Stil

Baselworld 2012 – Noile tendințe din industria orologeriei

scris pe 19 Mar 2012 de Constantin Bacheș 21192 vizualizări
Stil - Baselworld 2012

Atmosfera celei de a 40-a ediții a celui mai important salon de ceasuri și bijuterii a demonstrat că, mulțumită asiaticilor, orologeria este mai rezistentă în fața recesiunii mondiale decât s-ar fi crezut. Cele câteva lansări cu adevărat interesante s-au asortat perfect cu optimismul producătorilor la ieșirea dintr-un 2011 de glorie, cel mai de succes an din istoria industriei elvețiene de ceasuri.

Baselworld rămâne un loc fascinant, în special pentru pasionații de ceasuri aflați la prima vizită. Întreg complexul expozițional din Basel și încă 2-3 spații amenajate în hotelurile din jur sunt ocupate de cei peste 1.800 de expozanți veniți din toată lumea. Cea mai mare curiozitate se consumă în hala principală, acolo unde producătorii elvețieni țin să amintească tuturor că industria ceasurilor este încă principalul motiv de mândrie națională.

Omega Spacemaster Z33 – un model de referință în materie de instrumente adresate piloților relansat de Omega cu un salt calitativ și tehnologic evident. Spacemaster poate cronometra până la 10 zboruri în paralel iar, la apăsarea unui buton, indicatoarele de oră și minute se așază unul în prelungirea celuilalt, de la ora 3 la ora 9 pentru a oferi vizibilitate optimă display-urilor electronice. / Foto: Omega

Pentru 2011, elvețienii comunică cifre record, o realitate greu de închipuit la momentul declanșării crizei, în 2008. Anul care tocmai s-a încheiat a marcat o creștere de aproape 20 de procente pentru exporturile de ceasuri elvețiene, comparativ cu 2010. Suma totală încasată de țara cantoanelor a fost de 19,3 miliarde CHF iar pentru anul 2012 se speră la o sumă între 20 și 25 de miliarde. Ceea ce se poate calcula însă fără prea mari eforturi este ponderea Chinei în contextul succesului internațional înregistrat de Elveția. Conform acelorași cifre comunicate mai sus, cererea asiatică a contat pentru mai mult de 10 miliarde din totalul exporturilor de aproape 20. Spre norocul tuturor, chiar dacă în procente mai mici, trendul crescător al cererii venite din partea amatorilor de lux din China este așteptat să continue.

TAG Heuer Calibre 17 Jack Heuer 80th Birthday este un ceas în ediție limitată care aniversează 80 de ani de la nașterea lui Jack Heuer, una dintre legendele vii ale mărcii – președintele brandului în perioada sa cea mai creativă / Foto: Tag Heuer

Jean Claude Biver, președintele mărcii Hublot, astăzi parte din concernul LVMH, declara că nu mai crede într-o creștere de 20 de procente și pentru 2012, dar speră pentru încă un an record, cu aproximativ 8 procente mai profitabil decât 2011. Și pentru a fi sigur că parcurge pașii mici care obțin victorii sigure, Hublot a ținut capul de afiș de la Baselworld cu „ceasul de 5 milioane de dolari”. Fără un efort de imaginație orologeră, produsul promovat peste tot drept cel mai scump exponat de la Basel reprezintă un model cu tourbillon pe care au fost montate cu mare pricepere 1282 de diamante, în total 100 de karate. „Minunea” a fost cumpărată de un magazin de profil din Singapore și astfel Hublot a continuat cu succes seria pieselor foarte scumpe începută acum doi ani cu ceasul de 1 milion de dolari.

Hublot pune mult efort în crearea unui ceas al cărui bun gust e chestionabil, mai ales prin prisma prețului: 5 milioane dolari! Surprinzător, cumpărătorul nu vine din Orientul Mijlociu ci din Singapore / Foto: Hublot

Exemplul dat de Hublot este relevant pentru strategia adoptată de actorii principali ai industriei. Cu atât mai mult cu sunt analizate ultimele trei ediții ale Baselworld, se constată că marile lansări sunt prezentate la interval de 2 – 3 ani. În rest, cea mai comodă politică este cea a variațiunilor pe temă, mai ales pentru modele pe care cifrele de vânzări le-au desemnat succese de piață.

Schimbarea radicală a politicii, mai ales ca design, are loc destul de rar și urmează unor semnale clare de scădere a cifrelor. Cea mai recentă revoluție a avut loc la Zenith în 2009, când la conducerea companiei a fost adus un ceasornicar aplecat asupra științei pure (Jean-Frederic Dufour), în locul unui vizionar cu înclinație spre modă și design de dragul frumosului (Thierry Nataf). Așa se face că marca, parte din LVMH, are acum ca prioritate modelele clasice care marchează o altă tendință din ultimii ani a industriei – curentul retro. Cadranele inspirate din filosofia anilor 1970 – 1980 continuă să populeze standurile producătorilor prezenți la Basel oferindu-le clienților șansă să retrăiască emoția clasică, dar la nivelul de finisare mult mai ridicat comparativ cu sursele lor de inspirație. Pentru cine se gândește că totul este de fapt copiat din trecut, recomandăm analiza atentă a ceasurilor mai vechi. Se va observa în majoritatea cazurilor modul discutabil de construcție al carcaselor și al altor elemente de finețe în care precizia computerizată nu fusese încă introdusă.

Zenith Doublematic – inspirat dintr-un model al anilor 1950, noul Doublematic oferă ora pe glob, alarmă și indicator zi-noapte / Foto: Zenith

Doza necesară de senzațional care să codimenteze o cronică de Salon s-a lăsat așteptată în rândul mărcilor de renume. În afara serialului Opus al lui Harry Winston, ceasurile provocatoare au fost oferite de producătorii independenți în căutare de expunere. Dar și aici, elevii „rebeli” ai orologeriei, precum Max Busser sau Urwerk, au preferat să varieze modele deja cunoscute, semn că și-au securizat o anume nișă în rândul amatorilor de complicații și preferă să nu riște reacții neprevăzute. Așa se face că surprizele au revenit în sarcina mărcilor noi precum HYT. În cazul primului ceas care se folosește de lichid pentru a marca trecerea timpului, viitorul arată foarte bine din moment ce prima ediție limitată de 150 de piese a fost epuizată și se așteaptă pentru 2012 un nou episod…

Ceasuri care ne-au plăcut:

- Rolex Sky-Dweller – primul Rolex care oferă al doilea fus orar și calendar anual, folosește în premieră două moduri originale de a afișa ora pentru locul de origine al călătorului și de a indica luna pentru calendar. / Foto: Rolex

- Hermes Arceau Marqueterie de Paille – un ceas de excepție al cărui cadran este realizat artizanal în Franța, la o singură fermă renumită pentru măiestria țeserii paielor uscate, prelucrate și colorate conform unor procedee ținute secret din generație în generație. / Foto: Hermes

- Bell & Ross WW1 Jump Hours Power Reserve – primul ceas al casei care înglobează complicația oră săritoare (ora este afișată cu ajutorul cifrelor afișate în dreptul orei 12) / Foto: Bell & Ross

- Zenith Espada – un ceas clasic care ascunde un mecanism El Primero manufacturat de mare precizie cu o frecvență de funcționare de 36.000 vph și rezervă de mers de 50 ore / Foto: Zenith 

- Patek Philippe Split-Seconds Chrono și Calendar perpetuu – un design clasic și o variațiune pe tema unui mecanism manufacturat in-house de Patek Philippe. / Foto: Patek Philippe

- Breitling Transocean Chronograph Unitime – Noul GMT din familia Transocean care folosește un mecanism manufacturat de Breitling și permite afișarea simultană a orei în toate cele 24 de fusuri orare. Setarea orei se face prin intermediul coroanei. / Foto: Breitling

- Longines Column-Wheel MonoPusher Chronograph / Foto: Longines

- Chopard LUC Quattro – o noua interpretare pentru mecanismul manufacturat Chopard care se folosește de patru barilete pentru a asigura o rezervă de mers de 9 zile. Pe cadran sunt indicate ora, minutele, secundele, data și rezerva de mers. / Foto: Chopard


5 comentarii

  • Andrei pe 19 Mar 2012

    Carrera Heuer mi se pare splendid. Hublot este de un prost gust desavarsit; nu mi l-as dori nici gratis. Domnii cu adevarat eleganti poarta ceas cu curea din piele si nicidecum cu bratara metalica. Nu stiu daca acest lucru este valabil si pentru doamne.

    Reply
    • Dan pe 20 Mar 2012

      Andrei,
      Cred ca trebuie a ma iesi prin lume si in acelasi timp sa deschizi ochii larg de tot. Dar ca sa pricepi trebuie sa si intelegi despre ce se vorbeste.
      Nu era vorba despre Hublot numai, ci si despre Omega (un super brand de altfel), Zenith, Longines etc, ceasuri care se produc in diferite variante – sport casual, bratara metalica, piele sau silicon negru.
      (Editat de StyleReport.ro)

      Reply
  • cristianp pe 20 Mar 2012

    M-am intors si eu de curand de la Baselworld, pe care l-am vizitat in duminica de 11 Martie. A fost prima vizita la un salon de horologerie de acest nivel. Review-ul facut de dl.Baches este comprehensiv, ar fi meritat de amintit aici standul Seiko cu noutatea Seiko GPS Solar care va fi lansat in septembrie, dar care este un ceas cu quartz in definitiv, insa sectiunea lui Grand Seiko care este bijuteria mecanica a japonezilor si despre care un mare nume in horologeria elvetiana a spus: “Imi pare rau sa recunosc ca Grand Seiko are cel mai bun mecanism de ceas de mana care exista” ar trebui mentionat. A nu se uita faptul ca Seiko este poate singura firma care face mecanisme in-house la care absolut toate componentele sunt produse de ei. Nici macar un surub nu este imprumutat de la alta firma. Bineinteles, un Grand Seiko automatic porneste de la 4000 de dolari americani. Exista si GSSpring Drive.
    In rest, la salon atmosfera selecta. Plin de chinezi care se uitau pur si simplu sau incercau sa incheie un contract de distributie. Spre exemplu majoritatea hotelurilor din Zurich erau pline de chinezi. Europenii gasisera loc chiar in Basel prin rezervare cu 1,5 ani inainte. Cu un an inainte nu se gasesc locuri pe perioada targului. Scumpete uluitoare la tot ce tine de targ…bilet de intrare pt o zi: 60 franci. O masa formata dintr-o supa si un fel principal la bufetul din interior (mese rustice de lemn) 40 franci. Noroc cu cortul din afara pavilioanelor unde cei interesati puteau lua exemplare gratuite din majoritatea revistelor despre ceasuri internationale. Una peste alta merita o astfel de experienta.

    Reply
    • Ari3s pe 20 Mar 2012

      Adevarat, Grand Seiko, este cel mai bun ceas de mana. Cel mai bun mecanism, cel mai functional, cel mai bun cronograf, cel mai bun quartz. Are 10 pe linie. Japonezii, au facut treburi uluitoare. Daca ai nevoie de un ceas de mana, Seiko ,,made in Japan”, raspunde tuturor solicitarilor. Preturile, sunt cuprinse intre 200-9000 USD.
      Din motive lesne de inteles, comercializarea acestor ceasuri este restrictionata in UE si USA. Nu o sa vedem prea curand pe piata noastra aceste bijuterii ale functionalitatii.
      In opozitie, ceasornicarii evrei, au dezvoltat linii de fabricatie ,,grand complication”, la mai toate marcile, transformand orologiu in…bijuterie. Asa cum era si firesc. Nu mai purtam ghiuluri, purtam un Rolex de platina. Nu neg functionalitatea acestor ceasuri. Au mecanisme foarte bune. Ex. Zenith Doublematic ( nu este grand complication, insa, se apropie foarte mult).
      Din materialul prezentat, acest model este preferatul meu:)

      Reply
  • zoli pe 02 Apr 2012

    Ar fi interesant de adaugat: http://youtu.be/dWRKUxh0JUE

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului