Motor

Land Rover Evoque – singurul SUV din clasa „Design”

scris pe 25 Sep 2012 de Constantin Bacheș 8769 vizualizări
Motor - Evoque

Conform unui principiu de design, forma urmează întotdeauna funcția. Dar ce se întâmplă atunci când funcția trebuie să se adapteze formei? În cazul modelului Evoque, Range Rover a experimentat o nouă imagine dar și-a propus să nu înșele așteptările dictate de prestigiul mărcii. La peste un an de la lansare, analizăm compromisurile unui design reușit.

Un design inspirat este întotdeauna dublat de o latură practică pe măsură. Atât timp cât nu avem în discuție un obiect menit doar să arate frumos, până la urmă valoarea va fi dictată de gradul de confort. Este firesc ca utilizatorul să se obișnuiască cu imaginea și să devină tot mai atent la defecte. Exemple se găsesc peste tot în jurul nostru. De la un telefon a cărui formă atrage dar nu încurajează o utilizare intensă și până la o canapea a cărei siluete se încadrează perfect în peisaj dar își alungă ocupanții după câteva minute.

În lumea mașinilor, misiunea designului este cu atât mai dificilă cu cât utilizatorii sunt legați de aceeași formă pentru cel puțin 2 – 3 ani. Iar zilnic, trebuie să se simtă confortabil în același decor poate și timp de câteva ore. Ca soluție generală, producătorii apelează la rețete care, deși aparent simple, comunică un mesaj complex, bazat pe culori, texturi și chiar miros. Designul pe care îl utilizezi nu trebuie să te plictisească și să se mențină actual. Cu cât este mai extravagant la momentul lansării, cu atât mai mult apare riscul de uzură morală. Dar există un curent care împinge consumatorul spre forme și abordări originale așa că inclusiv industria auto se vede forțată să se reinventeze.

Când Land Rover și-a propus să șocheze nu a fost doar o chestiune de imagine. Conceptul LRX, care stă la baza lui Evoque, a fost comunicat alături de Victoria Beckham, soția faimosului fotbalist. Rezultatul era dovada clară că marca vrea o nouă abordare, iar asocierea cu o celebritate oferea un prim indiciu asupra publicului targetat. În 2011, la capătul unei campanii prelungite de teasing, Range Rover și-a menținut pariul și a prezentat un Evoque de serie cu toate trăsăturile prototipului.

Valoarea conceptului se poate analiza cu adevărat acum, la peste un an de la lansare. Designul a fost de la început un punct forte dar continuă să impresioneze, inclusiv în versiunea alungită cu 5 uși. Explicația se poate găsi în faptul că din exterior caroseria atrage mai mult prin forma generală, apropiată de silueta unui Coupe. Există detalii moderne cum ar fi stopurile, dar în niciun caz nu de ele se leagă prima impresie. Dacă nu ai văzut mașina decât în fotografii, atunci dimensiunile exterioare îți vor părea mai mici decât ai fi crezut. Este însă o consecință firească deoarece Range Rover și-a dorit un SUV în limitele unui break de clasă medie a cărui lungime să nu depășească 4,4 m.

În interior, intensitatea mirajului estetic se diminuează. Devine imposibil să nu remarci pielea în două culori și să nu te duci cu gândul la grija cu care Victoria Beckham își alege ținutele la fiecare apariție. Dar, în ciuda anumitor diferențe la nivel de detaliu, oriunde privești te întâmpină aceleași elemente din Range Rover Sport. Nu s-au adăugat exerciții suplimentare de design pentru că exact acele extravaganțe devin primele semne ale rutinei. În general, privirea îți este atrasă de cele mai neobișnuite elemente care în scurt timp plictisesc, tocmai pentru că sunt privite cel mai des. În schimb, profiți de o poziție comodă și de finisări premium, pe fondul unor comenzi amplasate aerisit. Designerii nu încearcă să te convingă că te afli la bordul unui model deosebit „de teren”. Spre deosebire de alte „pseudo-SUV-uri”, care au doar praguri și spoilere masive, în Evoque găsești butonul sistemului Terrain Response. Și chiar dacă nu îl folosești, ai dovada clară că Evoque dispune de un sistem de tracțiune integrală adaptat pentru aproape orice suprafață de rulare.

Pentru modelele gândite în primul rând ca imagine există un public care ține în primul rând la design. Cu atât mai mult în cazul mașinilor care nu se impun ca dimensiuni. Soluția este să creezi un aer prețios și să acorzi proiectului aceeași importanță de care se bucură orice alt model din gamă. Iar importanța se reflectă în primul rând în lista de echipamente opționale. Pentru Evoque, Range Rover a pregătit aproape tot ce se oferă pentru orice alt model din gamă. Iar cine o are pe Victoria Beckham în minte se va uita în primul rând la cât de mult își poate personaliza decorul în care urmează să își petreacă următorii ani. Pe lângă seriozitatea numeroaselor sisteme de siguranță, se remarcă modul în care pot fi alese diferite culori pentru exterior și interior și mai ales diversitatea formelor pentru jante și elementele caroseriei. Așa se face că resimți un sentiment premium privind grija cu care este finisat fiecare detaliu, în special cusătura bordului acoperit cu piele.

Imediat după ce te-ai pus în mișcare, Evoque se dă de trei ori peste cap și revine la ceea ce a însemnat întotdeauna un Range Rover. Se simte masiv și de încredere și se manevrează poate la fel ca orice alt model din gamă. Pe asfalt, structura specifică unui SUV știrbește din latura dinamică pe care ai fi tentat să o anticipezi privind designul îndrăzneț. Range Rover a reușit să își redesenze imaginea dar nu și să își contrazică vocația. Așa că nici Evoque 2.2 Diesel nu poate fi mașina ideală pentru persoanele grăbite, mai ales că la o greutate de 1,6 tone manevrele bruște nu sunt recomandate.

Designul are meritul să trezeacă interesul persoanelor care vor să fie în pas cu moda. Dar, când ajungi să conduci un Evoque în fiecare zi, descoperi că este mult mai mult decât un break cu garda la sol ridicată și „aer” de munte. Evoque rămâne un Range Rover și oferă toate calitățile pe care marca și-a construit succesul de până acum. Chiar și dacă îți doreai doar forma de prototip și aerul lui Victoria Beckham.

Tehnic, pe scurt:

Range Rover Evoque este disponibil în versiune diesel – TD4 de 150 CP și SD4 de 190 CP cu motor L4 de 2,2 l și benzină – Si4 de 240 CP, cu motor L4 de 2,0 l. Versiunile TD4 și SD4 sunt disponibile cu transmisie manuală cu 6 trepte sau automata cu 6 trepte iar pentru Si4 se oferă exclusiv transmisie automată cu 6 trepte. Evoque există și în versiune 4×2 – eD4, 2.2 diesel/150 CP.

Modelul condus: Range Rover Evoque 2.2 TD4 Dynamic, viteza maximă – 182 km/h, accelerație 0-100 km/h în 9,6 secunde, preț model testat 50.283 (o configurație de top). Consum mediu înregistrat în test – 7,5 l/100 km.

Testul a fost efectuat în București și Constanța, inclusiv pe autostrada A2.

0 comentarii

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului