Motor

Supercaruri de măsura XS

scris pe 28 Mar 2013 de Constantin Bacheș 6101 vizualizări
Motor Abarth

Sunt mașini de nici patru metri lungime, dar stârnesc pasiuni la fel de aprinse precum supercar-urile de milioane de euro. Antonino Labate, reinventatorul poveștii Abarth, și Marcus Syring, șeful de design exterior al Mini-ului modern, explică succesul din spatele a două dintre cele mai scumpe, dar și cele mai „cochete“ mașini de oraș.

Două mărci cu foarte multă emoție în echiparea standard, Abarth și Mini, sunt soluții care îmbină în mod fericit nevoia de senzații sportive cu ideea unui viitor fără risipă de carburant! Doar că în calea fericirii pasionaților stă un preț cu mult peste media segmentului. Ciudat sau nu pentru amatorii de mașini mari, Abarth și mai ales Mini sunt două mărci de success, a căror ascensiune pe piață demonstrează că rețetele bazate pe emoție funcționează în ciuda lipsei de funcționalitate în sensul recunoscut de toată lumea.

Antonino Labate, directorul general Abarth, a relansat tunerul istoric în 2007, dar a adus mărcii adevăratul succes începând cu 2008, inspirat fiind de formele și mesajul noului Fiat 500. Conceptul a fost ștampilat la început ca „o chestiune nostalgică“, o încercare de a apela același public pe care Abarth îl fidelizase încă din anii ’60. În valul de păreri contra, Labate găsea un aliat important. Sergio Marchione, directorul extrem de pragmatic al grupului Fiat întrevedea potențialul experimentului, iar în scurt timp, lumea avea acces la un 500 mai sexy, mai puternic, dar și considerabil mai scump. Cât despre latura nostalgică a modelului, media de vârstă de numai 25 de ani a publicului a demonstrat că mesajul noului 500 Abarth e convingător și în absența referințelor istorice.

Antonino Labate – Director general Abarth (stânga) și Marcus Syring – Șeful de design exterior Mini (dreapta)

Pentru Mini, povestea relansării începe cu anul 2000, odată cu o investiție majoră a grupului BMW. Un simbol britanic la fel de cunoscut precum clienții săi – The Beatles, Mr. Bean sau membrii Casei Regale – Mini venea la momentul trecerii între milenii cu o imagine exotică, dar cu o dotare tehnică depășită complet. Din partea BMW, intra în scenă talentul unic al lui Marcus Syring, un designer care avea în urmă 10 ani de experiență în desenarea mașinilor bavareze și inițiative îndrăznețe precum legendarul Z3 M Coupe. Marcus a făcut parte din noua echipă Mini încă din prima zi și a avut grijă ca imaginea exterioară să evolueze fără a dilua ADN-ul istoric al mărcii. BMW a produs o platformă tehnică nouă pe care s-a montat design reinterpretat al germanului.

Caracterul retro al mașinii și performanțele tehnice de ultimă oră conduceau în 2001 la obținerea unui succes aproape nesparat. Pe lângă caroseria hatchback tradițională, gama era suplimentată cu versiuni alungite, un model cabrio, un SUV și un roadster. Urmând ciclul industriei, anul 2009 aducea o nouă generație de modele concentrată în jurul aceluiași design iconic. Cert e că doar în 2012, Mini a înregistrat o producție de 300.00 de unități, 133.000 dintre ele fiind vânzări reprezentate de modelul hatchback.

În două interviuri diferite, obținute la recent încheiatul salon auto de la Geneva, un italian și un german identifică emoția ca principal ingredient al succesului de public pe care l-au avut cele două mărci. Tot ea reprezintă și cel mai apropiat reper față de conceptul de supercar la care Mini și Abarth 500 aspiră.

Design Retro

Primul indiciu care comunică oamenilor că se află în fața unui produs excepțional este designul. Nimic nou până aici, dar cum procedezi atunci când dimensiunile nu te ajută? Pentru Abarth, Antonino Labate găsește explicația în capacitatea mașinii de a transmite emoția cât mai direct: „Atunci când am discutat depre proiect, prima noastră idee, primul obiectiv a fost să putem transmite valoarea mărcii pe loc, rapid, imediat. Fără nicio interpretare sau loc de confuzie. Să fim marca cu cei mai mulți „S”: Sights (apariție), Shape (formă), Spirit (suflet), Speed (viteză), Social (socializare), Sex, Seduction și S S S… Să nu ai niciun dubiu despre ce vezi. Spiritul este cel mai important lucru pe care l-am construit odată cu relansarea Abarth!”

De partea cealaltă, Marcus Syring vorbește despre Mini ca despre o persoană, un fel de tip de treabă pe care toată lumea și-l dorește ca prieten. „În mașina noastră avem umeri puternici și roți mari care exprimă forță, pe gustul bărbaților. În schimb, dacă te uiți la capotă vei vedea forme fine asemeni corpului unei femei, iar dacă privești din față, atunci vei observa ochii prietenoși, larg deschiși, care plac copiilor. Toți oamenii se simt atrași de Mini, iar creierul aseamănă mașina mai mult cu o persoană decât cu un obiect inanimat. Așa se face că mulți dintre clienți își păstrează mașinile pentru mai mult timp decât media industriei. Nu se pot despărți prea ușor de Mini-ul lor!”

Performanțe

Dincolo de imagine, un supercar înseamnă în primul rând senzații și performanțe sportive. Supermașinile convenționale vin cu motare superputernice și tehnologii sofisticate. La un gabarit redus, pentru modelele din clasa mică sunt de ajuns motoare sensibil mai mici, cu un consum pe măsură, deci exact tendința în care se încadrează acum piața auto. Pentru un Abarth 500 de 160 CP accelerația 0-100 km / h durează 7 secunde și, în combinație cu o suspensie rigidă și un sunet „nervos“, este de ajuns să ofere sentimentul că ești în spatele volanului un supercar în măsură XS. „Eu cred că un Abarth se pilotează, nu se conduce. Și asta este ceva total diferit. Totul e mai simplu decât în cazul unui supercar de talie mare.”, completează Antonino Labate. „Am discutat mult despre montarea unei suspensii electonice, dar nu îmi place. Oamenii vor o suspensie clasică, să simtă mișcarea…“

Interior 500 Abarth

Interior Mini

La Mini, latura sportivă și actualizarea tehnologică sunt condiții obligatorii în lupta cu o industrie tot mai competitivă. Marcus Syring consideră că una dintre cele mai importante sarcini pe care le are ține de actualizarea mașinii, păstrarea poveștii începute în 1956 mereu actuală.

Comunitate

Definiția unui supercar se leagă de forme, performanțe dar și de cultul pentru marcă. Nu poți naște pasiuni în jurul unui producător „obișnuit”. Aici supermini-urile stau cel mai bine dacă analizăm implicarea pasionaților de Abarth sau Mini, prin comparație cu mărcile din „liga mare”. Cel puțin la capitolul personalizare, pasiunea se măsoară în capacitatea de a-ți transforma mașina în acel produs unic în care îți poți reflecta personalitatea. „Oamenii iubesc sau nu iubesc Abarth, dar atunci când îți place, atunci stai cu Abarth, locuiești cu Abarth, te bucuri alături de Abarth, împarți cu ceilalți fani Abarth. “. De alfel, Labate pune în centrul strategiei Abarth comunitatea, la ale cărei nevoi este atent în fiecare zi.

Momentan, 500 Abarth este visul oricărui proprietar care ține să-și personalizeze mașina, dar Labate visează să dea clienților săi mai mult, să le ofere oportunitatea să aleagă dincolo de culori și materiale, să-și construiască propria mașină, de la 0.

În oglindă, Marcus Syring vede în comunitatea on-line a Mini ca pe o hartă care îi ghidează următorii pași. „Chiar și dacă schimbăm culoarea unei spițe de la roți imediat se nasc o sumedenie de comentarii pozitive și negative. Acesta este ADN-ul nostru, atât de simplu încât îți permite să faci orice fel de mașină atât timp cât produsul de bază, hatchback-ul, este stabil și puternic. La fel ca la Coca-Cola: poți face orice, atât timp cât băutura clasică rămâne cu același nume și aceeași sticlă.“

5 comentarii

  • Daniel pe 28 Mar 2013

    “Supercaruri”?!?!?! Suna execrabil! Calc lingvistic oribil …

    Bine ca nu ai spus supercare, caci as fi crezut ca vorbesti de carute…

    Reply
  • Roger pe 28 Mar 2013

    “Supercaruri”?!!!

    Chiar?!

    Atita de insecur e autorul?

    Ne agatam de orice e la moda? Cu orice pret?!

    Mi-e cam sila sa citesc orice imbibat cu englezisme fara sens. Respectul pentru acesti autori e redus pina la inexistenta.

    Reply
    • Constantin Barbu pe 28 Mar 2013

      Multumim pentru feedback. Supercar este, totusi, ceva mai acceptabil decat “insecur” :) .

      Reply
      • Roger pe 28 Mar 2013

        Cel putin am o scuza – sint plecat din Ro de peste 25 de ani si vorbesc foare rar Romaneste.

        Cu toate astea nu simt nevoia sa ‘imbogatesc’ limba romana cu neologisme fara sens.

        Ce scuza are autorul?!

        Reply
        • radu pe 29 Mar 2013

          si bine ca te cheama Roger si inca mai intri pe site-uri romanesti. Termenul de “supercar” are mai multe conotatii: http://en.wikipedia.org/wiki/Supercar printre care si “”Supercar” is also a label custom car retrofitters reserve for their showcase, one-of-a-kind project vehicles; typically these are very extensively-modified collectible muscle cars, sports cars or grand touring automobiles updated to the very latest “streetable” racing technology”. Adica Fiat 500 ABARTH s-ar incadra la aceasta definitie.

          Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului