Motor

Duesenberg Model J din 1931 – o mașină demnă de Marele Gatsby

scris pe 25 Mai 2011 de Constantin Bacheș 10568 vizualizări
duisberg

Casa de licitații Gooding&Company oferă colecționarilor șansa să își achiziționeze unul dintre cele mai spectaculoase Dusenberg create vreodată. Mașina unicat a fost proiectată și livrată în 1931 milionarului american George Whittell pentru suma de 17.000 de dolari, într-o vreme în care un model similar Ford costa cel mult 1000 de dolari.

Coupeul Duesenberg Model J cu ampatament alungit este considerat a fi cel mai elegant coupe clasic american creat vreodată. Nici nu putea fi altfel dacă ne gândim că proprietarul mașinii a rămas în istorie drept milionarul excentric al anilor 1930. George Whittell Jr și-a dorit și configurat personal cel mai reprezentativ produs de lux al industriei auto americane de dinainte de cel de al doilea război mondial. Proprietarul deținea o colecție de șase automobile Duesenberg, cele mai scumpe din acea perioadă, mașini pe care le conduceau și celebrități precum Gary Cooper și Clark Gable.

George Whittell Jr moștenise o avere impresionantă, cele mai mari câștiguri ale părinților provenind din afaceri imobiliare. Deși preocuparea sa principală a fost cheltuitul, Whittell a avut șansa să își consolideze rezervele anticipând crashul financiar din 1929. Cu doar două săptămâni înainte de căderea bursei, a lichidat toate acțiunile în valoare de 50 milioane dolari și a mutat toți banii în statul Nevada. Contestat pentru comportamentul extravagant, Whittell rămâne în istorie pentru aventurile amoroase, aparițiile neconvenționale dar și pentru colecțiile valoroase din toate domeniile și pentru legendara sa proprietate de pe malul lacului Tahoe, devenită astăzi atracția turistică a zonei.


Mașina Duesenberg comandată de milionarul american a fost o creație pe care a coordonat-o îndeaproape alături de studioul de caroserii Murphy. Spiritul său estetic și-a dorit alte proporții față de modelul de serie și astfel s-a ajuns la un ampatament mai lung cu 28 cm. Cea mai reprezentativă diferență față de orice alt Duesenberg rămâne acoperișul din aluminiu construit cu mecanism de pliere și cute aparente care imită un acoperiș din material textil. La exterior se mai regăsesc o serie de trăsături unice pe care proprietarul și le-a dorit fiind un pasioanat al navigației.

La interior predomină pielea neagră și aluminiul, fiecare detaliu fiind de asemenea proiectat special pentru acest model. Motorizarea are 8 cilindri în linie și o cilindree de 6800 cmc, o creație pentru care producătorul Duesenberg (1913-1937) a rămas în istoria auto americană. Mașina este în prezent restaurată complet în starea inițială din 1931 și va fi licitată în America, la Pebble Beach, pe 20 și 21 august. Detalii pe site-ul casei de licitații.

6 comentarii

  • tyty pe 25 May 2011

    nu ma pricep cine stie ce la masini, dar asta e o opera de arta. mai ales daca te uiti la toate aberatiile actuale…iti dai seama ca imaginatia a murit odata cu creatorii masinii din imagine…

    Reply
  • Fahrer pe 25 May 2011

    Noroc ca nu sunt “comentatorii” auto sa auzi lucruri gen “masina exprima forta si agresivitate”, “blocurile optice vin sa completeze aerul de forta” etc. etc. etc [editat de StyleReport.ro]

    Reply
  • un oarecare pe 25 May 2011

    superb automobil…

    Reply
  • Tzompi pe 25 May 2011

    Tot germanii saracii au facut-o.
    (Fratii Duesenberg sunt nascuti in GER)

    Reply
  • Jim cel negru pe 25 May 2011

    Fritz si August Duesenberg au emigrat in 1885 din Germania -Westfalia in Statele Unite in Des Moines(Yowa),unde au inceput sa produca,din 1913,sasiurile si motoarele legendarelor lor masini.
    Modelele Duesenberg lasa la amre departare orice rival cu ai sai 320 CP si peste 240 Km/h atinsi rapid.Motoarele erau echipate cu doua axe cu came in chiuloasa si erau supralimentate cu un compresor mecanic ce comanda celor 8 cilindri in line ai motorului de aproape 7000 cmc.Duesenberg livra doar motorul si sasiul,caroseria fiind produsa de arrtizani renunmiti.Pretul de pe atunci a masinii ,la modelul SJ era de aproximativ 1,5 milioane de euro actuali.Deci un Fort T supranumit “Tin Lizzie”,costa in 1909 850 USD iar in 1927 datorita vanzarile si eficentei in costructia automobilului a lui Henry Ford ,a ajuns sa coste 290 USD.Salariu unui lucrator la uzinele Ford era de circa 137 de dolari.

    Reply
  • Nautilus pe 10 Aug 2011

    @Fahrer: când e vorba de Duesenberg, a spune “exprimă forţă şi agresivitate” e cam acelaşi lucru ca atunci când venerabilul Trahanache spunea: “…o soţietate fără prinţipuri va să zică că nu le are” :)

    Maşina e IMENSĂ. E mai mare decât un S63 AMG modern din toate punctele de vedere, iar versiunea lungă JN era mai mare decât Maybach 62.

    În imagine, Tyrone Power, care nu era deloc un tip mic de statură (1,82 m) lângă Duesenbergul său. Ai zice că e un pitic.

    http://tinyurl.com/3vfwbhw

    ~Nautilus

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului