Motor

Evoluția Volkswagen Golf de la „mașina poporului” la „icon auto”

scris pe 05 Sep 2012 de Constantin Bacheș 18560 vizualizări
DB2012AU00903_small

Cariera lui Volkswagen Golf a depășit de mult ideea de „automobil al poporului”. Astăzi, o dată cu prezentarea celei de a șaptea generații, icon-ul german poate fi judecat ca „un fenomen aparte” alături de alte branduri definitorii pentru momentul în care eficiența se transformă în stil, precum Ray-Ban, Apple sau Levis.

Atunci când o mașină depășește pragul de 27 de milioane de unități vândute iar la volanul ei găsești oameni imposibil de încadrat într-un tipar, atunci în mod clar nu se mai poate vorbi despre un anume segment de piață. Privită din punctul de vedere al evoluției de la necesitate la stil de viață, „cariera” lui Golf se aseamănă izbitor de mult cu „performanța” gadgeturilor Apple sau „faima” ochelarilor de soare Ray-Ban Aviator. În toate aceste situații, ingeniozitatea conceptului a determinat clienții să se „mândrească” cu imaginea produsului pe care îl folosesc, fără a atrage atenția din prisma prețului.

Povestea celui mai popular model german fabricat vreodată a început în 1974, la salonul auto de la Frankfurt. Golf a fost prezentat ca înlocuitor pentru deja învechitul Beetle. Aducea o formă nouă și motorul era amplasat frontal (la Beetle era poziționat în spate) având tracțiunea pe puntea față. Interesant este că designul primei generații a fost semnat de Giugiaro, studio italian care astăzi este deținut de grupul VW. Inovațiile aduse de Golf se regăseau în modul pragmatic de organizare a interiorului cu scopul de a oferi cât mai mult spațiu pasagerilor și un portbagaj încăpător. Gama de motorizări oferea mai multe alternative pe benzină în funcție de nevoile clienților. Ulterior urma să se alăture un diesel și un propulsor de înaltă performanță ce dădea naștere „fenomenului” GTI – primul „hot-hatch” din industrie. Premiera consta în abordare: amatorii de viteză erau satisfăcuți și cu un Golf atât timp cât în aceeași caroserie practică găseau performanțe sport. GTI-ul cântărea puțin peste 800 kg, avea un motor de 1,6 l/110 CP și accelera de la 0 la 100 km/h în 9 secunde. Din aceeași caroserie au fost derivate un cabriolet, un sedan – Jetta și o utilitară – Caddy.

 

Al doilea Golf datează din 1983 și avea să rămână în producție pentru aproape 10 ani. Deși păstra liniile de design de la Giugiaro, dimensiunile creșteau simțitor iar paleta de motorizări se diversifica. GTI-ul primea un motor de 1,8 l a cărui putere urma să crească de la 110 la 130 CP. Odată cu a doua generație se lansa și o versiune cu tracțiunea integrală și ediția limitată G60, a cărei putere ajungea la 160 CP. Interesant este modul în care VW începe să promoveze modelul. În Marea Britanie, Golf apare într-o reclamă în care o actriță asemănătoare cu Prințesa Diana își părăsește soțul renunțând la toate bogățiile mai puțin cheile de la mașină. Solganul este: „dacă totul în viață ar fi atât de durabil ca un Volkswagen!”

 

Deja la a treia generație, lumea recunoaște în Golf un reper al industriei auto. Lansat în 1991, modelul se făcea remarcat printr-un design rotunjit și o diversificare a motorizărilor, dar și a caroseriilor, fiind adăugată varianta break. VW pune la dispoziția clienților și mai multe propulsoare, inclusiv revoluționarele TDI. Alături de GTI, Golf se prezintă și într-o versiune mai puternică, cu 6 cilindri (VR6) demonstrând că există clienți pentru motoare de clasă mare în caroserii compacte.

 

A patra generație din 1997 delimitează momentul în care „Mașina poporului” face un salt calitativ clar în ciuda formei conservatoare preluată de la Golf III. Pe fondul unui portofoliu în care Skoda și Seat sunt poziționate ca mărci de volum, grupul VW își propunea să aducă Golf-ul mai aproape de nivelul lui Audi. Sunt oferite echipamente specifice claselor superioare și se introduc motorizări rafinate, precum 1,8 Turbo. Spre finalul producției, în 2003, se ajunge la adevărate versiuni de lux, precum R32 DSG – primul automobil din lume cu o cutie de viteze automată cu două ambreiaje, capabil să demareze de la 0 la 100 km/h în 6,4 secunde.

 

Golf V apare pe fondul lansării rivalului Ford Focus și este considerat un pas mai mic față de restul înaintașilor. Deși lista echipărilor este una premium, saltul calitativ al materialelor și finisărilor nu reușește să impresioneze ca până acum. Conceptul însă își continuă rețeta bazată pe inovație. Apar motorizările TSI de 1,4 l care oferă puterea unor propulsoare mai mari dar garantează un consum redus, iar DSG devine opțiune pentru aproape toată gama. Pentru familiștii care nu au loc în caroseria break, VW Golf apare și într-un format XXL denumit Golf Plus pe care ulterior îl vor prelua și producătorii concurenți. GTI regăsește succesul primelor generații și este intens promovat ca un „statement” pentru persoanele inteligente.

 

Al șaselea episod este prezentat în premieră în 2008, la Paris, cu câteva luni mai devreme decât momentul anunțat inițial. Designerul Walter da Silva încearcă să „șlefuiască” un format deja consacrat și principala misiune a noului model este să își convingă fanii de un nivel calitativ ridicat. Golf VI nu aduce o platformă tehnică schimbată dar numeroase detalii sunt modificate pentru ca produsul final să reînvie succesul generației din 1997. Oferta se diversifică până la nivelul la care, teoretic, orice client se poate regăsi în lista de echipamente, în gama de motorizări. Există inclusiv opțiunea programului de personalizare Individual pentru interior.

Anul 2012 este poate la fel de important ca 1974. Volkswagen ocupă prima poziție în topul producătorilor auto dar clasa compactă, inventată de Golf, s-a transformat în cel mai disputat segment de piață din Europa. Tocmai pentru a-și consolida supremația, a șaptea generație apare practic cu 3 ani mai devreme decât în mod normal, dacă luăm în considerare durata de viață de 7 ani a unui model european. Devansarea se leagă de introducerea noii platforme tehnice pe care Volkswagen o va folosi de acum la toate modelele , inclusiv Audi, Seat și Skoda.

Golf VII are imaginea deja consacrată a ultimelor generații la care însă au fost redesenate aproape toate unghiurile. Cel mai de success model european reia o temă cunoscută și apreciată, poate la fel de conștiincios precum Porsche a respectat în ultimii 50 de ani proporțiile lui 911. Dimensiunile au crescut pentru un plus de confort dar greutatea totală a fost scăzută cu aproximativ 100 de kg, ceea ce sporește eficiența și scade consumul. În interior arhitectura schimbată conferă un aer mai sportiv dar aproape toate motivele sunt deja cunoscute. Gama de motorizări și echipamentele de securitate transformă Golf-ul într-o vitrină a grupului VW. Nu există prea multe opțiuni pentru care un client al noii compacte să îi invidieze pe alți posesori de VW, fie ei la volanul unui Touareg sau chiar Phaeton. Latura socială a Golf-ului se reflectă cel mai mult în up-grade-ul multimedia.

Fără precendent în istoria VW, pasagerii au la dispoziție un display tactil în trei dimensiuni în funcție de nivelul de echipare și pot intergra orice gadget Apple. În cazul display-ului de 8 inci, un senzor amplasat pe consola centrală anticipează intenția de a folosi diferitele comenzi și schimbă imaginea de pe ecran pentru a-l face mai ușor de manipulat. În același timp, posesorii de tabletă sau smartphone vor regăsi familiarul „swipe”. prin care pot răsfoi „paginile” virtuale ale hărților sau listelor cu melodii. Pentru ideea de mașină „inteligentă”, argumentele VW sunt un scaun „Active-Ergo” destinat direct celor cu afecțiuni ale coloanei vertebrale și un motor pe benzină de 1,4 TSI care decuplează funcționarea a doi dintre cilindri atunci când nu este nevoie.

Concluzia este evidentă. Niciun fan Golf nu va avea motive clare să se simtă prejudiciat față de alte mărci. Va putea să se asocieze în continuare cu produsul și va avea acces la aproape tot ce are industria auto de oferit la acest moment. Din exterior însă nu vor atrage atenția decât, poate, o nuanță de vopsea mai aparte și un set de jante cu design sport.

2 comentarii

  • eu pe 06 Sep 2012

    cele mai importante modele au fost 2 si 4, au facut revolutie in anii introducerii lor, si dupa aia…

    nu are rost sa zicem ca in romania dupa dacia, cea mai intalnita masina este vw golf4

    5 si 6 sunt umbrite de probleme cu motoarele si calitatea mai slaba

    Reply
  • George pe 06 Sep 2012

    Imi place prezentarea evolutiei acestei marci pe ani. Probabil ca inca mai poate fi considerata “masina poporului” in Germania.

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului