Motor

Visul unei nopți de iarnă

scris pe 05 Mar 2014 de Constantin Bacheș 6166 vizualizări
Featured

Este puțin probabil să crezi că e nevoie să ajungi până la Polul Nord pentru a descoperi plăcerea unui vis pe care, cu toții, l-am avut încă din copilărie. De când nu ai mai simțit că plutești?

În secunda în care conduci pe gheață, senzațiile prind un cu totul alt gust. Emoția pe care o simți la fiecare viraj te trimite la unul dintre visele copilăriei, visul în care ești aruncat în gol și nu ai de ce să te prinzi. Este exact momentul în care te încearcă instinctul, perfect natural, al supraviețuirii. Frânezi brusc și tragi violent de volan până în punctul la care pierzi controlul. Același moment în care te pierzi și tu. În realitate, nu trebuie decât să te gândești intens la direcția pe care vrei să mergi, iar mașina te va asculta. La fel cum, în timpul viselor agitate, nu trebuia decât să deschizi ochii și erai salvat.

Școala de experiențe

După ce zbori aproape o zi întreagă pentru a ajunge în Finlanda, la doar 170 km de Cercul Polar, nu ai cum să nu te simți la granița dintre vis și realitate. Aterizezi într-un aeroport pe nume Kittila când lumea înghețată se pregătește de noapte. Localnicii au un aer aparte, apropiat de personajele din „Twin Peaks” și îți dau senzația că vorbesc ungurește. Drumurile sunt la fel de albe precum împrejurumile dar, în interior, hotelurile de 5 stele au tot confortul pe care îl găsești în orice altă destinație faimoasă din lume. Combinația de frig și civilizație explică de ce Porsche a ales să își facă aici școala de ,,patinaj”, în descrierea ei oficială Porsche Driving Experience Winter.

Prieteni în rolul de instructori   

În lipsa aderenței ești obligat să lași deoparte reflexele „șoferului de uscat”. La început, ai crede că doar piloții reușesc să derapeze. Dar, de-a lungul drumului, există „instructori” care știu să îți dea mai multă încredere decât ai crezut vreodată că poți avea. Te fac să înțelegi ce înseamnă pilotaj și o fac în cel mai plăcut mod cu putință. Iar când spui instructor Porsche Driving Experience trebuie să uiți tot ce știi despre un „instructor”. Mai repede te gândești la acei oameni pe care îi vrei de prieteni după primele 5 minute în care i-ai cunoscut. Porsche îți dă senzația că i-a strâns pe toți acești „superoameni” din lume și ți i-a adus să te învețe cum să patinezi. Dar și cum să asculți. Este o lecție pe care o simți de la primele secunde pe mlaștina înghețată de la Levi. Pur și simplu pentru că ești lăsat să îți dai seama, singur, de nivelul pe care îl ai la condus versus nivelul la care te crezi. Instructorii, adevărați piloți în viața de zi cu zi, se joacă într-un derapaj continuu în timp ce tu te ambiționezi „să nu cazi” în penibil. Ți se explică clar că totul se rezumă la a simți unde vrei să mergi dar ideea pare o poveste cusută cu ață Porsche.

Emoție în ritm de vals

Primul derapaj este pentru toată lumea un moment dificil dar, pe măsură ce schimbi probele, mașina devine parte din tine. Nici prin gând nu-ți mai trece prețul sau puterea și, pur și simplu, te gândești doar la numărul roților motrice și la cât de mult trebuie să dozezi pedela de accelerație. În mod clar, Carrera S cu 400 CP pe puntea spate te solicită diferit față de un Turbo ai cărui toți 520 CP sunt transmiși către toate roțile. Te arunci în viraje pentru a declanșa derapajul, după care încerci să-ți pui mintea la contribuție pentru a uita reflexul manevrelor extreme. O dată, de două ori, de 911 ori… Iar atunci când te gândești cel mai puțin și simți cel mai mult se întâmplă virajul perfect. Simplu. Întorci, accelerezi exact cât trebuie, dansezi, redresezi și ești în cel mai frumos derapaj în care ai fost vreodată. Aluneci așa cum alunecai în visele de copil dar nu te mai sperii. Dimpotrivă. Plutești pe gheață cu roțile orientate în direcția în care vrei să mergi chiar dacă mașina se așează aproape perpendicular cu direcția de mers. Creierul învață cum să-ți stăpânească emoția și, la sfârșit, a derapa devine un gest firesc, la fel ca și cum ai gândi cu voce tare. „A merge de-a latul” nu se mai traduce în manevre și strategii. Devine ceva ce simți și îți place mai mult decât orice altceva te-a legat, vreodată, de un Porsche.  

Când ai trecut în cercul select al „piloților” pe gheață, Finlanda și Porsche rămân pentru totdeauna într-un loc special din inimă. „Academia” dintre zăpezi arată altfel decât părea la început. Nimic nu mai contează în afara senzației de vals, acompaniate de sunetul motorului. Ce dacă aerul rece pe care îl tragi pe nas are intensitatea a mii de lame?

Poveste fără sfârșit

Inevitabil te întorci acasă cu acel secret special pe care ai vrea să îl împarți cu toți prietenii adevărați. Orice telefon pe care îl primești întâmplător se poate transforma într-o adevărată conferință, pe măsură ce îl simți pe interlocutor prins în povestea pe care tu ai trait-o. Exact atunci, când te întrebi dacă nu cumva ai fost tu prea impresionat, ajungi la prietenul pe care îl știi că are 911. Îl suni sperând că, măcar el, va reuși să îți înțeleagă entuziasmul pe deplin. Îți răspune și parcă îl simți cum zâmbește când îi spui de combinația unică de Porsche și Polul Nord. Iar apoi vine scurt și confirmarea: „Normal că știu, doar am fost și eu. Tu cum crezi că am ajuns la 911?”

Experiența Walter Rohrl

Atunci când crezi că ai luat tot din ce poate însemna emoția condusului pe gheață, ajungi în dreapta „legendei” Walter Rohrl, fost campion mondial de raliuri în vremurile în care mașinile se conduceau fără ajutorul computerului. Dincolo de senzația unică a manevrelor executate ireproșabil, descoperi acel gen de bărbat în a cărui imagine ne imaginăm și noi la 66 de ani. A făcut toată viața ce și-a dorit mai mult, iar acum parcă o face cu o sete pe care nu ai simțit-o vreodată la altcineva. Este tabloul perfect al unei cariere de succes. Pe parcursul circuitului executat ireproșabil cu peste 150 km/h, pe o gheață perfectă, îți povestește despre ceasul pe care îl poartă la mână și care îi poartă numele. Iar aici, mai aproape de Oceanul Antarctic decât ți-ai imaginat vreodată că o să ajungi, Walter Rohrl frânează din când în când cu stângul și îți face cu ochiul, cu trimitere spre un procedeu al piloților pe care el „l-a inventat”.

Porsche Driving Experience Winter (pe scurt)

- cursuri de pilotaj pe gheață și zăpadă

- mașinile de școală: 911 Carrera S, 911 Carrera 4S, 911 Turbo, 911 GT3

- instructori cu experiență selectați din rândul celor mai bine cotați piloți din Europa

- cursuri cu diferite nivele de dificultate

- cazare all-inclusive la hotel Panorama Levi de 5 stele

- deținerea unui Porsche nu este o condiție pentru participare

- toate detaliile și prețurile aici

0 comentarii

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului