Motor

Jaguar Nürburgring Experience – Examenul de doctorat în condus

scris pe 17 Oct 2012 de Constantin Bacheș 12394 vizualizări
Motor - jaguar nur

Să reușești să te bucuri de cel mai spectaculos circuit din Germania nu ține doar de pasiunea pentru mașini și condus. Profesionalismul în condus înseamnă efort fizic, concentrare și exercițiu. Chiar și atunci când te găsești la volanul unor modele de stradă.

Meseria de pilot de curse este poate una mai invidiată decât cea de doctor sau avocat. În teorie, cel puțin ai mereu parte de atenția femeilor frumoase și călătorești în toată lumea pentru a te întrece la volanul celor mai puternice mașini. În ierarhia piloților, concurenții Marelui Circ ocupă prima poziție în topul celebrității, dar după o scurtă experiență în scaunul unui pilot nu ai cum să nu ajungi la concluzia că toți cei care îmbrățișează o carieră în motorsport merită același respect.

Incursiunea în adevărata viață a piloților a început într-o dimineață de luni la Nürburgring, la baza de teste Jaguar. La numai o oră de când am dat mâna cu oficialii, mă găsesc „alergând” după instructor într-o mașină parcă mult prea lentă pentru cei din fața mea. Am pe cap o cască care se lovește energic de toate muchiile din jur și simt cum respirația accelerată a udat deja cagula care se ridică peste gură. Îmi place senzația și sunt sigur că orice pasioant de mașini își dorește să ajungă aici. Doar că, odată cu fiecare viraj, simt cum reacțiile mi se îngreunează și toate energiile transmise de caroseria contorsionată mi se aglomerează în stomac.

Din stație, mesajele instructorului mă îndeamnă să îmi contrazic reflexele și să împing mașina la limită. La limita mea, desigur, pentru că urmărind parcursul instructorului înțeleg că sunt încă destul de departe de nivelul de competiție. Mă simt obligat să fiu atent mereu la ce mi se spune și la stopurile mașinii din față pentru că altfel mă pierd de grup. Și mai este ceva. O dată cu fiecare tură, trebuie să anticipez virajele și să frânez sau să accelereze cu o fracțiune de secundă înainte ca privirea să îmi dea vreun indiciu. Altfel, nu am cum să fac față drumului care nu te lasă nicio secundă să te relaxezi.

Nürburgring are toate motivele să se bucure de renumele pe care l-a câștigat din 1927 încoace. Se întinde pe 22 de km și numără 173 de viraje care te urcă și te coboară uneori mai repede decât un roller-coaster. Zeci și zeci de prototipuri sau modele mai mult sau mai puțin „preparate” sunt supuse zilnic stresului de a parcurge curbele anevoioase. Nu întâmplător se spune că un km pe Nürburgring „cântărește” cât 20 pe un alt circuit. Pe limba de asfalt te așteaptă sute de desene și scrisuri pe care fanii curselor le așază cu creta sau cu graffiti în timpul nopții pentru a-și încuraja favoriții de a doua zi. Tot ce ține de oaza motorsportului din mijlocul pădurii formează un orășel în care limba oficială are miros de benzină și ambreiaj.

Asocierea cu Jaguar nu este o întâmplare, cum nu este nici faptul că în parcul circuitului dai cu ochii de toate mărcile importante din industria auto, fiecare cu propriul centru de testare. Aunci când vrei să aduci pe piață un produs de calitate, este absolut necesar să experimentezi în regim de curse la fel cum experimentezi la Polul Nord.

Jaguar investește sume importante în latura sportivă a tuturor modelelor, dar mai ales a celor care poartă inscripția „R”. Producătorul britanic are în spate o carieră impresionantă pe circuite, dar în ultima perioadă ai crede că prezentarea sub lumina performanței este mai mult un „ingredient” de marketing. Acesta este și motivul pentru care am ajuns aici. Directorul de comunicare, Frank Claas, fost jurnalist auto și fost pilot, a înțeles că trebuie să ajungi să vezi ce se întâmplă la Nürburgring ca să crezi că mașina pe care o conduci cel mai des prin oraș chiar are de ce să fie numit „un supercar”. Jaguar s-a instalat aici încă din 1993 și funcționează 16 săptămâni pe an. Ca idee a efortului depus, peste 600 de informații preluate de la mașinile testate sunt trimise zilnic la uzina din Marea Britanie și analizate pentru a fi înglobate în produsul final.

Frank Claas a pus la cale o experiență unică alături de echipa lui Sacha Bert, unul dintre cei mai titrați piloți ai curselor de turisme din Germania. Atât Sacha cât și ceilalți traineri din echipa lui au grijă să preluăm din sarcinile piloților de teste și să simțim într-adevăr ce înseamnă condusul în regim de competiție. Toți cei care ne deschid drumul, poate chiar anonimi pentru oamenii din afara competițiilor, îți demonstrează clar diferența dintre condus și pilotaj. Și nu pentru că știu pe dinafară fiecare centimetru al Nürburgring-ului. Dar pentru că solicitările la care trebuie să faci față sunt departe de ce crezi atunci când, în drum spre mare, tocmai ai depășit trei mașini la rând și ți se pare că ești talentat la volan.

Singurul avantaj care mă ajută să mă bucur de viraje și de spiritul curselor îl am acum de la Jaguar. Insuși Sacha Bert, un german care în mod firesc e îndrăgostit de Porsche, recunoaște că oricare dintre modelele sport construite de britanici se comportă ireproșabil pe circuit. Așa se explică cum trec atât de rapid de fiecare tură, aproape la fel, indiferent că sunt la volanului lui XF-R, XJ-R sau XKR-S. Mă zdruncin, bruschez, poate mai mult decât trebuie, direcția și totuși depășesc frecvent grupuri de alte mașini aflate „la practică” pe circuit. Comporamentul echilibrat îți dă un sentiment de siguranță chiar dacă nu încetinim sub 120 – 130 km/h și, fulgerător, parcă am văzut indicatorul ajungând și la 240 km/h.

M-am obișnuit deja cu sunetul motorului turat și atenția îmi este concentrată asupra reflexelor pe care trebuie să le înfrâng. Nu am nicio urmă de frică dar treptat, poate pentru prima oară în viață, realizez că organismul începe să nu mă mai asculte. E mult spus că aș avea rău de mașină, dar înțeleg de ce toată echipa lui Sacha Bert pare într-o condiție fizică excelentă. Îmi vin în minte secvențe cu Ayrton Senna aproape desfigurat la sfârșitul primelor curse din carieră.

Aveam impresia că știu ce înseamnă să mergi pe un circuit. „Cât de greu poate fi?“, îmi spuneam înainte de a mă așeza la volan, dar în realitate efortul este mult mai mare decât orice se vede la televizor. A conduce la limită înseamnă să porți casca pe cap și să nu îți pese de marca sistemulului audio din mașină, de tapiseria scaunelor sau materialul care acoperă bordul. E o relație pe care un șofer obișnuit nu o poate înțelege și, în definitiv, nici nu are de ce. Ca să realizezi ce se întâmplă în viața unui pilot trebuie să ajungi „în spatele scenei“. Iar dacă mașina pe care o conduci este și una de stradă, cu atât mai bine pentru tine. Te vei bucura de câteva dintre senzațiile simțite în interiorul ringului. Dar nu va fi niciodată la fel.

Deplasarea StyleReport.ro la Nürburgring a fost asigurată de Premium Auto România

2 comentarii

  • Mda mda pe 17 Oct 2012

    Draga scriitorule,
    Atentia femeilor frumoase o atrag barbatii frumosi. Nu pot sa iti spun care femei sau ce ocupatie au cele care se uita mai intai la masina sau portofelul barbatului si apoi la eroarea genetica care le detine. Te rog nu mai propaga judecati de valoare gresite, si asa traim intr-o tara manelizata si asta ne mai trebuie, ca ultimii oameni din aceasta tara sa treaca de partea gresita.

    Reply
    • ion pe 19 Oct 2012

      Ai dreptate cu ce spui, dar aici este vorba despre piloti, nu doar despre barbati, iar femeile sunt atrase de puterea, capacitatea si ferocitatea masculina de a imblanzi “fiara” (ca sa nu spun de pericol:) Este foarte posibil, dar si plauzibil ca in subconstientul danselor, “fiara” sa fie chiar ele.

      Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului