Stil

Legătura dintre blugi și kimono – cum a devenit Japonia cel mai bun producător de denim

scris pe 02 Mar 2012 de Dragoș Aliciu 10003 vizualizări
Stil - blugii japonezi

Dacă ați avea de numit o țară reper pentru producția de blue jeans ați spune, cel mai probabil, America. Denimul a fost popularizat într-adevăr de către Statele Unite, dar de ani buni țara blugilor Levi Strauss pierde teren în fața Japoniei. Tehnicile de producție mult mai atente la detalii, țesătura mai rezistentă au transformat țara din estul îndepărtat în cel mai important producător de blugi premium.

Cu mici varațiuni, povestea materialui preferat al cowboy-ilor și căutătorilor de aur din America de la sfârșitul secolului al XIX-lea e general cunoscută. Înainte de ea însă, ideea materialului foarte rezistent merge cu mult timp în urmă către Genova anilor 1500. Însăși etimologia cuvântului englez „jean“este o formă evoluată a numelui orașului italian, unde pantalonii marinarilor erau fabricați dintr-un amestec de fire de lână și bumbac, răsucite într-un mod special pentru mai multă rezistență. Până să ajungă la nivelul de senzație a modei în „Rebelul fără cauză“ al lui James Dean, denimul își primea numele de la serge, un material produs de francezi în orașul Nîmes. „Serge de Nîmes“ evolua mai apoi simplu către „denim“.


Dinspre Occident, după cel de-al Doilea Război Mondial, producția denimului de foarte bună calitate a făcut un salt spre cealaltă parte a globului. Blugii americani creșteau în popularitate în întreaga lume și îndeosebi în Japonia, unde adolescenții îi îmbrățișau cu o adevărată fervoare. Materialul le era cunoscut încă din anii războiului, când armata americană obișnuia să parașuteze echipamente și alimente în cutii îmbrăcate în denim, dar abia după transformarea pantalonilor într-o piesă vestimentară iconică fabricile nipone au devenit interesate de producția la scară largă. Inițial, denimul folosit provenea din SUA, dar la un moment dat japonezii au realizat că producătorii locali de textile pot face o treabă la fel de bună…dacă nu chiar mai bună.

Spre mijlocul anilor ’70, tradiția de sute de ani în domeniul textilelor din Japonia a fost pusă în slujba blue jeans-ilor. În timp ce fabricile americane evoluau spre tehnologizarea producției, centre japoneze cu sute de ani de experiență precum Okayama sau Hiroshima aveau o abordare mai degrabă tradițională. Cu tehnici de țesut preluate de la americani, japonezii reușeau să îmbunătățească fiecare dintre fazele procesului de producție. Foloseau bumbac de bună calitate adus din Zimbabwe sau Pima (SUA), filări mai rezistente decâ cele americane și procese locale de vopsire care ofereau o profunzime mai mare a culorii.


Decenii mai târziu, talentul japonez de a produce blugi e unanim recunoscut. Ralph Lauren folosește furnizori niponi pentru propriile perechi de pantaloni, la fel Gucci sau Louis Vuitton. Fabricanții japonezi sunt în continuare extrem de stricți cu abordarea producției denimului, iar  curentul retro căruia i-au rămas fideli și care e în continuare la modă, îi ajută să se facă remarcați.

Mărci cunoscute de blue jeans japonezi:

Momotaro

Momotaro este numele unui erou din folclorul popular japonez. Compania folosește bumbac adus din Zimbabwe pe care îl filează și îl vopsește manual cu vopsea indigo obținută natural prin procese de fermentare. Pantalonii sunt țesuți manual pe războaie speciale și sunt prespălați cu apă de mare. Prețul unei perechi variază în funcție de model de la 200 la 600 de euro.

Site oficial: www.japanblue.co.jp

Evisu

Evisu este o marcă premium denim fondată în 1991 în Osaka și denumită după zeul japonez al prosperității. Se recomandă ca un producător al iubitorilor și cunoscătorilor de material denim și unul dintre inițiatorii categoriei „premium denim“. Pune accent pe calitatea și autenticitatea pantalonilor produși al căror preț variază de la 120 de euro la 460.

Site oficial: www.evisu.com

Studio d’artisan

Studio D’Artisan este una dintre mărcile de tradiție ale Japoniei în producția de denim, care a demarat producția în 1979. Marca se identifică prin imaginea a doi purceluși, dar în ciuda abordării amuzante, este cel mai respectat producător de blue jeans. Pantalonii sunt desenați în Osaka, în timp ce producția are loc în Okayama. Prețul este înscris între 200 și 450 de euro.

Site oficial: www.dartisan.co.jp

Autor: Dragoș Aliciu Foto: Momotaro, Evisu

0 comentarii

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului