Stil

100% RO, haute couture și tradiționalism românesc

scris pe 11 Noi 2011 de Dragoș Aliciu 19361 vizualizări
Stil -100ro

Colecția 100% RO este un amestec între moda franceză haute couture și portul popular românesc, o combinație între ie și pantofi cu toc, între rochiile de gală lungi și bundițele țărănești. Proiectul s-a născut din impulsul francezului Philippe Guilet, ca un mod de a reinterpreta valorile tradiționale, dar și ca o sfidare a prejudecăților legate de România. Alături de el, cinci designeri români și 50 de meșteri populari care au participat la conturarea colecției și-au văzut creațiile defilând la București în cadrul spectacolului „Prejudecăți“.

„Prejudecată este un cuvânt inexistent în vocabularul meu.“, spune Philippe Guilet, directorul artistic al proiectului 100% ro. Aseară, Philippe a parcurs pentru prima dată podiumul în urma fotomodelelor care au prezentat cele 31 de ținute confecționate ca manifest împotriva prejudecăților întreptate spre România.

Pe 10 noiembrie Ambasada Franței din București s-a transformat într-o casă uitată într-un peisaj hibernal. Aduse înăuntru, ramurile copacilor complet albi atârnau deasupra unui covor continuu care trecea prin mare parte dintre încăperile de la parterul clădirii. De-a stânga și de-a dreapta lui, invitații așteptau pe scaune debutul defilării.

ținută „Anca“ – salopetă din fetru cu broderii negre; „Camelia“ – cojoc și broderii de mărgele; rochie din lână tricotată; ținută „Lena“ alături de cojocarul Constantin Juravle

100% RO s-a prezentat de la început ca o reinterpretare a valorilor tradiționale românești din perspectiva unui francez. Cojocul, zgardanele maramureșene (brățări sau coliere din mărgele) ia, bundițele din piele de oaie, oul de Paște încondeiat, sau coloana infinitului a lui Constantin Brâncuși au fost analizate și redesenate de directorul artistic al ambasadei Franței, Philippe Guilet în 31 de ținute cu nume românești. La crearea vestimentațiilor au colaborat și designeri români precum Mihaela Glăvan, Kristina Dragomir și Claudia Castrase, dar și 50 de artizani populari care au avut grijă ca manufactura îmbrăcămintei să păstreze regulile tradiționale.

ținută „Ecaterina“, taior alcătuit din 6.000 de șindrile miniaturale, lucrate manual de tâmplarul Istvan Iuhasz, Baia Mare

Defilarea din București este prima etapă, cea de a doua parte urmând să aibă loc la Paris, unul dintre cele patru orașe considerate capitale ale modei la nivel mondial. Povestea scenică a defilării a început în șuieratul unui vânt puternic, cu personaje înspăimântate de frigul iernii. Pe geam, globule albe de polistiren dădeau impresia unei ninsori puternice, „zăpada“ ajungând până la picioarele spectatorilor, pe sub uși. În ton cu vremea, modelele au prezentat jachete albe de inspirație bucovineană din blană de oaie, cu broderii și inserții de astrahan atât la baza hainei cât și pe vârful botinelor.

Decorațiunile specific românești puteau fi recunoscute în fiecare dintre vestimentații, într-un context complet schimbat față de ce ne-am aștepta de obicei. Ținuta „Anca“ a fost completată de o pălărie înaltă de astrahan, „Constantina“ avea același fetru folosit în cojoacele și vestele ciobanilor, de data aceasta cusut ca o salopetă albă, ornamentată cu modele din dantelă neagră. Pe măsură ce spectacolul avansa alternând melodii franceze și cântece românești cu versuri în franceză, culoarea ținutelor se aprindea din ce în ce mai mult, ca trecerea de la iarnă la vară. Apogeul anotimpurilor a fost marcat de vestimentația „Irina“, o rochie strâmtă, lungă până în pământ și foarte greu de purtat în combinație cu tocurile înalte în forma Coloanei infinitului. Catifeaua vișinie dublată cu mătase ciclamen a fost brodată integral cu perle de culoare portocaliu-arămiu, ca simbol al Soarelui.

ținută „Bucureștina“, inspirată de cablurile din capitala României și Sultana, rochie decorată cu motive inspirate de ouăle încondeiate de Paște

Pe alocuri, Guilet a exagerat simbolistica românească. Taiorul „șindrilian“ a fost alcătuit din 6.000 de bucăți de lemn lucrate manual în forma unor șindrile, de un tâmplar din Baia Mare. Alteori, folclorul românesc nu mai părea să fie de ajuns. „Ileana“ a defilat acoperită de o rochie Henric al VIII-lea, „Alina“ a fost îmbrăcată asemeni unui toreador cu o vestă scurtă, brodată cu perle, iar „Sultana“ a purtat o rochie „încondeiată“ cu motive de Paște, dar prezentată într-un design care aducea aminte de un faraon egiptean. Momentul cu influențe țigănești a adus rochii înflorate și culori vii, în timp ce Guilet a închis defilarea, plimbându-se la braț cu un model îmbrăcat într-o rochie de mireasă albă. Purta cizme înalte și un chimir lat, ornamentat din belșug cu aceleași motive tradiționale românești care i-au servit ca inspirație în crearea întregii colecții.

Philippe Guilet, directorul artistic al colecției „100% Couture“, unul dintre inițatorii proiectului 100% RO


6 comentarii

  • adrian pe 12 Nov 2011

    Succes pentru prezentare, sunt sigur ca nu ati lucrat degeaba.

    Un roman din Franta.

    Reply
  • petra pe 12 Nov 2011

    superb, bizar, magic.Poate un trend “ecologic” Intr/o logica a inovatiei sparge tiparele dar pentru a privi mai adanc intr/un strat al traditiei pe care antropologii il vad “ingropat” definitiv. In acasta colectie “taranul” e recuperat intr/un mod nobil si…romantic.Creatorul insusi pozeaza/este un aristocrat.

    Reply
  • denisa1999 pe 12 Nov 2011

    Mie mi se pare inedita si originala colectia. bravo organizatorilor si creatorilor!

    Reply
  • Adria pe 13 Nov 2011

    Felicitari!!! Superba colectia!!!Sunt maramureseanca si ma mandresc cu portul si muzica noastra unica!!!

    Reply
  • runa pe 13 Nov 2011

    frumos si deosebit. bravo!!

    Reply
  • NIna pe 14 Nov 2011

    Foarte fain. Foarte foarte frumos. Original si inedit. Bravo inca odata.

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului