Motor

Peugeot RCZ – Un supercar pentru șoferul obișnuit

scris pe 09 Iul 2012 de Constantin Bacheș 10309 vizualizări
Motor RCZ

Conceptele auto au rolul să șocheze. Dar formele futuriste nu ajung niciodată pe stradă pentru că sunt imposibil de realizat în serie fără ca prețul să „explodeze”. Peugeot demonstrează excepția. RCZ este transpunerea în realitatea „normală” a unui vis pe patru roți, unul care la bază fusese proiectat să anunțe doar noua imagine a mărcii.

În industria auto imaginația debordantă a designerilor are un adversar permanent: costul de producție. De la stadiul de concept și până în faza de serie detaliile fascinante sunt de cele mai multe ori înlocuite cu soluții rentabile. Provocarea vine însă atunci când o marcă vrea să păstreze cât mai mult din farmecul inițial al unei mașini-concept.

Pentru Peugeot, misiunea prototipului 308 RCZ prezentat în urmă cu 4 ani a fost să anunțe noul model din clasa compactă, actualul 308. Lumea auto a fost impresionată de imaginea de marcă futuristă iar conceptul își propunea clar să inspire și să testeze reacțiile pieței. Mai mult, formatul atipic apropiat de coupé, similar cu Audi TT reprezenta o premieră absolută pentru producător.

De la prima apariție, RCZ a creat un val pozitiv atât de puternic încât producătorul a decis să-l aducă pe stradă. Teoretic, o variantă de serie impunea transformări substanțiale pentru ca prețul final să se înscrie în politica Peugeot, dar în realitate producătorul a preferat să deschidă o clasă cu totul aparte. Modul în care prototipul din 2007 a fost transpus în mașina sport de astăzi este neașteptat de îndrăzneț. Nu s-a operat practic nici o modificare majoră de design, iar produsul final are același impact vizual ca și conceptul din care a fost inspirat.

Diferențele sunt minore, greu de observat pentru un ochi neavizat. De exemplu, la exterior, evacuarea a fost reamplasată dintr-o poziție centrală în partea stângă. În rest, linia de design, dominată de arcele argintii care delimitează cabina a rămas identică și, prin urmare, la fel de spectaculoasă. Plafonul cu două denivelări este un alt detaliu impresionant estetic care demonstrează dorința producătorului de a nu face compromisuri.

În interior, atmosfera supersport este generată mai ales de forma sportivă a scaunelor, detaliu care nu se regăsește în nici un alt Peugeot. Apoi, forma atipică a plafonului nu are nici o legătură cu 99% dintre mașinile pe care le întâlnești pe stradă în mod normal. Privit de jos în sus, formele bombate se prelungesc într-o lunetă curbată după mai multe unghiuri și te fac să te simți asemeni unui pilot de încercări. Bordul cusut în piele ar fi la fel de interesant, dar nu mai este o surpriză. Lansat înaintea modelului RCZ, 308 a avut deja ocazia să popularizeze ideea designului.

Alături de imaginea unei mașini speciale, clienții au la dispoziție o gamă de trei motorizări, diesel și benzină. Dintre toate, cel mai performant este propulsorul de 1,6 benzină dezvoltat alături de BMW, același care echipează MINI Cooper S. Pregătit să livreze 200 CP, RCZ se dovedește captivant. Accelerează încurajator impresionează prin elasticitatea reprizelor și mai ales prin sunetul turațiilor ridicate. Suspensia se dovedește însă echilibrată și, chiar dacă e mai rigidă în comparație cu un Peugeot obișnuit, nu incomodează la trecerea peste denivelări. Pentru un plus de stabilitate la viteze ridicate, RCZ dispune de un eleron mobil care se ridică automat la peste 150 km/h. Același eleron poate fi însă și un argument estetic șoferul având la dispoziție un buton care îl ridică chiar și atunci când mașina staționează.

Ținând cont de imaginea generală a RCZ, Peugeot părăsește segmentul mașinilor de familie în care s-a consacrat, dar nici nu cere atâtea compromisuri de ordin practic precum un Porsche. Și asta pentru că transportă comod două persoane și are loc pentru bagaje aproape cât oferă și un 308. Lista echipamentelor este de asemenea generoasă și, alături de sistemele de asistare clasice, include dotări premium precum tapițeria din piele și sistemul audio JBL. Motorizarea puternică are totuși o cilindree redusă, de 1,6 l garantând un consum rațional în condiții normale de condus, chiar în regim urban.

Producătorul francez a ales să se reinventeze într-un segment de piață unde există deja repere bine conturate. Nu a făcut însă nici o trimitere spre un model mai vechi, pentru că el nu există. Pur și simplu și-a pus imaginația la încercare și a prezentat RCZ drept prima alternativă dintr-o serie de mașini adresate segmentului premium. Citroen a aplicat această strategie cu DS. De ce nu ar avea succes și Peugeot?

Tehnic, pe scurt:

Peugeot RCZ este disponibil în versiune diesel – 2.0 HDI de 163 CP și versiuni pe benzină – 1.6 TCP de 156 CP și 1.6 TCP de 200 CP. Preț de la 29.600 euro. Transmisia este manuală cu 6 trepte (există opțiune pentru transmisie automată cu 6 trepte doar pentru 1.6 TCP de 156 CP).

Modelul condus: 1.6 TCP de 200 CP, accelerație de la 0 la 100 km/h în 7,5 s, viteza maximă – 237 km/h, preț începând de la 29.911 euro. Consum mediu înregistrat în test – 11 l/100 km.

Testul a fost efectuat în București.

3 comentarii

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului