la adancimea marcata. Care ar fi rostul unui ceas SUB4000 ce rezista la 4000 feet/1220 m imi scapa momentan. Chiar daca esti scufundator profesionist, la mai mult de 200m nu ajungi, si atunci e suficient SUB800 (243m). Nu vad un colectionar intreg la cap (aici avem de-a face cu termeni ce se exclud reciproc, colectionarii au o problema, totusi) ce isi leaga ceasul de lingura de la undita in ocean si-i da drumul la fund cu 250m de guta pe mosor doar ca sa testeze etanseitatea.

      Reply
  • cristi pe 07 Sep 2011

    Superbe ceasuri in special Tag Heur Carerra.

    Reply
  • Florin pe 03 Oct 2011

    Rolex Daytona (6263 si predecesorii) este primul ceas cu tenta auto – si pe scurt a fost copiat/imitat, cum vreti, de alti producatori. Ar fi trebuit prezentat direct, nu la rubrica “alte ceasuri”…

    Reply
  • Florin pe 03 Oct 2011

    In rest, f bun articolul… Chiar daca se lungeste, G-Shock ar merita inclus, in special Frogman (diver’s), sau gw3000 – la tema aviatica, singurul ceas care face acrobatie la 15g si nu-l doare :) )

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului