Motor

Noul Porsche Macan S – Costum de familist

scris pe 14 Apr 2019 de Constantin Bacheș 7341 vizualizări
porsche macan S deschidere

Nimic din exterior nu te pregătește pentru intensitatea experienței din noul Macan S. Poartă sigla Porsche pe capotă, dar are profilul consacrat al mașinilor „de familie”.

Aproape că am uitat să mă gândesc la timp deși, ironic, sunt plecat la Baselworld – cel mai important eveniment al anului dedicat ceasurilor. Am pornit de la Stuttgart, din curtea fabricii Porsche, dar de abia pe drumurile elvețiene, liniștite, am un moment să îmi dau seama că mă simt ca într-o vrajă. Poate datorită zilelor însorite de care Elveția se bucură atât de mult, sau poate pentru că aici, în munți, timpul trece mai încet. Sau poate, totuși, pentru că mașina pe care o conduc mă îmbracă asemeni unui costum pe măsură.

Mai mult ca sigur, sentimentul „magic” se leagă de mașină pentru că vraja sub care mă simt diferă de pasiunea pentru ceasuri. Între întâlniri și interviuri, mintea îmi zboară la senzația de la volanul unui SUV, o prescurtare care, teoretic, descrie, un vehicul utilitar – un „Sports Utility Vehicle”. Exact. Cumva, undeva, Porsche trebuie să fi folosit magie pentru a crea un model sportiv pe baza unui concept destinat să fie util. Drept urmare, într-un segment unde mașinile sunt gândite să ofere spațiu de jur împrejur, spiritul 911 reușește să se facă simțit în doze apreciabile.

Macan este mai mic decât Cayenne, ceea ce i-a permis lui Porsche să își pună în practică mai bine cunoștințele dinamice. Doar că la momentul lansării, puriștii mărcii au privit noua lansare din categoria SUV cu și mai mult scepticism. Din afară se vedea ca un compromis comercial menit să crească profitul unei mărci consacrate pentru modele exclusiv sportive. Teoretic, aveau dreptate. Practic, toate aceste supoziții dispar din prima secundă de interacțiune cu Macan S.

Mi se întâmplă din poziția în care și eu aproape că am ignorat modelul. Până într-o dimineață în care am răsucit cheia așezată, conform tradiției, în partea stângă a volanului. A urmat un „Salut” rostit de vocea groasă a sistemului de evacuare. Am prins forma perfectă a volanului și am simțit că undeva, dincolo de bordul compact, se ascunde un 911. A fost un moment în care cineva, din spatele unei planșe pe care a trebuit să deseneze un SUV compact, mi-a urat „Bine ai venit în Familia Porsche!”

Chiar dacă Elveția mă obligă să nu depășesc 80 sau uneori chiar și 50 de km/h, „supraviețuiesc”. Macan S își pune în funcțiune „farmecele” la orice viteză, deși, o dată provocat, ajunge la pragul de 100 km/h în doar 5,1 secunde (echipat cu pachetul Sport Chrono). Chiar dacă pare o afirmație curajoasă, senzația livrată este aceea de Porsche autentic. Poate și pentru modul în care se încăpățânează să îmi ofere doar ce am nevoie. Există, încă, pe consola centrală multe butoane așezate asemeni unui cocktpit de avion, dar fiecare cu funcția lui precisă. Din perspectiva unui utilizator „răsfățat” al vremurilor de acum, versiunea întinerită, aduce în sfârșit display-ul central generos fără de care nicio mașină nu se mai poate pretinde „la modă”.

Așa că Porsche s-a conformat și, o dată cu facelift-ul, a modificat consola centrală pentru a acomoda un ecran de 10,9 inch pentru Porsche Communication Management. Atenția rămâne însă concentrată pe condus. Drept urmare, în interior, chiar nu apar „briz-briz-uri” pe care nu le folosesc, deși toate detaliile, de la calitatea plasticului și până la cusăturile bordului îmbrăcat în piele obțin nota 10. Totul se construiește în jurul meu și doar poziția la volan ridicată ar fi un indiciu că nu sunt într-un Porsche „original”. Adică genul în care „te așezi” direct pe asfalt.

Spiritul mărcii se ancorează în noul V6 de 3,0 l și 354 CP. În mod normal nu aș întrerupe acest moment poetic pentru date tehnice, dar nu pot să trec cu vederea „pedegree-ul sportiv”. Noul Macan S primește un propulsor nou, cu o arhitectură schimbată, al cărui efect se traduce într-o viteză de răspuns optimizată. Cuplul motor maxim, de 480 Nm, se resimte de la turații foarte joase iar asta, în traducere liberă, înseamnă că mă bucur de toată puterea mai repede decât mă așteptam. Răspunsul pedalei de accelerație aproape că m-a luat prin surprindere și mi-a amintit că un Porsche nu se dezminte niciodată de calitățile supersport.

Mai important, volanul mă invită la condus prin câteva cuvinte scrise cu litere mici pe butonul rotativ care vine împreună cu Pachetul Sport Chrono. Deși Elveția pare proiectată pentru regimul Confort, există acolo și „poveștile” Sport și Sport +. Adică „desertul” pentru drumul de întoarcere prin Germania. Macan S nu se mai poartă „elegant” atunci când este provocat și se folosește de tot ce a învățat pentru a garanta o experiență intensă. Tracțiunea integrală înseamnă siguranță, iar în condiții ideale de rulare, puterea se duce direct spre puntea spate pentru un plus de adrenalină. Direcția rămâne fermă și extrem de precisă. Macan S se simte serios și premium asemeni oricărui produs a cărui valoare o înțelegi din prima secundă.

Privit de afară, profilul este „cuminte” și atrage puțin mai mult atenția prin banda led care unește stopurile în ceea ce pare să fie „moda” tuturor mașinilor lansate în ultimele 6 luni. Poate că alte indicii ar mai fi jantele „imense” și, pentru „cunoscători”, blazonul auriu al unei mărci născute din pasiunea pentru motorsport. Pentru privitorii „obișnuiți”, însă, silueta tipică pentru mașinile de familie nu spune mare lucru. Așa că unii vizitatori de la salonul de ceasuri de la Baselworld nu îmi înțeleg zâmbetul care mi-a răsărit pe față în timp ce mă îndrept spre parcare. Nu înțeleg pentru că văd un SUV și au impresia că l-am ales pentru portbagajul încăpător, de 500 l. Sau poate cred că aveam nevoie de confort deoarece drumul de la Stuttgart până la Basel și înapoi înseamnă peste 520 de km. Un sentiment care îmi place. Porsche „știe” să îmbrace un model sport în „costum de familist”.

 

Modelul condus:

Porsche Macan S, motor 3,0 l V6 Benzină Turbo, 354 CP, transmisie automată cu 7 trepte, tracțiune integrală, lungime 4696 mm, lățime 2098 mm, înălțime 1624, ampatament 2807 mm, accelerație de la 0 la 100 km/h în 5,1 secunde, viteza maximă 254 km/h.

 

Noul Macan este disponibil și cu motorizarea 2,0 l Benzină, 245 CP.

Testul a fost realizat cu sprijinul Porsche Inter Auto.

 

Mai multe detalii despre noul Porsche Macan se găsesc aici.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 comentarii

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului