Motor

În vizită la muzeul Porsche

scris pe 14 Mai 2011 de Dragoș Aliciu 24578 vizualizări
featured

Clădirea muzeului Porsche pare un extraterestru coborât din „Războiul lumilor“. Legătura cu povestea lui Wells se încheie însă aici. Dincolo de arhitectura futuristă se află 80 dintre cei mai impresionanți ani din istoria automobilului.

Ne aflăm în Stuttgart, al șaselea oraș ca mărime din Germania și centrul reputației industriale de care se bucură landul Baden-Württemberg. Din mijlocul Schlossplatz, o piață amenajată dinaintea „Noului castel“, în fața arhitecturii baroce de secol XVIII, aerul industrial-mecanic la care te-ai aștepta de la un oraș precum Stuttgart pare extrem de greu de intuit.

În doar 15 minute de condus spre nord, Stuttgart devine însă mult mai convins de rolul său în istoria automobilului, vârfurile ascuțite ale clădirilor vechi făcând loc cu ușurință evacuărilor industriale. Peisajul relativ tern se oprește brusc chiar în mijlocul rondului Porscheplatz, odată ce, imediat lângă fostul centru de inginerie Porsche, răsare muzeul finalizat în 2007.

O investiție de 50 de milioane de euro și participarea arhitectului austriac Delugan Meissl au transformat clădirea în unul dintre cele mai spectaculoase monumente de arhitectură modernă. Este o prezență fascinantă, o structură al cărei simț de echilibru structural pare să sfideze legile fizicii și care își propune să reflecte caracterul companiei auto: parte tradiție, parte inovație.

Dincolo de pereții oblici ai muzeului se găsesc 80 de ani de istorie ai celui mai mic dintre producătorii germani de mașini, dar și cel mai profitabil. Pornind de la primele motoare dezvoltate de inginerul Ferdinand Porsche nu mai târziu de 1896, și terminând cu Panamera, conceptul de sedan coupe prezentat pentru prima dată în 2009, sub numele aceluiași om.

Primul contact cu muzeul este unul fascinant. Aliniate în spatele unor pereți de sticlă așteaptă câteva dintre cele mai reprezentative mașini germane ale secolului. Modelul 356, primul care a părăsit fabrica inginerului Ferdinand în 1952, stă parcat lângă legenda Carrera GT, un bolid în a cărui caroserie neagră se oglindesc neoanele încăperii de service. Două mașini complet diferite, provenite din perioade aflate la câteva zeci de ani distanță una de alta din punct de vedere cronologic, dar la sute de ani ca avans al tehnologiei. Stau acum una lângă alta în zona de service a muzeului.


Adevărata expoziție începe însă la etaj, într-un spațiu deschis în care sunt așezate în ordinea cronologic firească toate mașinile care într-un fel sau altul și-au legat existența de numele Porsche. Pentru pasionații auto e o experiență deosebită, indiferent dacă iubirea lor pentru automobil are ca sursă Mercedes, BMW sau Zonda. Dincolo de a fi un muzeu al producătorul din Stuttgart, Porsche Museum e o dedicație adusă civilizației auto. Pentru ceilalți, o experiență inițiatică cel puțin interesantă și, de ce nu, locul de unde poate începe pasiunea!

Numere iconice pentru Porsche apar pe pereții expoziției. După 356 urmează 550, mașina sportivă care deschide parcursul producătorului german în lumea motorsportului. 911 nu mai are nevoie de nicio prezentare. Este probabil cea mai de succes mașină sportivă din istoria automobilului. Denumit inițial 901, după numele proiectului, modelul a primit numărul 911 după ce Peugeot a susținut că Franța este singura țară care are voie să folosească indicatoare cu un zero la mijloc. Din 1963 și până în prezent 911 nu a părăsit niciodată colecția Porsche și de fapt a infuențat multe dintre modelele care au apărut ulterior.

Concepte care nu au văzut niciodată lumina zilei pe piața reală se găsesc în muzeul Porsche. Panamericana (atenție, nu Panamera) a avut un cuvânt de spus în dezvoltarea mașinilor 911 Targa și Boxster. Dar altfel, cu excepția emblemei și a farurilor rotunde modelul aduce doar vag cu designul Porsche cu care ne-am obișnuit. Cine a știut că producătorul german a avut de gând să lanseze la un moment dat și un model de cost redus, ceva asemănător Daciei Logan? C88 era destinat pieței chineze și ar fi costat în jur de 6.000 de dolari. Nu a intrat niciodată în producție, dar asemănarea cu low-cost a grupului Renault de peste 13 ani e izbitoare.

Mai rămân doar mașinile de curse. A nu se înțelege însă că lista modelelor pregătite de Porsche pentru a participa la întreceri auto sunt „doar“ mașini de curse. 917 Spyder, 924 Carrerra GTS, 956-ele îmbrăcat în „piele“ Rothmans sau 917-ele colantat ca un porcușor pregătit pentru tăiere.

7 comentarii

  • Dragos pe 15 May 2011

    In afara de arhitectura cladirii, muzeul Porsche nu este mare lucru.
    Daca vreti intr-adevar un muzeu interesant, puteti merge, tot in Stuttgart, la Muzeul Mercedes. Are un concept mult mai interesant, bazat pe istorie si inovatie. O vizita la Muzeul Mercedes, nu este pur si simplu o vizionare de masini expuse, este o lectie de istorie si in acelasi timp o desfatare a ochiului.

    Reply
    • Mircea pe 16 May 2011

      Numai sa aveti grija sa nu nimeriti in show-room la Mercedes,ca va imbolnaviti de ce vedeti acolo.

      Reply
  • Narcis pe 15 May 2011

    Muzeul Porsche este clar mai mic decat Muzeul Mercedes.
    Dar si clar mai captivant si probabil si mai frumos.

    Dece?

    1. La Mercedes esti foarte atent in partea de inceput, cu multa istorie, motoare, primele masini,…

    DAR sunt putine masinile frumoase care ar putea fi conduse si astazi.
    La acest punct Porsche exceleaza.

    2. Concluzia mea:
    - Mercedes e mare, frumos la inceput, plictisitor pe final.
    - Porsche e mai mic dar la fel de captivant pe toata durata vizitei.

    Castigator la impresia artistica: Porsche.

    Reply
  • Armand pe 16 May 2011

    Nemtii au fost mereu buni atunci cand a fost vorba de masini si nu numai.E impresionant ce au realizat.E de apreciat.

    Reply
  • vasile pe 16 May 2011

    Hai sa nu vb la ce au fost “buni” nemtii

    Reply
  • Cosmin pe 16 May 2011

    Tot in Germania exista si muzeul BMW care are o arhitectura mult mai frumoasa decit cel prezentat aici. Cit despre exponate si mod de prezentare – ramane la latitudinea fiecaruia caci “frumusetea e in ochiul privitorului” !
    Ca sa va faceti o idee accesati http://www.bmw-welt.com/web_rb/bmw-welt/en/bmw_welt/overview.html si cine stie, poate o sa dati o fuga sa-l si vedeti…

    Reply
  • roxana pe 26 Jun 2011

    foarte frumos la muzeu.
    chiar merita sa fie vazut:>

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului