Motor

Eco-Supercars – soluții electrice pentru viitor

scris pe 07 Iun 2011 de Constantin Bacheș 9099 vizualizări
hibride

Pentru cine comentează senzațiile oferite de metodele alternative de propulsie, Stylereport are acum câteva dovezi capabile să demonstreze că spiritul sportiv al automobilelor nu va muri spânzurat de cablul care le leagă de priză. În cele ce urmează, vă prezentăm o serie de concepte supersport care se folosesc fie parțial, fie 100%, de motoare electrice.

Viitorul este clar unul departe de benzină și motorină dar nimeni nu poate identifica astăzi modul exact în care vor fi propulsate mașinile peste câțiva ani. În mod sigur, soluția electrică este mai aproape decât am fi crezut, iar o serie de modele cu încărcare de la priză sunt deja disponibile în producția de serie. Altele vor urma cât de curând. Dincolo de modelele de volum, producătorilor le place să atragă atenția publicului cu adevărate supercaruri trecute în colțul verde al industriei. Unele sunt încă în stadiul de proiect, altele au fost deja anunțate pentru viitorul imediat.

Prezentat la începutul anului trecut, SLS AMG E-Cell are mai multe de comunicat decât s-ar crede după culoarea neobișnuit de galbenă. Modelul experimental proiectat de Mercedes-Benz se folosește de patru motoare electrice pentru a genera o putere totală de 526 CP, destul cât să ajungă de la 0 la 100 km/h în numai 4 secunde. Modul de condus este extrem de flexibil, lăsând șoferul să aleagă între programul Confort, unde se folosesc 40% din resurse, Sport, unde procentul crește la 60% și Sport+, caz în care sunt dezlănțuiți toți cei 526 de CP electrici…

Există și un al patrulea mod, denumit Manual, în care sistemul de regenerare al energiei este decuplat total pentru performanțe maxime. Acest sistem de regenerare al energiei oferă 4 regimuri de funcționare, la cel mai eficient din punctul de vedere al încărcării bateriei fiind aprinse automat stopurile de frână în momentul în care șoferul nu mai accelerează.

Monitorizarea funcționării sistemului electric se face prin intermediul unui display de 9 inch LCD cu funcție touch-screen amplasat la bord. Iar pentru că transmisia automată convențională este înlocuită cu una CVT (transmisie cu variație continuă), levierul cutiei de viteze a fost înlocuit de trei butoane pe consola centrală: Park, Drive și Reverse.

Toamna anului 2010 a adus prezentarea conceptului Jaguar C-X75, un automobil electric despre care producătorul afirmă că ar avea cea mai mare autonomie din industrie. Propulsarea se face cu ajutorul a patru motoare electrice, câte unul pentru fiecare roată, cu o putere totală de 780 CP. C-X75 accelerează de la 0 la 100 km/h în 3,4 secunde și poate atinge o viteză maximă de 330 km/h. În mod normal, energia se epuizează după 110 km, dar pentru a încărca bateriile Jaguar a adăugat două turbine alimentate diesel, de 96 CP fiecare, ceea ce extinde autonomia la 900 km.

Tehnologia turbinelor folosită în loc de motorul convențional este împrumutată din aviație și a fost furnizată de Bladon Jets. Modelul va intra în producția de serie în 2013, iar Jaguar a anunțat că va produce 250 de unități în parteneriat cu echipa de F1 Williams. Prețul se va situa în jur de 1 milion de euro iar soluția Bladon Jets va fi înlocuită de un motor pe benzină și două motoare electrice, câte unul pentru fiecare punte.

Ferrari 599 HY-KERS a fost una dintre vedetele Salonului de la Geneva în 2010 și se remarcă prin modul de utilizare al Kinetic Energy Recovery System, tehnologie pe care Ferrari a experimentat-o în Formula 1. Practic, energia provenită din frânare și decelerare este recuperată și stocată într-o baterie Li-Ion, de unde se transformă într-un plus de 100 CP. Energia electrică ajută la optimizarea accelerației motorului convențional V12 și alimentează sistemul de aer condiționat și pompa electrică a servodirecției. Hy-Kers poate rula și în sistem exclusiv electric atunci când este utilizat în oraș la viteze reduse. Întreg sistemul cântărește 40 kg și reduce cu o treime consumul și emisiile de CO2 față de versiunea de serie.

Porsche 918 Spyder este tot o premieră de anul trecut despre care s-a anunțat deja trecerea în producția de serie. Noul model anunță un nivel al emisiilor de CO2 de 70 g/km și un consum de 3l/100 km. În același timp, accelerația de la 0 la 100 km/h durează 3,2 secunde, iar viteza maximă este de 320 km/h. 918 Spyder folosește un V8 de peste 500 CP și două motorizări electrice de 218 CP, câte una pentru fiecare punte. Puterea este transmisă către roți prin intermediul unei cutii de viteze cu 7 trepte și două ambreiaje (PDK).

Energia este stocată în bateria Li-Ion poziționată în spatele pasagerilor iar cum modelul este de tip plug-in hybrid încărcarea se face și prin cuplarea la sistemul electric, nu doar în mers. Un comutator de pe volan permite șoferului să aleagă unul dintre cele 4 moduri de funcționare. E-Drive înseamnă că mașina rulează exclusiv electric având o autonomie de 25 km, în modul Hybrid sunt folosite ambele motorizări pentru un consum cât mai eficient, iar în modul Sport aceeași combinație de putere are ca prioritate performanțele.

Porsche a prevăzut și modul Race Hybrid gândit pentru un condus la limită. Atunci când bateria este încărcată suficient, apăsarea unui buton aduce un plus de putere, E-Boost, necesar în cazul depășirilor. Iluminarea instrumentelor de bord variază de la verde, în cazul modurilor orientate spre consum scăzut, la roșu pentru regimurile sportive. Printre funcțiile inovatoare se găsește Range Manager, un program care folosește harta sistemului de navigație pentru a indica șoferului ce distanțe poate să acopere cu energia electrică rămasă în cazul în care rulează exclusiv electric. Mașina cântărește 1,5 t.


Un studiu despre supercaruri electrice nu poate trece peste experimentul Tesla, primul producător de automobile exclusiv electrice. Deși supus mai multor probleme de ordin financiar, Tesla a supraviețuit și rămâne în poziția de pionier al viitorului auto. Are în ofertă două modele, Roadster și Model S asigurând performanțe dinamice de invidiat. Tesla Roadster accelerează de la 0 la 100 km/h în 3,7 secunde grație unui motor electric de 288 CP, iar autonomia bateriilor este de aproape 400 km.

Fisker Karma este un proiect aparte care poate fi lejer subiectul unui scenariu de film. Aventura inițiată de genialul designer Henrik Fisker în 2008 a costat peste un miliard de dolari și astăzi se pregătește să ajungă la primii proprietari. Sedanul cu spirit eco, asamblat în Finlanda, are în prim plan piața americană căreia îi oferă o platformă tehnică de origine GM. Karma dispune de două motoare electrice cu un total de 403 CP amplasate posterior și un motor pe benzină de 2,0 l turbo de 260 CP, montat în față.

Există un mod de condus Stealth în care accelerația de la 0 la 100 km/h se face în 7,9 secunde și se permite o viteză maximă de 153 km/h. Dacă se dorește mai multă adrenalină în defavoarea autonomiei, Karma poate rula în modul Sport și astfel accelerează de la 0 la 100 km/h în 5,9 secunde și atinge 200 km/h. Prețul se situează în jurul nivelului de 100.000 dolari iar majoritatea materialelor utilizate reprezintă premiere pentru industria auto. Fisker promite că vor urma noi modele dar deocamdată lumea așteaptă Karma pe străzi…

Finalul nu aparține unui supercar din segmentul sport dar în mod sigur Rolls-Royce 102EX trebuie menționat drept cea mai impunătoare limuzină electrică a momentului. Prezentat ca prototip anul acesta la Geneva, 102EX funcționeză perfect și ocupă cu mândrie prima poziție în topul celor mai mari automobile propulsate electric. Rolls-Royce a folosit ca platformă modelul Phantom dar a înlocuit motorizarea convențională V12 de 6,8 l cu două motoare electrice de 389 CP. Performanțele sunt inferioare versiunii de serie dar se mențin în standardele clasei: 0-100 km/h în 7 secunde și viteza maximă de 160 km/h. Autonomia de 200 km reprezintă un motiv de mândrie grație celui mai mare pachet de baterii montat pe un model electric, cu un total de 71 KW.

Detaliile estetice care identifică modelul sunt discrete dar transmit un mesaj clar față de indentitatea aparte a limuzinei. Încărcarea se face direct la priză prin intermediul cablului montat în locul clasicului rezervor sau prin inducție. Aici vine și supremația Rolls-Royce. Viitorul nu trebuie să însemne fire, ștechere și prelungitoare. Mașina se parchează simplu deasupra unei plăcuțe de inducție și procesul de încărcare începe automat. Sistemul se poate adapta în garaj, la semafor sau chiar în parcare.

În orice caz, concluzia este simplă. Nu vă speriați de viitorul electric pe motiv că o să ne răpească emoțiile veritabile asociate mașinilor cu motoare convenționale. Că nu o să mai auzim turațiile, că nu o să mai simțim miros de benzină sau nu o să mai scârțâie roțile la semafor. Dacă vă gândiți bine, noi oricum nu mai știm nimic despre comportamentul real al mașinilor încă de acum 2-3 decenii. Poate că noi, românii, am mai interacționat cu Dacia 1310 și mai știm ce înseamnă o cutie care nu schimbă bine vitezele sau „un jigler înfundat”. Dar, altfel, haideți să ne gândim că în 2011 toate comenzile din mașini sunt drive-by-whire, evacuările sunt acordate de specialiști să sune cum vor ei iar mirosul tapițeriei din piele este atent gândit pentru a se indentifica cu marca în cauză. La ora actuală nu cred că cineva își mai dorește o mașină fără servodirecție sau fără ESP. Este posibil ca în viitor, nimeni să nu își mai dorească o mașină cu motor convențional. Dumneavoastră cum credeți că se va circula peste 10 ani? Dar peste 20?


0 comentarii

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului