Motor

Volvo V40 – Relaxare într-o caroserie compactă

scris pe 20 Aug 2013 de Constantin Bacheș 7725 vizualizări
motor - volvo v40

Chiar dacă nu ai văzut vreodată Suedia de aproape, ai în minte o oarecare idee despre relaxarea nativă a suedezilor. Aplecarea lor spre design, ordine, curățenie și o abordare ecologică sunt vizibile inclusiv în imaginea de țară. De aceea, un drum cu Volvo V40 îți dă impresia că ești martorul tuturor acestor calități, deși de fapt roțile nici nu s-au desprins de pe pământ românesc.

În general, pentru o distanță de câteva sute de km, se presupune că o mașină de clasă mare oferă un nivel ridicat de confort. Volvo V40 are profilul condensat al unei compacte-break de oraș, dar – spre suprinderea noastră – se descurcă excelent și la drum lung.

Numele Volvo se leagă încă de la fondare de ideea celui mai sigur automobil din lume. Centura de siguranță în trei puncte, airbagul lateral precum și alte inovații au adus companiei suedeze o aură de înger păzitor pe șoselele de peste tot. Deloc întâmplător, în America anilor ’70, break-urile pătrățoase cu o linie oblică peste grila radiatorului erau mașina preferată a casnicelor: pentru siguranță.

50 de ani mai târziu, Volvo rămâne fidel imaginii de siguranță. Doar că, pe lângă securitatea fizică, producătorul are un mod aparte de a transmite sentimentul de confort în tot ceea ce ține de contactul cu mașina. Liniile de design ale lui V40 au evoluat față de imaginea clasică Volvo și conturează imaginea unei mașini cu o personalitate puternică, dar nu își propun să atragă însă atenția într-un mod excesiv asupra ei. În interior, de la scaune la consola centrală, totul a fost reproiectat fără ca senzația simplității să fie înlocuită. Aproape toate funcțiile, de la climatizare la sistemul multimedia, se pot regla cu ajutorul a patru butoane.

O surpriză plăcută și o rupere de ritm de la aerul parcă prea cuminte pe care V40 îl întreține în interior este afișajul digital care ia locul „ceasurilor” de bord convenționale. Display-ul principal rotund și alte două ecrane mai mici construiesc un panou pe care au fost grupate toate informațiile de care ai nevoie atunci când conduci. Proiectarea sudeză e vizibilă și aici, unde viteza, turația, chiar și restricțiile de viteză sunt afișate într-un mod simplu și explicit. Iar pentru a transmite ideea de calitate, grafica este atât de fidel desenată încât parcă te uiți la ecranul unui iPhone.

Volvo a gândit trei moduri de afișare a acestor informații – Elegance, Performance și Eco – iar cel mai plăcut este cu siguranță cel din urmă. Este clar modul pe care îl preferi imediat ce descoperi cât de motivant poate fi indicatorul Eco Guide. Computerul evaluează permanent eficiența stilului de condus și îți indică nivelul la care ai ajuns, nivel care se traduce printr-o reducere a consumului. Conduci mai civilizat fără să-ți dai seama, pentru că ești mai atent la modul în care accelerezi.

Atunci când ai doar 115 CP, în versiunea de motorizare D2, nici nu îți propui să conduci sportiv, pentru că nu o să reușești. Așa ajungi să te relaxezi și să te bucuri de comportamentul echilibrat la care contribuie suspensia orientată spre confort. La fel cum simți și direcția sau cutia de viteze, ambele mult mai precise decât ce găsești la alte modele Volvo. Chiar și așa, rămâne destul de greu să indici acel detaliu care te face să apreciezi un V40. Simți doar că îți place. Iar asta ar putea explica cum o călătorie de 300 km prin România nu reușește să te obosească mai mult decât o face drumul zilnic de acasă la birou. Meritul revine unei stări pe care designerii și inginerii Volvo au reușit să o perfecționeze mai mult decât de obicei. Pentru deținătorii de compacte germane, V40 rămâne la fel de neinteresant ca oricare alt model atât de liniștit.

Modelul condus:

Volvo V40 D2, motor 1,6 l diesel, 115 CP, cutie de viteze manuală cu 6 trepte, tracțiune față, viteza maximă – 190 km/h, accelerație 0-100 km/h în 11,9 secunde, preț de la 22.950 euro. Consum mediu înregistrat în test (preponderant extraurban) – 5 l/100 km.

Testul a fost efectuat pe ruta București – Sebeș. Mașina a fost pusă la dispoziția StyleReport.ro de EIT Forum Auto, importatorul autoturismelor Volvo în Romania.

2 comentarii

  • zzzmara pe 20 Aug 2013

    Relaxarea dispare atunci cand ajungi cu un Volvo in service, fie si pentru o revizie. Din experienta proprie: 1.700€ pentru schimbatul unei valve la motor, la un xc70. (Cu discount de fidelitate, altfel era 2.400)

    Reply
  • toto pe 22 Oct 2013

    De faptr elaxare pe platforma de Ford Focus …:(

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului