Motor

Porsche Performance Drive – O poveste despre spiritul unei mărci și oamenii care îl întrețin

scris pe 10 Aug 2012 de Constantin Bacheș 15875 vizualizări
Motor - Porsche performance

Mesajul Porsche se construiește în jurul pasiunii pentru condus și aventură. Pune accent pe tehnologii performante, dar se bazează în aceeași măsură pe emoția unor oameni care duc mai departe filosofia lui Ferdinand Porsche. Cinci zile alături de câteva dintre cele mai râvnite mașini sport din lume îți schimbă radical modul în care privești industria auto. Și nu doar. Experiența Porsche poate fi un stil de viață.

Porsche a preferat întotdeauna să insufle pasiunea pentru marcă prin experiențe personale. Sunt acele evenimente care te marchează și pe care e greu să le explici mai departe. Oamenii se simt parcă mult prea bine și se întorc „ciudat” de atașați de o marcă auto. Iar evenimentul Porsche Performance Drive este un experiment alcătuit special pentu piețele din Europa centrală și de est. În premieră, o caravană de 10 Panamera Diesel a plecat de la Istanbul și în 5 zile a ajuns la Budapesta trecând prin Bulgaria și România. A reunit clienți, jurnaliști, oameni din jurul mărcii și pasionați sub pretextul unui concurs de consum.

„Profesorii” Porsche

Cu siguranță, Porsche presupune mai multă electronică decât acum 50 de ani și o gamă care numără deja 5 modele distincte. Aflat însă în spatele volanului, principiile pilotajului rămân aceleași și sunt absolut necesare pentru ca un Porsche să-ți livreze maximum de plăcere. Este ca un cod nescris pe care câțiva traineri aleși cu grijă îl transmit pasionaților. Și în rolul de „profesori” descoperi fără excepție oameni speciali. Fiecare cu o cariera de pilot în spate și cu o pasiune contagioasă pentru Porsche la care îți este imposibil să rămâi imun.

Jan este „creierul” întregii operațiuni Porsche Performance Drive, omul care a lucrat la organizarea evenimentului în amănunt încă de acum doi ani. Din momentul în care Porsche a venit cu ideea, danezul a parcurs de mai multe ori întregul traseu, notând timpii și detaliile din fiecăre țară. S-a obișnuit cu modul de comunicare cu Poliția locală, s-a lăsat vrăjit de frumusețea Transfăgărășanului, notând cu o oarecare ironie că „în Bulgaria ești atent la cai, în România la câini, iar în Ungaria la vaci.“ Sistemul de notare gândit de el are ceva din raționamentul unei competiții reale, un mediu pe care îl cunoaște foarte bine. La aproape 40 de ani, Jan a alergat pe toate circuitele de referință din lume dar are la activ și câteva aventuri de anvergură la volanul unor Porsche. Atunci când nu este prins în vreun program de pilotaj preferă să călătorească cât mai departe, de preferință în Africa, acolo unde de obicei ajung doar fotografii lui National Geographic. Colaborează cu Porsche din pasiunea pentru a vedea cum „virusul” ajunge la cât mai mulți oameni. „Nu îmi place să fac ceea ce face toată lumea. De asta refuz politicos toate invitațiile pe care le primesc pentru a face training cu clienții direct la uzină. Porsche Performance Drive a fost însă altceva, o provocare pe gustul meu. 1500 km cu Panamera Diesel, 4 țări atât de diferite și mai ales șansa de a traversa Transfăgărășan cu 911 și Boxster.” Pentru Jan, Porsche reprezintă referința în materie de mașini, dar îți repetă că obținerea senzațiilor presupune cunoștințe despre cum să te comporți la volan. Erorile de pilotaj pot anula uneori orice ajutor electronic iar condusul devine cu atât mai captivant cu cât îți dorești să-ți cunoști într-adevăr mașina. Așa că prima lui lecție începe prin a ne explica cât de important este să înțelegi că mașina este mai grea în partea în care este poziționat motorul. „911 are motorul amplasat în spate, Boxster are motorul amplasat central iar Panamera îl are în față. Deci se comportă diferit la accelerare, frânare și în viraje așa că este vital să te gândești dinainte cum se va comporta mașina. Cea mai importantă calitate a unui pilot este anticiparea.” Jan se comportă ca un tiran și este obsedat să își mențină regulile. Își recunoaște însă greșeala atunci când este cazul pentru a demonstra că la final este un om corect. Aceeași disciplină se vede și când ajunge pe circuit.

Alături de Jan, am privilegiul de a-l cunoaște și pe Stefan, 43 de ani, pilot încă activ în competițiile de Gran Turismo. Nu concurează doar pe modele Porsche dar în mod sigur, atunci când le conduce, se simte cel mai bine. Este originar din Olanda. „Ce-mi place cel mai mult la Porsche? Cum se conduce!” Stefan este clar mai mult un om practic decât un teoretician. Inteligența sa se măsoară în glumele la care râzi cu poftă și în modul părintesc cu care își ajută elevii, printre care cu mândrie mă includ, să pătrundă tainele condusului de Porsche. „Sunt modele cu adevărat sportive pentru modul impecabil în care se comportă pe stradă și pe circuit. Le cunosc îndeaproape de mai mult de 20 de ani și au rămas la fel de captivante. Da, acum există multe sisteme electronice care să te ajute dar condusul lor rămâne un sport de echipă.” Ceea ce nu se exprimă în cuvinte, se înțelege din gesturi fără a avea nevoie de vreun dicționar. Stefan afișează o relaxare molipsitoare dar devine foarte atent atunci când trebuie să îți dea indicații despre cum să te comporți pe un circuit sau pe un drum virajat. Mânuiește volanul cu grația unui dirijor dar nu riscă niciodată atunci când, de exemplu, vizibilitatea nu îi permite să depășească. Călătorește în majoritatea timpului în cele mai frumoase locuri din lume dar își amintește cu plăcere că a câștigat o cursă importantă pe fostul circuit amenajat în jurul Casei Poporului.

Pilotaj cu „principii”

Pentru mine, Stefan este poarta de trecere dincolo de „mirajul” mărcii. Am mai condus Porsche dar acum chiar am avut nevoie să mă folosesc de mașină cu un scop bine definit, contra cronometru și după reguli fixe. Fără referire la prețul ridicat sau la cum se uită ceilalți la tine. Stefan nu se ferește să trântească portiera, sa tragă brusc de centura de siguranță sau să apese cu putere pedala de frână tocmai pentru a primi rezultatul scontat. La urma urmei, 911, Boxster sau Panamera sunt mașini cu mult spirit practic iar pentru oamenii din jurul mărcii chiar nu exista ideea de „show-off”.

Am simțit asta de când am ajuns pe circuitul de F1 de la Istanbul, cu o zi înainte de a porni în drumul nostru spre Budapesta. Porsche a închiriat tot complexul pentru a ne iniția în clubul select al oamenilor care chiar înțeleg ce mașină conduc. Am alergat pe viraje si pe linii drepte în situații în care reflexele șoferului civilizat devin obstacole greu de evitat. “Accelerează, accelerează, accelerează!” Încă îmi răsună în minte cuvintele lui Stefan prin stația montată în mașină. Mergeam cu peste 200 km/h și în față se deschideau situații aparent imposibile. Era însă o chestiune de încredere. Să asculți și să constați că mașina îți respectă instrucțiunile atunci când este manevrată corect.

Am condus un total de 1.500 km prin Turcia, Bulgaria, România și Ungaria cu un consum mediu de 6,5 l/100. Am concurat 10 echipaje din 8 țări iar la final a câștigat Ucraina. Nu îmi vine însă să folosesc cifre pentru a echivala experiența trăită. Tocmai pentru că primul gând care îmi vine în minte este pasiunea organizatorilor. Annette, parte din departamentul de comunicare, este o americancă cu părinți polonezi. A studiat lângă Stuttgart și și-a început cariera la DaimlerChrysler. Declară deschis că misiunea sa este să transmită pasiunea pentru Porsche. Dar este evident că are o misiune în care chiar crede. „Ce îmi place cel mai mult la Porsche este că are o poveste în spate, are o istorie. Începând cu legenda lui Ferdinand Porsche și continuând în motorsport. Porsche pentru mine nu este doar un nume, reprezintă un stil de viață. Este o mașină sport dar când te urci la volan te simți confortabil chiar și pe drumuri est-europene. Asta este părerea mea despre Porsche: îți aduce marca în viața de zi cu zi.” Prima poziția la Porsche a fost în departamentul de evenimente, așa că Annette a adus ceva din plăcerea ei pentru experiențe deosebite și în strategia de comunicare a mărcii. Pentru Porsche Performance Drive a simțit că punctul culminant trebuie să fie Transfăgărășan, cel mai frumos drum de condus din lume. „Ne-am întrebat ce anume nu am facut până acum? Păi o călătorie de peste 1000 km care să parcurgă patru piețe și să atingă punctul culminant în România, la Transfăgărășan, cel mai frumos drum de condus din lume.”

Strategia lui Annette s-a dovedit un succes. Transfăgărășan a livrat efectul scontat și ai spune că este drumul la care s-a gândit Ferdinand Porsche atunci când a desenat 911. Aici competiția a avut ca miză stăpânirea emoțiilor. Toți participanții, fără excepție, am eșuat. Nu mai știu exact ce viteză am avut și în câte secunde am atins 100 km/h. Pot afirma însă că experiența trecerii de barajul Vidraru și sunetul motoarelor prin tunelul Oituz mi-au ramas în minte în sentimente, arome și culori, la fel cum un somelier descrie buchetul unui vin de colecție. A conduce un Porsche pe Transfăgărășan are de 100 de ori intensitatea primului sărut și te trimite cu gândul la vremea când erai copil și nu aveai nicio grijă. Totul în jur are culoarea cerului senin și după fiecare accelerație iti explodează în gură exact aromele pe care le aștepți de la mâncarea preferată.

Ideea din spatele Porsche Performance Drive

Principiile Porsche sunt strâns legate de munca în echipă și imediat ajungi să întelegi că toată lumea face parte dintr-o familie. Indiferent de întâmplarea care i-a adus aici, fiecare om din echipa care are grijă de noi simte că nu ar mai putea lucra în altă parte. Philip este director de marketing pentru Europa centrala și de est și îți dă impresia că nimic nu-l poate distrage de la „căsătoria” cu Porsche. „Am ajuns întâmplător la Porsche, în 2003, pentru un stagiu de practică deși am studiat Economia la Ingolstadt, orașul de baștină al Audi. Un prieten lucra deja aici și mi-a propus să vin să vad cum e. Am trecut apoi pentru doi ani la un alt producător dar a trebuit să mă intorc. Cum aș putea să exprim cel mai bine ce simt? Păi credeam că nu voi purta niciodată un tricou pe care scrie o marcă de mașini dar acum mă îmbrac cu haine inscripționate Porsche și sunt mândru de asta.” Philip are un rol la fel de important ca inginerii din uzină atunci când proiectează un model nou. „Trebuia să spunem o poveste despre Panamera diesel pentru că a fost privită de la început cu scepticism. Lumea a vazut-o ca fiind prea mare. Așa că ce puteam spune? Este un model sport, este un diesel și are un consum incredibil de mic, mai ales pentru un Porsche. Deci unde mergem pentru o aventura de 1200 km, adică autonomia cu un rezervor? Unde avem locuri frumoase? Să fi mers din Ucraina în Cehia? Avem o regiune cu 25 de piețe și culturi atât de diferite. Avem Budapesta unde este cursa de F1 dar până unde plecăm? Ne-am gândit până la urmă să începem din Istanbul pentru că este cel mai diferit loc din toată zona. Și apoi să o luam de-a lungul coastei prin Bulgaria. Dar pe cine aducem? Atunci ne-am gândit să invităm în fiecare mașină un client, un membru al clubului Porsche din țara respectivă și un jurnalist. În final am decis să fie mai mulți jurnaliști pentru ca vestea evenimentului nostru să ajungă cât mai departe.”

Pasiunea pentru Porsche este un virus care te infestează cu adevărat doar după ce ai ajuns în spatele volanului. Este o „afecțiune” care te face să descoperi gustul autentic al aventurii și te înglobează în „familia” care păstrează cu sfințenie filosofia lui Ferdinand Porsche – ideea de automobil sport de fiecare zi. Oricine ajunge la Porsche din postura unei persoane care întelege și își permite marca nu va mai simți nevoia unei schimbări.

Porsche Performance Drive 2012

Date tehnice (pe scurt):

Mașinile de „concurs” – Panamera Diesel, 250 CP

Traseul s-a întins pe 1500 km, a plecat din Istanbul și a ajuns în 5 zile la Budapesta

Concursul a urmărit obținerea celui mai redus consum mediu

Cele 10 echipe din 8 țări au avut de parcurs 5 etape: Istanbul – Varna, Varna – București, București – Curtea de Argeș și Sibiu – Budapesta

Evenimentul a inclus și două experiențe cu 911 și Boxster, pe circuitul de F1 de la Istanbul și pe Transfăgărășan

România a fost reprezentată de două echipaje care s-au clasat la final pe locurile 5 și 7

Coloana a numărat în total 15 mașini

Echipa tehnică a fost compusă din 2 români

Cea mai mare partea a traseului a fost parcursă în România

Etapa Varna – București a fost câștigată de un echipaj din România

Participarea StyleReport.ro s-a făcut la invitația Porsche Inter Auto România

0 comentarii

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului