Motor

Porsche Panamera 4 – Povestea unui 911 cu patru locuri

scris pe 22 Mai 2014 de Constantin Bacheș 5525 vizualizări
Porsche

În mod teoretic aproape toate versiunile 911 au patru scaune dar asta nu înseamnă că și pot transporta patru pasageri. Din acest motiv a fost nevoie de Panamera iar rezultatul este mai aproape de 911 decât ai crede înainte de a ajunge la volan.

Indiferent de cât de mult se vorbește despre 911 ca despre o mașină sport de fiecare zi, adevărul este puțin altfel. Și nu datorită consumului, a gărzii la sol coborâte sau a lipsei de vizibilitate în timpul manevrelor de parcare. Peste oricare dintre impedimentele de mai sus treci fără să clipești. Motivul pentru care 911 nu poate rămâne singura mașină din garaj se leagă de spațiu și versatilitate. Altfel formulat, a deține o mașină cu două locuri și un portbagaj micuț sub capota din față nu este suficient. Persoanele care, în viața de zi cu zi, mai au de transportat familie, parteneri de afaceri și bagaje sunt nevoite să ofteze adânc și să aleagă un automobil mai mare.

De la debutul Porsche pe piața SUV-urilor, afacerea și-a extins orizonturile peste granițele bănuite vreodată de vizionarul Ferdinand. Doar că, mai există, încă, doritori de senzații sportive pentru care a sta la mai mult de 15 cm înălțime de la sol rămâne un sacrilegiu. Așa că, pentru ei, Porsche a inventat o mașină la fel de sportivă ca imaginea mărcii, cu patru locuri veritabile în care să poată călători patru adulți și, eventual, bagajele lor. Panamera este un răspuns pentru nevoia de un 911 mai versatil. Doar că, date fiind dimensiunile caroseriei, lumea s-a grăbit să compare modelul cu limuzinele consacrate din segmentul superior, precum Mercedes-Benz S-Class, BMW Seria 7 sau Audi A8. De aici și confuzia față de așteptările legate de comportament.

Pornind de la această poveste, o nouă întâlnire cu Panamera, chiar și după cinci ani de la lansare, îți transmite un sentiment „altfel”. Recunoști de la distanță liniile inconfundabile ale mărcii dar proporțiile caroseriei menite să găzduiască patru locuri sunt „un pic departe” de legendara siluetă de 911. Este nevoie însă de senzația din habitaclu pentru a înțelege că Panamera rămâne, în primul rând, o mașină pe care începi să o iubești de la interior. Porsche nu face niciun compromis de calitate și spirit așa că și în așa zisa limuzină ai tot ce trebuie pentru a nu-ți lua gândul de la 911. Iar dacă ești norocos să stai pe locul șoferului, sentimentul devine și mai puternic. La baza parbrizului regăsești faimosele „umflături” ale farurilor iar în oglinzile retrovizoare îți apar „umerii” tradiționali ai aripilor evazate din spate.

Pe drum, sunetul deja faimos de „boxer” cu 6 cilindri te însoțește la fel de curajos ca la orice Porsche cu două locuri iar direcția „taie” drumul cu precizia unei lame de ras. Cu atât mai mult cu cât ai tracțiune integrală, aproape nicio manevră executată strâns sau brusc nu reușește să îți aducă suprize neplăcute. Ideea de sportivitate este o constantă care te însoțește permanent și nu te lasă, nicio secundă, să faci comparații cu S-Class sau Seria 7. Aici intervine și „problema” clienților care își propun să schimbe un Mercedes-Benz sau un BMW cu un Porsche. Nimic din ce aduce moștenirea lui Ferry Porsche nu și-a propus vreodată să „vegheze” somnul dulce al unei călătorii de croazieră pe autostradă.

Încă de la ideea contactului din partea stângă a volanului, acel detaliu cu trimitere la cursele de la Le Mans, Panamera rămâne un 911 cu poveste cu tot. Direcția este parcă prea dură pentru a conduce cu o mână în dreptul orei 12 iar scaunul scoică nu te lasă să te „tolănești” pe cotiera centrală. Din păcate pentru mulți care își doresc asocierea cu imaginea Porsche, moștenirea lui 911 se leagă prea mult de motorsport și, până la acest moment, doar Cayenne reușește să îndulcească, cu adevărat, spiritul spartan al modelelor menite să bucure, în primul rând, „piloții”.

Concluzie

De fiecare dată când privirea îți întâlnește formele „ciudate” ale unui Panamera, o să te gândești la același lucru: Nimeni nu se poate îndrăgosti la prima vedere de un Porsche care arată ca un „911 gras”. Imediat însă ce apuci să înțelegi conceptul și să privești dincolo de aparențe, vei descoperi acel caracter sportiv pentru care Porsche este astăzi cea mai dorită mașină sport din lume!

Modelul condus:

Porsche Panamera 4, motor 3,6 l, benzină, 310 CP, tracțiune integrală, transmisie automată cu două ambreiaje (PDK) cu 7 rapoarte, accelerație 0 – 100 km/h în 6,1 secunde, viteza maximă 257 km/h, preț de la 98.000 euro. Consum înregistrat în test 10 l/100 km.

Testul a fost efectuat pe traseul Stuttgart – Birndorf – Basel și retur. Mașina a fost pusă la dispoziția StyleReport.ro de Porsche cu sprijinul Porsche Inter Auto România.

 

0 comentarii

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului