Motor

Isetta, micro-mașina BMW

scris pe 02 Mai 2012 de Bogdan Ștefănescu 21411 vizualizări
Motor - BMW Isetta

BMW şi-a câştigat în timp un loc fruntaş între producătorii celor mai puternice maşini de serie. Totuşi, la zece ani după cel de-al doilea Război Mondial, bavarezii şi-au întreptat atenţia spre altă clasă: maşinile economice. În 1955 a ieşit pe poarta fabricii din Munchen primul BMW Isetta, o mini-maşină care putea parcurge 100 de kilometri cu doar 3 litri de benzină.

Ideea unei micro-mașini  i-a venit cu câţiva ani înainte italianului Renzo Rivolta, a cărui firmă – Iso SpA – producea în acel moment scutere şi frigidere. Până în 1952 italienii finalizau construcția automobilului cu motor de scuter şi o denumeau Mica Iso – sau Isetta. Noul concept a fascinat rapid presa de specialitate și, în mijlocul efuziunii, constructorul german BMW cumpăra licenţa de fabricare. Deşi designul original a rămas aproape neschimbat, BMW a transformat maşina atât de mult încât, într-un final, aproape că nu mai existau două piese perfect identice de pe un model pe altul.

Produs timp de opt luni primul model BMW, Isetta 250, avea un motor monocilindric în patru timpi care producea 12 cai-putere şi ajungea la o viteză maximă de 85 km/h. Datorită dimensiunilor extrem de mici, dar şi pentru o transmisie mai bună, motorul era poziţionat pe axul dintre roţile din spate. Accesul în micul vehicul în formă de ou se făcea deschizând singura portieră, adică partea din faţă a caroseriei. Mai bine de jumătate de an de la lansare, maşina de doar 350 de kg putea fi condusă în Germania de Vest şi cu carnet pentru motocicletă. Influenţată de schimbarea legislaţiei, BMW decide trecerea la Isetta 300.

Schimbarea numărului – de la 250 la 300 – a însemnat mărirea capacităţii motorului şi puterii mașinii, dar şi introducerea geamurilor glisante, schimbare care a fluidizat sensibil designul maşinii. În cei şase ani de producţie, până în 1962 când BMW 600 a înlocuit micul model, producătorul a reuşit să vândă peste 170 de mii de Isetta.

Micro-automobilul imaginat de Rivolta a devenit un reper în cultura populară şi a demonstrat încă de timpuriu că o maşină de oraş poate consuma cu succes sub 4 litri de carburant la fiecare 100 de km parcurşi. De curând, Isetta a fost punctul de plecare pentru o reinterpretare eco-friendly a modelului, propusă de austriacul Tony Weichselbraun.

Absolvent al Universităţii de Arte Aplicate din Viena, Weichselbraun a dezvoltat un concept cu un design inspirat din Isetta şi care este propulsat exclusiv electric. Designerul a botezat proiectul eSetta şi consideră că aceasta este maşina optimă pentru car-sharing, un sistem de închiriere a maşinilor pe termen scurt a cărui popularitate este în creştere în Europa de Vest. Deşi doar în plan, BMW eSetta încearcă, asemeni predecesorului său, să demonstreze că o maşină eminamente funcţională este o opţiune demnă de luat în calcul.

2 comentarii

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului