Motor

Un sfert de secol de revoluție moto: conceptul Frog Rana

scris pe 08 Apr 2012 de Bogdan Ștefănescu 8254 vizualizări
yamaha2rana

Numele Frog Design se confundă deseori cu evoluţia designului Apple din anii ‘80. Mai puțin cunoscut, dar poate mai important, este impactul prototipului de motocicletă FZ 750 Rana, construit de studio în 1985.

După ce a creat designul primului Apple Mac, Hartmut Esslinger, fondatorul Frog, a ieșit din lumea electronicelor cu un concept curajos de motocicletă – Yamaha Frog FZ 750 Rana, un proiect radical diferit de tot ce exista pe piață în acel moment. Istoria noii motociclete începe atunci când Frog Design răspunde provocării lansate de revista germană Motorrad de a proiecta o motocicletă de viteză mai sigură şi mai atrăgătoare. Studioul alege să modifice o Yamaha FZ 750, iar cu acordul companiei japoneze crează un prototip.

Fără să intre în producție de serie, Frog FZ 750 Rana (broască în italiană și spaniolă) devine un punct de referinţă în designul moto şi ţine prima pagină a publicaţiilor de specialitate ani la rând. O simplă urmărire a evoluţiei a formei carenelor şi aerodinamicitaţii motocicletelor sport asiatice după 1985 te face să întelegi de ce motocicleta alb-roşie a lui Esslinger a fost poate cel mai influent design de gen din sfarşitul secolului trecut. Mai mult, o parte dintre noutaţile tehnice ale Rana rămân ulterior standarde în industrie.

 

În urma unor studii, Esslinger schimbă forma carenei şi poziţionarea rezervorului pentru a spori siguranţa la căderea laterală. Mai mult, prin creşterea vizibilităţii laterale şi adăugarea celui de-al doilea far, designerii de la Frog setează noi standarde în industrie. După cum declară chiar Esslinger, cea mai grea încercare este crearea unor jante din fibră de carbon care să reducă masa totală a motocicletei.

După 27 de ani, Jin-seok Hwang, senior designer la Frog, vine cu o reinterpretare eco a celebrului prototip. Luna trecută, când Rana 85 a devenit exponat în Muzeul de Artă Modernă din San Francisco, designerii de la Frog, de această dată fară Esslinger, au lansat Rana 2.

Frog eBike, sau Rana 2, este un manifest pentru tehnologiile eco-friendly, mai degrabă decât un design revoluţionar. Hwang pleacă de la ideea că, în lipsa restricţiilor mecanice ale unui motor alimentat cu hidrocarburi, priorităţile în proiectare se schimbă. Designerul coreean înlocuieşte simbolic spaţiul ocupat cândva de motor şi de rezervor  cu un gol care poate adăposti la nevoie trei baterii cilindrice – pentru o autonomie mai mare.

Totuşi, „pentru impactul emoţional”, el nu renunţă la silueta clasică de motocicletă. Efectul vizual SF este subliniat şi de modul de prindere al roţii din spate, artificiu permis de mutarea bobinelor de cupru ale motorului electric în roată. Acest lucru ajută, pe de altă parte, şi la eficientizearea transmisiei. Alte caracteristici notabile ale noului prototip Frog sunt display-ul OLED, conectivitatea la smartphone, accesul la internet şi dizpozitivul de urmărire a retinei montat în cască.

Exercitiul designerilor poate deveni încă o dată un reper, chiar dacă şi de această dată şansele de a vedea noul prototip pe stradă sunt foarte mici.

0 comentarii

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului