Automobile

Mitsubishi Eclipse Cross – Lifestyle cu mentalitate japoneză

scris pe 29 Ian 2018 de Constantin Bacheș 6520 vizualizări
deschidere Eclipse Cross

Mitsubishi se reafirmă în lumea automobilelor premium cu o atitudine modernă. Și are un avantaj. Dincolo de designul nou și foarte frumos, se află un sistem de tracțiune integrală dezvoltat și rafinat încă din 1936.

Sunt captivat de spatele complet atipic al noului SUV compact din colecția Mitsubishi și de cum nuanța de roșu se asortează atât de bine cu albul zăpezii. Atât de captivat, încât nici nu mai simt frigul omniprezent în tărâmul iernii veșnice sau cum ar mai putea fi numită frumoasa Norvegia. Am ajuns în timpul unei nopți care a început la ora 4 după amiază și, a doua zi, am pornit pe drumuri înzăpezite înainte să se lumineze. Aproape adormit, nu am reușit să identific imediat detalii și finisări, dar am realizat, în timp ce pluteam peste zăpezi, că sunt într-o mașină cu care m-am obișnuit pe nesimțite. Eclipse Cross este într-adevăr un moment de cotitură pentru producătorul japonez, dar, cel mai curajos capitol, rămâne însăși decizia de a veni pe un lac înghețat cu o mașină a cărei cea mai mare aventură va fi, probabil, escaladarea bordurii de la mall. Mitsubishi a ales să arate tuturor cum se simte pasiunea și experiența celor 12 titluri de campion al raliului de la Dakar și al celor 5 titluri de campion în WRC. Fără nici cea mai mică grijă că nu vor învinge cele mai aprige condiții de iarnă. Dar fără să se laude cu asta, pentru că așa sunt ei, japonezii. Se bucură mai mult în interior când ceva le iese atât de bine și nu știu să se bucure prea zgomotos.

Sunt deja mai multe ore de când ne învârtim în zona Geilo, aflată în direcția Polului Nord, la 250 de km de capitala Oslo. Am mâncat mezeluri din carne de ren și, mai mult, am realizat că, pentru localnici, a avea legume și fructe la masă devine un privilegiu la fel de mare precum apa în mijlocul deșertului. Pe cât de firesc m-am încălzit în mijlocul unui cort în care arde focul, în niciun moment petrecut la volan, nu am simțit că sunt, de fapt, pe o imensă oglindă de gheață. Sistemul denumit Super All Wheel Control reunește o istorie 4×4 pe care Mitsubishi o scrie minuțios încă din 1936 și care astăzi se apropie, incredibil de mult, de ideea unei tracțiuni integrale ideale. Față de alte automobile, unde cuvintele „tracțiune integrală” apar mai mult „de formă”, pentru Eclipse Cross lucrurile stau la fel de serios ca la Pajero sau la faimosul model de raliu Lancer Evo. Ca rezumat al unei prezentări tehnice care ar putea dura câteva ore, Super AWC este mereu atent la ce se întâmplă cu fiecare roată în parte și corectează permanent eventualele derapaje. Iar acolo unde condițiile de rulare sunt dificile, același Super AWC anticipează situațiile limită și face ca fiecare șofer în parte să se simtă „mult mai pilot” decât este în realitate.

Între două slalomuri și câteva accelerații aparent iresponsabile, gândul îmi zboară spre lumea ceasurilor. A ceasurilor japoneze, desigur. Pentru că de acolo vine un mare brand, Seiko. Iar la Seiko există o divizie de ceasuri mecanice, produse în regim de manufactură, botezate Grand Seiko. Personal, nu am ajuns până la Tokio să văd cu ochii mei, dar toate informațiile și dovezile vorbesc despre o manufactură în adevăratul sens la cuvântului, adică una care își produce, singură, toate componentele care urmează să formeze produsul final. La începuturi, prin anii 1970, aceste ceasuri mecanice au ajuns la concursurile de cronometrie din Elveția, unde elvețienii au râs. Și au mai râs puțin, după care s-au văzut nevoiți să le acorde japonezilor cele mai importante distincții. Astăzi, când citești aceste rânduri, Grand Seiko rămâne unul dintre cele mai bine realizate și precise ceasuri din lume. Doar că japonezii nu se laudă cu asta. Dimpotrivă. Aproape că nici nu au vrut să vândă în afara Japoniei până când, recent, magazinele de specialitate din Europa au făcut presiuni pentru a primi dreptul să vândă Grand Seiko. Pentru că Seiko nu a căutat în niciun moment gloria și un motiv pentru a-și face departamentul de marketing mai activ. Ceasornicarii selectați de Seiko să lucreze la Grand Seiko se simt împliniți doar știindu-se mai buni decât ceilalți.

Din inima Norvegiei, nici Mitsubishi nu caută neapărat să se laude. Dar demonstrează că un automobil orientat spre lifestyle, așa cum este noul Eclipse Cross, are tot ce îi trebuie și pentru a trece liniștit de Polul Nord. Și asta, în timp ce, în interior, apar toate indiciile cu care m-am obișnuit ca utilizator de automobile premium. În traducere, din scaunul șoferului reglabil electric, văd un „touch-screen” deasupra consolei centrale, un volan multifuncțional și două clapete pentru schimbatul vitezelor, care mă trimit cu gândul la un Lancer Evo.

Asemeni unui ceas mecanic precis, Eclipse Cross devine o declarație de stil dar te face să înțelegi, la fiecare pas, că ai de-a face cu un model de încredere. Motorul de 1,5 l benzină se ambiționează să ofere 163 CP și, cuplat la o cutie automată CVT, devine o soluție așezată ideal între sportivitate și economie. În orice caz, în niciun moment, fie și pe un traseu acoperit cu zăpadă și semne de „Atenție trec elani!”, mașina nu mă face să îmi doresc un motor mai mare. Dar din nou. Japonezii nu se laudă, pentru că nu le stă în fire. Sunt însă absolut convins că Mitsubishi revine în lumea automobilelor de lifestyle cu fruntea sus. Rămâne o abordare mai simplă față de „campionii consacrați”, dar se diferențiază prin sistemul 4×4 adevărat. Adaug în discuție prețul atractiv și deja simt că Eclipse Cross are șanse să ajungă una dintre cele mai populare alegeri din segmentul SUV-urilor compacte.

Modelul condus:

Mistubishi Eclipse Cross, lungime 4405 mm, lățime 1805 mm, înălțime 1685 mm, ampatament 2670 mm, motor 4 cilindri 1,5 l benzină, 163 CP, tracțiune integrală, transmisie automată CVT, viteza maximă 200 km/h, accelerație 0-100 km/h în 9,8 secunde, preț de la 26763 euro (TVA inclus) Consum mediu înregistrat în test 7 l/100 km.

0 comentarii

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului