Stil

Brandul cu 180 de povești – Longines

scris pe 20 Aug 2012 de Dragoș Aliciu 11157 vizualizări
Stil - Longines

Au trecut aproape două secole de la înființarea uneia dintre mărcile etalon pentru orologeria elvețiană. Ceasurile Longines au măsurat timpii primului zbor peste Atlantic, au rezistat în tranșeele războaielor mondiale și au cronometrat rezultate sportive remarcabile. Longines își continuă drumul.

Timpul zboară. Longines a ajuns să numere anul 180 de existență, iar clepsidra înaripată i-a stat alături în mare parte din această perioadă. În aproape două secole simbolul a devenit unul dintre cele mai cunoscute din industrie și, datorită longevității companiei, cel mai vechi logotip înregistrat în industria de ceasuri Swiss.

Povestea mărcii Longines a pornit din partea vorbitoare de limbă franceză a Elveției. În 1832, un anume Auguste Agassiz intra în afaceri cu un mic atelier din Saint Imier, pe care îl prelua doar un an mai târziu. Cu relațiile pe care le avea, Agassiz reușea să-și contureze o piață de desfacere internațională, iar afacerea funcționa vânzând ceasuri în special peste Ocean, în Statele Unite.

După 20 de ani, Auguste îi ceda conducerea companiei nepotului Ernest Francillon. Piața americană avea acum propriile branduri de ceasuri care produceau mecanisme standardizate, folosind mașini speciale și un principiu al benzii rulante foarte eficient. Dominația elvețiană era pusă în pericol, iar Ernest avea de gând să schimbe asta.

Până atunci atelierul producea ceasuri funcționând ca un etablissage. Fiecare ceasornicar din Saint Imier primea o piesă brută pe care o lucra manual, livrând în schimb componenta finală a mecanismului. Odată terminate, roțile, punțile și alte piese erau luate din casele meseriașilor din localitate și asamblate într-un singur loc, plecând apoi spre vânzare. Cu o viziune complet nouă, Francillon cumpăra clădirea unei mori de cereale numită „Les Longines“, concentrând toată producția sub un singur acoperiș. Ceasornicarii lucrau acum în fața unui post de comandă având ca ajutor mașini specializate care pileau, decupau și secționau metalul. Producția standardizată creștea calitatea mecanismelor și făcea din Longines un producător capabil să inoveze.

La scurt timp aveau să apară mecanisme proiectate și construite în întregime de firma din Saint Imier. Până în 1912, într-un sat cu o populație de 8.000 de persoane, fabrica Longines ajunsese să angajeze 1200 de suflete, de departe cel mai mare angajator din zonă. Încet, au apărut și performanțele.

În timpul primului Război mondial, producția a fost reorientată rapid spre ceasurile de mână, iar sigla clepsidrei apărea pe modele specializate pentru militari. Pe baza unui astfel de mecanism, Longines devenea cronometrul oficial al primului zbor peste Atlantic. Un ceas de aviație înregistra timpii lui Charles Lindbergh la bordul avionului „Spirit of St. Louis“, după ce modele similare fuseseră folosite în curse aviatice către polul Nord sau pentru un zbor Elveția-Iran. Compania supraviețuia crizei economice din anii ’30, iar numele său devenea din ce în ce mai apropiat de ideea acurateții. Era unul dintre primele branduri elvețiene care construia un mecanism quartz, companie care avea în dezvoltare propriul mecanism automatic.

Cu timpul, asocierea cu sporturile a devenit din ce mai evidentă în viața companiei. Longines s-a făcut cunoscut ca ceasul echitației, al skiului și gimnasticii, găsind pentru fiecare un mod particular de a cronometra timpul. Marca se află acum sub tutela grupului Swatch, revenind la calitatea de producător etablissage. Folosește, în schimb, mecanisme ETA produse exclusiv pentru propriile ceasuri. În sistemul foarte bine pus la punct de gigantul elvețian, Longines poate fi descris acum ca o mașinărie de marketing. Kate Winslet, Stefanie Graf, Andre Agassi sau Simon Baker sunt reprezentanții cu notorietate ai unui brand care numără 180 de ani și care nu are nici un gând să se oprească.

1 comentariu

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului