Motor

Jaguar XJ, o poveste de dragoste de 50 de ani

scris pe 09 Oct 2018 de Constantin Bacheș 3924 vizualizări
JaguarXJ_50years_opening

Parisul i-a purtat noroc lui Jaguar. Sau poate că Parisul poartă noroc oricui, dacă la mijloc este o poveste de dragoste. Acum 50 de ani, la salonul auto din Orașul Luminilor, lumea s-a îndrăgostit iremediabil de limuzina sportivă XJ.

Este mare agitație în prima zi a Salonului auto de la Paris. Chiar și acum când industria auto trece prin vremuri destul de tulburi. Ca tehnologii și design, suntem clar într-una dintre cele mai efervescente perioade, dar anumite mărci au preferat să nu mai participe în acest an. În hala 5 este însă multă lume, mai ales că BMW a decis să se prezinte cu 4 premiere mondiale. Eu, unul, însă nu reușesc să îmi fac curaj să mă arunc în baia de mulțime așa că rămân, deja de câteva zeci de minute, în standul Jaguar de vis-a-vis. Îmi pare că o forță nevăzută mă ține lipit de o prezență cum rar mi-a fost dat să văd. Da, îmi dau seama că sunt în mijlocul unei „explozii” de forme și concepte revoluționare, dar simt că mă îndrăgostesc de o mașină care trece în categoria „exponatelor de colecție”.

Jaguarul pe care îl studiez cu atât de multă grijă a împlinit 50 de ani. A văzut prima oară lumina reflectoarelor tot aici la Paris, la ediția din 1968. Iar povestea devine cu atât mai savuroasă cu cât salonul de atunci a prezentat exact aceeași mașină de lângă mine, mașina care i-a aparținut genialului fondator Jaguar, Sir William Lions. Își dorise o limuzină sportivă care să țină locul altor patru modele diferite care făceau deja oferta Jaguar destul de stufoasă și greoi de gestionat. Îndrăzneala sa de la acea vreme este astăzi parte obligatorie din orice premisă auto. Nimeni nu își mai imaginează, în 2018, o mașină care să fie doar spațioasă și elegantă, fără să ofere și performanțe sportive. Atunci, însă, în anii 1960, trebuia să alegi. Sir William Lions s-a dovedit un vizionar. Planul său a funcționat perfect și i-a adus lui XJ renumele de cea mai sportivă limuzină.

Designul rămâne și astăzi un cuceritor. Originalul are un profil alungit și farurile rotunde care se asortează perfect cu ideea unui ceas mecanic. Prin geamurile cu tentă verde se întrevede un interior exact așa cum îți trebuie atunci când îți dorești emoție regală pură. Canapelele late sunt acoperite cu piele maro peste care s-a așternut, grațios, patina timpului. Planșa de bord te întâmpină cu doar două ceasuri masive, dar suficiente pentru toate informațiile de care chiar ai nevoie.

La momentul la care Jaguar prezenta acest prim XJ, nimeni nu mai văzuse un asemenea concept. Regal, sportiv, inedit. Echiparea standard presupunea servodirecție, tapițerie din piele și aer condiționat pentru motorizarea V8 de 4,2 l. Puterea unui V12 avea să urmeze în 1972, sub numele XJ12. Jaguar devenea singura limuzină de serie din lume cu 12 cilindri și o viteză maximă de 225 km. Din 1973 a venit rândul pentru o nouă generație iar timpul a continuat să rafineze, până în prezent, același vis frumos al fondatorului Jaguar. Ca un destin bazat pe dragoste pură, de fiecare dată, premierele s-au prezentat lumii în aerul romantic al Parisului.

Simt că agitația este departe de colțul în care m-am așezat lângă XJ-ul lui Sir William Lions. E ca și cum sunt lângă un gentleman care refuză să treacă la telefonul inteligent. Preferă, în schimb, să povestească cu voce tare, în loc să îți arate niște poze pe Facebook. Înainte de salon, a pornit în caravană, alături de toate celelalte 8 generații, direct de la fabrica Jaguar. Până să ajungă la Paris, a oprit la Goodwood și la circuitul de la Le Mans, ambele adrese având o semnificație aparte în povestea XJ. Apoi, într-o zi frumoasă de toamnă, a mai făcut o tură prin Orașul Luminilor și a oprit, pentru câteva poze, în fața impunătorului Tour Eiffel.

 

0 comentarii

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului