Motor

Parcaţi, vă rog! – Scurt ghid de „Valet Parking” cu BMW 740d xDrive Individual

scris pe 23 Sep 2011 de Constantin Bacheș 18155 vizualizări
Motor - Valet Parking

Cine şi cum ar fi bine să-ţi parcheze maşina la hotel sau la restaurant este o chestiune delicată, pe numele ei împrumutat „valet parking“. StyleReport.ro se urcă la volanul unui BMW Seria 7 Individual şi aprofundează subiectul la nivel de Bucureşti, realizând un drive-test în care, în mod ironic, alții se ocupă de condus.

Serviciul de parcare cu valet nu are origini atestate istoric, dar se leagă de nevoia și, într-un definitiv, de adevărata obsesie a oamenilor pentru maşini. Cu cât au apărut mai multe automobile pe străzi, cu atât a devenit mai dificilă găsirea unui loc liber de parcare. Iar într-o mașină precum un BMW Seria 7, parcarea, sau mai bine zis strecurarea dimensiunilor generoase, te obligă mai mereu la manevre destul de riscante prin spaţii care întotdeauna par înghesuite.


BMW-ul Seria 7 de față este exact genul de maşină pe care îţi doreşti să o laşi să fie parcată de altcineva, dar din economie de timp, mai mult decât orice altceva. În rest, manevrabilitatea unei mașini cu o caroserie de peste 5m este absolut surprinzătoare şi parcă observi acest aspect chiar mai bine din exterior, când un valet se strecoară la volan pentru a o conduce spre locul de parcare.

Pe Cosmin l-am întâlnit la Marriott şi se ocupă de „valet parking“ din 2003. Are ca singur regret faptul că încă nu a condus un Bugatti Veyron. Altfel, pasiunea recunoscută a poporului român pentru maşini îl aduce zilnic la volanul celor mai performante şi scumpe mașini. Cosmin este un expert al parcărilor, am putea spune și, după sute sau chiar mii de mașini îndreptate cu atenție către locul potrivit se comportă cu calm și precizie, chiar și în fața unei bijuterii ca Seria 7.

La momentul la care i-am înmânat cheia, mi-a fost clar că nici pielea în două culori cu care este îmbrăcat bordul şi nici jantele cu design specific Individual nu-i distrag atenția. Dar pe tine, echiparea „Individual“, nu are cum să te lase indiferent la plafonul acoperit cu Alcantara sau la inserţiie de lemn integrate inclusiv în mânerele de prindere de deasupra portierelor. Inscripţiile Individual se disting discret pe volan, pe pragurile iluminate şi chiar pe jantele de 20 de țoli a căror utilizare necesită totuşi atenţie maximă chiar şi la trecerea peste o banală linie de tramvai. În ciuda faptului că este „pilot de test“ pe nenumărate mașini, nu-l invidiez pe Cosmin deloc. În drumurile scurte, nu are cum să simtă cu adevărat cei 306CP pe care Seria 7 îi oferă cu ajutorul unui motor diesel 4.0d de 3,0l cu două turbine.

Începând de anul trecut, Seria 7 a primit pe anumite motorizări şi tracţiunea integrală care garantează un comportament impecabil, indiferent de suprafaţa de rulare. Într-o zi de toamnă, tracţiunea integrală are mai mult un rol psihic şi se resimte doar discret în inerţia volanului. Totul este gândit să livreze răsfăţ la cel mai înalt nivel.

În modul „Confort“, schimbarea treptelor se face lin şi se dovedeşte un tratament ideal contra stresului datorat aglomeraţiei de la aproape orice oră. Ceea ce face cu adevărat diferenţa faţă de modelele similare este spiritul sportiv de marcă care se manifestă pe deplin atunci când se trece în modul „Sport“. Pentru drumurile din oraş şi orice altă misiune „paşnică” se recomandă însă setarea Confort. Butonul care îl lasă pe şofer să modeleze parametrii de răspuns ai cutiei de viteze, ai pedalei de acceleraţie şi suspensiei se află pe tunelul central, lângă schimbător.

BMW se mândreşte şi în 2011 cu o planşă de bord dominată de cele două indicatoare tradiţionale, vitezometrul şi turometrul. Doar o privire atentă distinge că în partea de jos şi-a făcut apariţia un display digital pe care se afişează, printre altele, modul de funcţionare al tehnologiei Efficient Dynamics. ED totalizează toate tehnologiile menite să economisească şi să eficientizeze maşinile şi inclusiv de la volanul unui Seria 7 de 306 CP înţelegi că energia electrică rezultată la frânare ajunge înapoi în baterie.

La Marriott, mașina se așază sub îndrumarea lui Cosmin pe unul din cele câteva locuri din fața hotelului pentru un preț de 10 lei/oră. Dar nu așteaptă nici măcar atât, pentru că testarea serviciilor de valet parking ne împinge către un alt hotel.

Ai crede că parcarea cu valet e un serviciu ușor de oferit publicului. Cedezi cheile și pleci fără niciun risc, oriunde apare un valet dornic să te ajute. Teoretic da, practic, serviciul trebuie să fie oficial! Din momentul în care valetul a preluat cheia, el şi locul pe care îl deserveşte devin responsabili atât pentru maşină cât și pentru orice obiect din interior. Operaţiunea de valet parking este asigurată de o poliţă specifică, al cărei preţ variază în funcţie de distanța până la locul parcării. Valoarea creşte proporţional cu numărul de metri parcurși de valet la volanul ei, mai ales dacă traseul include și o porţiune pe drum public.

La Hotel Radisson BLU, serviciul de valet parking este oferit încă de la inaugurare, în 2008. Maşinile sunt preluate pentru un tarif de 16 lei/oră şi duse în parcarea subterană sau păstrate într-unul dintre locurile de la intrare. Se ocupă de asta Mihai, un valet pe care experiența l-a făcut să aprecieze mașinile BMW pentru ușurința cu care se conduc. S-ar putea spune că am noroc să-i cad în grații, dar contrar preconcepțiilor, clasa mașinii nu reprezintă o condiţie pentru accesarea serviciului de valet parking. Orice maşina va fi preluată de la intrare în schimbul unui tichet, acelaşi cu care se va comanda returnarea şi se va achita contravaloarea serviciului la plecare.

Valet parking mai putem întâlni în Bucureşti şi la alte hoteluri, restaurante de lux sau cluburi. Este recomandat totuşi să analizaţi de la început posibilitatea ca serviciul să nu fie oferit oficial. Acolo unde nu există certitudine, mai bine investiţi 5 minute în găsirea unui loc de parcare fără ajutor. În cazul nostru, mașina ajută mult. BMW Seria 7 are o lungime de 5,1 m dar este dotat cu un sistem eficient de senzori care semnalează imediat apropierea oricărui obstacol. Servodirecţia variabilă implică un minim de efort în manevrarea volanului cu design specific echipării Individual atunci când maşina staţionează. 740D xDrive se clasează lejer în topul limuzinelor iar echiparea Individual sugerează într-un fel inutilitatea altor mărci consacrate de provenienţă britanică. Mai ales atunci când nu-ţi doreşti să atragi atenţia. Nici măcar cea a valeţilor din parcare.

2 comentarii

  • crz pe 25 Sep 2011

    deci e praf “articolul” ai inceput undeva si ai terminat nicaieri…greseli multe atat de exprimare cat si tehnice…exemplu, la franare se degaja caldura nu electricitate…dar ma rog..nu e nici o legatura intre titlu si continut

    Reply
  • Rent Cluj pe 25 Sep 2011

    La Cluj Valet Parking-ul e diferit, spre examplu la unul dintre mall-urile clujene valetii nu raspund pentru obiectele lasate in masina, asa ca va trebui sa aveti la dvs. o plasuta sa luati toate lucrurile din masina.Va spuneam doar, sa fiti pregatiti!

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului