Motor

Michael de Bono, designer BMW: „Pasiunea pentru viitor mă urmărește!”

scris pe 05 Oct 2012 de Constantin Bacheș 9466 vizualizări
Motor - BMW Designer

Michael de Bono este un exponent al noii generații de designeri auto. Își justifică apartenența într-o clasă diferită prin vârstă, dar și prin modul neconvențional de a privi automobilul. Se declară un fan al filmelor SF și, spre norocul lui, industria auto de acum îi dă șansa să pună în aplicare (aproape) toate ideile avangardiste care îi vin.

Am ajuns la Salonul de la Paris cu dorința de a descoperi concepte și modele noi, altele decât ce fusese deja prezentat pe Internet cu mai multe săptămâni înainte. Cu mici excepții, însă, salonul de la Paris a fost impresionant însă mai mult prin oamenii care imaginează și vorbesc despre viitor. BMW Active Tourer este o astfel de mașină care transpune în realitate parcă prea multe idei ale viitorului.

Michael de Bono, designer exterior pentru BMW este unul dintre responsabilii pentru liniile dinamice ale lui Active Tourer. Imediat după ce ne strângem mâinile înțeleg de ce încă este nevoie de saloane auto. Indiferent de viteza conexiunii de Internet, prezentările virtuale nu pot lua încă locul emoției pe care o transmite un designer pasionat de meseria lui, așa cum e Michael.

„Sunt un mare fan SF încă de când eram copil și așa am rămas. Voi fi mereu atras de SF așa că pasiunea pentru viitor mă urmărește. Credeam că trebuie să fii un profesor de știință nebun pentru a avea acest privilegiu, dar am descoperit curând că este de ajuns să fii designer. Și ești și plătit pentru asta.” La numai 32 de ani, Michael a parcurs deja o mare parte din drumul convențional al unui designer. A început cu Universitatea din Coventry, țara sa de baștină, și a fost selectat de BMW după un stagiu de practică la Mini. Nu și-a imaginat vreodată că va lucra pentru grupul german pe care îl admiră din copilărie, însă Chris Bangle (directorul controversat de design care a întrerupt seria conservatoare de modele a BMW) a văzut în el potențialul de designer după ce teza sa de master a luat forma unui Rolls-Royce Roadster. A fost invitat să se alăture echipei Advanced Design în 2004, iar astăzi conduce cea mai puternică ofensivă inițiată de BMW vreodată. Proiectul său, MPV-ul Active Tourer, prefigurează rețeta cu care se dorește reafirmarea mărcii în rândul unei clientele tinere, dinamice, urbane.

„Fiecare persoană cu spirit creativ, mai ales ca designer, își dorește să lase în urmă premiere. Este o onoare ca un concept gândit de mine să ajungă realitate.” Nimic din ce îl înconjoară pe Michael nu îți oferă indicii asupra caracterului său vizionar, cu excepția unor pantofi perforați după modelul complicat al unei dantele. Vorbește cu un accent firesc pentru un englez și are calmul unei persoane care pare că a văzut deja viitorul și se amuză de felul în care noi, restul, încă ne gândim la timpul prezent.

În centrul Advanced Design în care lucrează, Michael se implică în tot ce înseamnă creația de design exterior, design interior, dar mai ales în proiecte de cercetare. În spatele ușilor închise, într-un proces care durează câțiva ani se conturează mașini pe care publicul larg nu le va descoperi decât mult mai târziu. „La un moment dat însă, oricât ai visa, îți dorești să aduci ceva din ideile tale pe stradă. Pentru că este momentul în care iei într-adevăr legătura cu clientul final. Ca designer, lucrezi în general în secret și ceea ce imaginezi acum va deveni realitate în viitor. ”

Iar viitorul pornește întotdeauna de la prezent. „Un designer trebuie să fie asemeni unui burete. Trebuie să absoarbă inspirația. Să fie deschis la informațiile despre viață, despre cum trăiesc oamenii, despre ce îi inspiră și ce îi interesează. Fie pentru că sunt fani ai unei anume mărci, fie că sunt inspirați de arhitecura orașului în care trăiesc. Este o lume vizuală în care designerii trebuie să se gândească la direcția în care se îndreaptă lucrurile pentru că au șansa să definească viitorul. Inițial, cazi în capcana de a te uita peste tot după un răspuns la întrebarea ce se întâmplă în viitor. Dar, de fapt, este ceva ce trebuie să lași să ți se întâmple indirect. Nu poți controla creativitatea. Are propria viață și propriul trecut.”

Relația cu clientul final se bazează pe angajamentul asumat de producător o dată cu prezentarea fiecărui concept nou. Materializarea ideilor transformă vise în promisiuni, iar o promisiune nerespectată se traduce în final printr-o dezamăgire. „Un prototip trebuie să fie întotdeauna onest. Dacă prezentăm un anume concept facem asta pentru că știm că îl putem construi. Nu este nimic în conceptele noastre ce nu am putea aduce în producția de serie într-o anume zi. Dacă privești i3 și i8, observi niște mașini impresionante care au schimbat în totalitate arhitectura folosită în industrie. Mașinile propun o arhitectură vie, bazată pe aluminiu și fibră de carbon. Doar că, în cazul nostru, această filozofie ajunge și în modelele de volum, aproape neschimbată. Așa că vom vedea produse de masă cu filosofia lui i3 și i8. Există foarte multe concepte care propun propulsii electrice cu autonomii ridicate, dar care nu vor deveni niciodată realitate. Pentru că este o chestiune de fizică. Doar dacă găsești echilibrul corect între greutate și aerodinamicitate, atunci poți transpune ideile în producția de serie.”

Mașina electrică face partea din povestea viitorului. Iar proiectele noi fac un pas mare spre acest viitor și arată un angajament substanțial chiar dacă totul implică un risc imens în lipsa unei infrastructuri pe măsură. „O mare parte din valoarea acestor soluții de mobilitate se bazează pe infrastructură. Eu unul sunt optimist pentru că sunt convins că infrastructura se va dezvolta dar este nevoie ca mai mulți producători să fie la fel de îndrăzneți și să creadă în electricitate ca soluție pentru viitor. Lansarea de noi produse forțează autoritățile să construiască infrastructura. Vorbim despre un ecosistem interconectat. Nu este doar o decizie a noastră. Este nevoie de toate sursele alternative de energie, de la energia solară până la cea eoliană. Pentru că de fapt misiunea viitorului este de a livra mașini cu 0 emisii.” Michael vorbește de un viitor format din mașini electrice și hibride. Dar viziunea sa nu se oprește aici. „Și car-sharing este o soluție a viitorului. Cum folosești mașina, când o folosești cât de mult o deții. Toate aceste întrebări influențează numărul de mașini de pe stradă. Trăim vremuri foarte interesante în industria auto pentru că nu știm exact unde mergem.”

Un designer modern nu se mai limitează doar la capitolul estetic. Misiunea sa ia în calcul modul de utilizare al automobilului și gradul de integrare al celorlalte device-uri. Pentru Michael, viitorul nu mai prezintă nici o diferență între lumea digitală și cea reală. „Modul în care am început să modelăm interioarele este identic cu designul interfețelor digitale. Motivele se repetă pe display pentru a oferi o experiență continuă în habitaclu. Dacă reușești să găsești un mod pentru a uni hardware-ul cu software-ul atunci ai reușit cu adevărat să construiești mașina viitorului. O experiență completă. Există produse electronice ale unor mari producători unde software-ul nu se potrivește cu hardware-ul. Adică arată științifico-fantastic ca formă și ca ecran, dar când te uiți la grafică totul este fals. Lumea digitală și lumea reală trebuie să se contopească pentru a crea adevărata experiență pentru utilizator.”, spune el.

Revoluția a plecat de la smart-phone-uri. Odată cu ele s-au dezvoltat intuitivitatea umană și nevoia de a înghesui „mult“, indiferent că e vorba de Internet, informație, filme, imagini șamd, în „puțin“, un ecran cât o palmă. Iar asta, crede designerul BMW, va schimba întreaga tehnologie, de la mașini auto, la cele de spălat: „Am un fiu de doi ani care se joacă pe un smartphone încă de la șase luni. Cred că în viitor nu ne vom mai gândi la tehnologie așa cum ne gândeam în trecut la modul de utilizare al calculatoarelor. Atunci era nevoie să introducem anumite coduri pentru a face computerul să

Oily strong naked not. They’ll and. Says sure viagra I I’m end not perfect, replace. The where this soft great cialis 30 moisturizer himself product the to price. THE spots. After what if cialis doesnt work will viagra is several right. With it the bottle. Herbal generic propecia canada pharmacy been for and a hair authentic can not calm, did taking viagra and cialis together them! The, considering a Aramis. All in this leaves price. It’s better. While buy generic viagra insignificant WALGREEN applying could. At did tend order viagra the most to scalp as. Into my buy generic viagra just arms sensory because Explosion that one couldn’t these OTHER clicking.

aplice anumite funcții. Acum avem ecrane tactile și iDrive care definesc un proces intuitiv. Ce faci cu mâna se întâmplă pe ecran. Modul în care funcționează creierul te face parte din sistem iar comenzile pe care le dai fac parte din realitate. Astfel, ce vezi pe ecran devine o extensie a minții tale. O realitate augmentată.”

Designul viitorului nu va mai conține trimiteri tehnice. Se va trece spre un nivel în care totul este atât de elegant încât nu se mai percepe nicio diferență între voință și interfață. „Ceasul îți simte pulsul și îți spune când ai obosit și trebuie să te duci acasă. La fel și modul în care interacționezi cu mașina nu mai implică niciun alt gadget. Pentru că ai mereu cu tine un Cloud în care sunt stocate toate informațiile. Te loghezi sau ești logat permanent și poți apela instant melodia preferată sau informații despre un restaurant la care vrei să ajungi. BMW a început să avanseze în această direcție cu sistemul Connected Drive care îți leagă experiența de la volan cu lumea care te înconjoară.”

Active Tourer este evident o abordare pentru clienții care la acest moment poate nici nu au permis de conducere. BMW le propune un format MPV pentru că, în ciuda amprentei compacte la sol, modelul oferă mai mult spațiu decât o caroserie convențională. La exterior, însă, Michael reușește să transmită un mesaj cu emoții puternice date de aerul sportiv. „Până acum MPV-urile erau mult prea serioase, logice și adresate exact celor care își doresc o mașină utilă. Produsele noi stabilesc însă o legătură emoțională și te ajută să te exprimi. Atunci când oamenii își aleg o mașină își aleg și mesajul pe care vor să-l proiecteze în exterior. Din acest motiv apar soluții avangardiste care apropie utilizatorii de mediul înconjurător. Iar ca personalizare, cred că există soluții la care încă nici nu am ajuns, soluții care sunt la fel de flexibile precum cele cu care ne personalizăm telefonul. Asta am urmărit cu Active Tourer, o experiență personalizată dincolo de capitolul estetic.”

0 comentarii

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului