Motor

Economie fără compromisuri la condus – Test BMW 520d Efficient Dynamics

scris pe 05 Dec 2011 de Constantin Bacheș 32522 vizualizări
Motor - Test Seria 5

Am condus trei zile cea mai economică versiune a noului BMW Seria 5 pentru a ne convinge dacă o limuzină de clasă mare chiar poate să consume în medie 4,5 l/100 km. Și nu prin compromisuri supărătorare. Dimpotrivă, folosind o interpretare captivantă a ideii de eficiență.

Se vorbește mult despre sustenabilitate în ultima vreme. Cuvinte „grele” precum economie, ecologie, eficiență sau bio aduc un plus de valoare în discuțiile despre domeniul auto. De cele mai multe ori însă conceptul rămâne doar în vorbe, iar amatorii subiectului sfârșesc prin a alege cel mai puternic V8 disponibil pe piață.

BMW a introdus noțiunea de Efficient Dynamics pe vremea în care mașinile încă aveau toate un consum ridicat. Toate tehnologiile montate pe modelele din diferite clase trebuiau să aibă ca efect final reducerea noxelor și a consumului de carburant, fie el benzină sau motorină. Zis și făcut, câțiva ani mai târziu, BMW se poate lăuda cu cele mai economice propulsoare. Mai mult, economia vine dublată de performanțe dinamice de invidiat ceea ce ajută clienții să se împrietenească cu natura fără a fi nevoiți să renunțe la plăcerea de care au nevoie atunci când se află în spatele volanului. Iar asta înseamnă cu adevărat Eficiență. Sau pe limba BMW – eficiență dinamică.

Efficient Dynamics

Noul Seria 5 cu motorul de 2,0 l diesel și pachetul Efficient Dynamics este un al doilea episod din seria modelelor cu „suflet Eco”. Primul se numește 320d ED și a fost lansat acum doi ani. Arată aproape ca un seria 3 normal, dar un pachet de modificări tehnice îl ajută să declare un consum mediu de 4,1 l/100 km. Nici pe drum lucrurile nu stau cu totul diferit. Poate că cifrele de consum nu rămân tot timpul în zona magicului 4,1 l tot timpul, dar ating în orice caz valori foarte scăzute pentru un BMW care livrează foarte bine emoții amatorilor de condus.

Pornind de la aceleași principii, BMW mărește acum miza jocului și lansează un Seria 5 capabil să parcurgă 100 km cu doar 4,5 l! Teoretic, peformanța este „ajutată” de mici ajustări tehnice precum o cutie de viteze manuală cu rapoarte mai lungi, o gardă la sol discret coborâtă și un motor de 184 CP „educat” să ruleze la turații scăzute fără a provoca vibrații. Practic, te urci la volanul unui Seria 5, la fel de rafinat precum orice altă versiune, și te deplasezi eliberând în atmosferă aceeași cantitate de noxe pe care o elimină un diesel de cilindree mult mai mică. Sună atractiv și costă aproximativ 550 euro în plus față de varianta standard 520d. Singurul impediment ar fi imposibilitatea de a opta pentru o cutie de viteze automată și pentru ornamentele sportive ale gamei M. Iar acest detaliu nu pare un sacrificiu prea mare.

Testdrive

Pe un parcurs de aproximativ 800 km, în majoritate pe autostrăzi din Germania și Austria, Seria 5 ED reușește să impresioneze. Cu atât mai mult cu cât transmisia adaptată pentru conceptul Efficient Dynamics te lasă să rulezi în treapta a șasea pe o plajă de viteze cuprinsă între 90 și 200 km/h! Comparativ cu Seria 3 ED, la 5 există acum și o parte interactivă. Setat în modul de condus ECO PRO, computerul recomandă șoferului când să schimbe treptele și când să apese mai ușor pe accelerație. Rezultatul, tradus permanent în câștig de kilometri, este afișat pe display-ul amplasat în partea de jos a indicatoarelor. Sentimentul chiar te motivează, mai ales când observi cum plusul de autonomie crește datorită condusului responsabil.

BMW este și rămâne adept al plăcerii la condus și, ca urmare, totul este acordat cu mare finețe. Versiunea Efficient Dynamics oferă și modul de condus Confort, Sport și Sport +. Latura verde este la fel de reală precum este și accelerația de la 0 la 100 km/h în 8,2 secunde. Viteza maximă ajunge de asemenea la 250 km/h, echiparea cu anvelope de iarnă limitându-ne avântul la 210 km/h.

Dincolo de scaunul șoferului, plăcerea se transmite și către pasagerii găzduiți confortabil de un habitaclu fără experimente avangardiste de design. Chiar dacă ascunde unele dintre cele mai avansate tehnologii din industria auto, noul Seria 5 pare să fi găsit un limbaj estetic universal. Totul este simplu de utilizat și plăcut. Display-ul imens care deservește sistemul multimedia devine principalul punct de interes al tuturor, mai ales atunci când „rulează” filmul interesant al navigației. O mențiune importantă merită și sistemul Head-Up display cu ajutorul căruia BMW proiectează pe parbriz inclusiv indicațiile navigației, tocmai pentru ca șoferul să nu fie nevoit să își ia privirea de la drum.

Pe parcursul testului nostru, consumul maxim a fost de 5,8 l/100 km iar minim am ajuns la 4,1 în porțiuni în care restricțiile austriece limitau viteza la 100 km/h. Media s-ar traduce în aproximativ 1.100 km cu trei sferturi din rezervorul de 70 l. În mod sigur, cele două autostrăzi din România nu oferă aceleași plăceri utilizatorului de Seria 5 ED, dar îl pot face mândru că a intrat în rândul persoanelor „sustenabile”.

Prețul unui BMW 520d Efficient Dynamics începe de la 44.578 euro (TVA inclus).

Mașina de test a fost pusă la dispoziție de BMW România.

2 comentarii

  • johndoe pe 05 Dec 2011

    un articol de la care asteptam mult si nu am obtinut nimic…
    in loc sa aud de minunatele tehnologii ED. totul se rezuma la cateva idei genrale. de tipul : cei de la BMW folosesc magie alba… si 4.1 si …

    Reply
  • garett pe 06 Dec 2011

    In genere cine isi permite sa cumpere un BMW, indiferent de serie, nu are pe primul loc intre prioritati un consum scazut si emisii reduse de noxe!
    E doar ipocrizie, “da bine” sa pari ecologist, si atat!

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului