Motor

Design cu așteptări înalte – Citroen DS5

scris pe 22 Mai 2012 de Constantin Bacheș 18471 vizualizări
Motor - Citroen

Citroen combină în silueta lui DS5 tot ce se „poartă” în segmentul de lux, inclusiv propulsie hibridă și tracțiune integrală. Rezultatul te face în mod sigur să întorci capul pe stradă, dar oare are forța de a te face să uiți de Audi A4, BMW Seria 3 sau Mercedes-Benz C-Class?

Pentru o perioadă în care germanii găsesc cu greu un rival real în lumea auto, un model premium fabricat în Franța poate părea un gest îndrăzneț. Istoria automobilului are însă clar marcată poziția Citroen în rândul celor mai luxoase mașini din lume, mai ales în perioada interbelică. Pornind de la tradiția unor modele folosite de familii regale, compania franceză își marchează reîntoarcerea în segmentul de top, iar seria modelelor DS e unul dintre semnalele foarte puternice. Prezentată în 2008, colecția aparte are la bază modelele din gama Citroen care se bazează pe forme particulare, detalii speciale și opțiuni infinite de personalizare. S-a întâmplat așa în cazul lui DS3, construit în locul unui C3 cu trei portiere și DS4, versiunea „cross-over” a modelului C4.

Diferit față de restul

În cazul lui DS5, Citroen s-a simțit mai sigur pe sine. Pe modelul platformei C4 producătorul a construit o identitate total diferită față de ce prezintă în gama sa obișnuită. Designul este pe primul plan, un detaliu care se simte fără nevoia unor prezentări elaborate. Forma alungită de shooting break trimite spre un viitor spectaculos. Și tot în această idee, în vârful gamei de motorizări a fost adăugătă propulsia hibridă, grație căreia DS5 oferă și confortul unei tracțiuni integrale.

Noul Citroen pare o mașină a viitorului transpusă în prezent. Profilul plonjat prezintă un unghi de abordare interesant, iar spiritul coupé este completat de foarte multe detalii de design care se revelează treptat. De fiecare dată când privești caroseria atenția îți este atrasă de alte și alte linii proiectate cu un scop exclusiv estetic. Iar efectul se simte imediat pe stradă, unde DS 5 e un punct de atracție perpetuu.

Welcome on board!

Povestea continuă la fel de intens în interior. Habitaclul are aerul unui cockpit de avion atât ca design cât și ca mod și organizare. Aglomerarea impresionantă de controale este greu de priceput la început, dar cu timpul totul devine logic. Multitudinea de butoane de pe bord este completată de un aranjament aproape la fel de complicat plasat deasupra capului, pe tunelul central al plafonului. Modul de apăsare pare desprins din pilotarea unui avion, iar plafonul transparent compus din trei segmente și modul futurist în care se ridică ecranul de head-up display te scufundă și mai tare în atmosfera „zborului“.

Hybrid intgral

Pornirea este la fel de silențioasă ca și la celelalte hibride pe care le-am condus. Se apasă butonul Start de pe consola centrală pentru ca pe display-ul turometrului să își facă apariția cuvântul Ready. Levierul cutiei este minuscul și aparent legat la o cutie de viteze automată. În realitate însă, pentru versiunea Hybrid 4, Citroen a recurs la o cutie de viteze pilotată. Pe scurt, este vorba despre o transmisie mai economică din toate punctele de vedere dar care, spre deosebire de alte transmisii de gen, pretinde șoferului un timp de acomodare.

În primul rând, apăsarea selectorului „SPORT“ de pe consola centrală e lăsată fără un răspuns prea hotărât tocmai din cauza cutiei de transmisie pilotată. Chiar și în regim automat, mașina te forțează să urmărești atent turometrul pentru a ridica piciorul de pe accelerație în momentul trecerii într-o treaptă superioară. Schimbarea vitezelor poate fi operată și manual, cu ajutorul clapetelor din spatele volanului, dar, din nou, timpul de reacție nu este dintre cele mai bune.

Dincolo de minusul cutiei pilotate, sistemul hibrid este unul deosebit de performant. Motorizarea diesel este folosită pentru roțile din față, iar pentru spate intră în funcțiune, atunci când este nevoie, motorizarea electrică. Atunci când vrea să fie sigur că rulează permanent în regim 4×4, șoferul are la dispoziție modul 4WD. De la volan nu se va simți nici o diferență, dar motorul diesel îți va face simțită prezența la fiecare accelerare. DS5 hybrid 4 nu pare a fi recomandat amatorilor de sport și, la fel ca în cazul altor hibride, e mai plăcut de condus într-un regim…relaxat. De altfel, și suspensia specific franceză se dovedește a fi mai orientată spre confort și mai plăcută la trecerea peste denivelări. O surpriză plăcută vine în modul electric în care DS5 chiar se lasă condus în traficul real, cu condiția să nu se treacă de 40 km/h.

Un altfel de full-option

În materie de dotări premium, DS se prezintă cu toate echipamentele modelelor de lux, doar că modul de redare diferă ca mod de rezolvare. De exemplu, computerul de bord avertizează părăsirea neatentă a benzii de mers printr-o vibrație în șezutul scaunului. Destul de intensă ca să te facă atent. Și nu oriunde, ci exact în partea în care tocmai a depășit linia continuă.

Concluzii

Citroen atinge apogeul liniei DS. Are acum într-adevăr un model diferit față de C5-ul destinat persoanelor conservatoare. Propune o motorizare hibridă performantă și o listă completă de dotări premium. În plus, vine cu o imagine destul de puternică pentru a compensa neajunsurile funcționale, mai ales pe cele de vizibilitate. Cu toate astea, înainte de a-și face reintrarea oficială în lumea premium, Citroen mai are de trecut testul timpului. Amatorii de stil francez trebuie să fie convinși și de longevitatea experimentului DS.

 

Tehnic, pe scurt:

Citroen DS5 este disponibil în versiuni diesel – e-HDI de 115 CP, Hdi de 160 CP și versiuni pe benzină – THP de 155 CP și THP de 200 CP. Preț de la 29.600 euro. Versiunea de top este motorizată de primul hibrid diesel Citroen – Hybrid4 de 200 CP. Transmisia este pilotată cu 6 rapoarte.

Modelul condus: DS5 Hybrid 4 Sport Chic, viteza maximă – 211 km/h, preț începând de la 40.650 euro. Consum mediu înregistrat în test – 6,4 l/100 km.

Testul a fost efectuat în București.

13 comentarii

  • Max pe 22 May 2012

    Nu ma face sa uit de Audi, ci sa il prefer unui Audi A4 de ex. DS5 e cel putin mai aratos. Poate nu e la fel de fiabil, dar arata mai bine. Si la exterior, si la interior. Si ma gandesc ca cu un motor diesel economic pe masina asta, e o concurenta serioasa pentru premium-urile germane. Masinile germane sunt monotone ca design. De ex la Audi, daca tot e vorba de Audi, masinile sunt cam toate la fel. Difera dimensiunile. Si preturile. Care sunt f mari, la toate.

    Reply
    • LadyDi pe 22 May 2012

      Daaa…daca ar fi asa de simplu…si daca masinile s-ar cumpara doar pe considerente de design si date tehnice:-)))
      Eu de exemplu prefer Audi; pana acum am avut trei ( Audi ) si urmatoarea mea masina va fi tot Audi! Oare de ce? Ca e plictisitoare? Sau pentru că-ți da un sentiment suveran de siguranta la volan? Oare costa asa de mult degeaba? Oare?

      Reply
    • Vali pe 22 May 2012

      Masinile germane din grupul VW (incluzand Audi) fabricate dupa 2005 nu au mai fost atat de fiabile ca precesoarele lor.

      Reply
      • LadyDi pe 22 May 2012

        Asupra unui aspect trebuie sa fiu de acord cu dumneavoastră: intr-adevăr, anumite varietăți de struguri sunt, uneori, extrem de acri.

        Reply
        • Max pe 23 May 2012

          LadyDi, de data asta chiar nu e vorba de strugurii acri. Alternativa DS5 sau DS4 la un Audi e chiar demna de toata atentia. Nu e vorba neaparat de bani aici, de pretul masinii. E vorba ca pentru prima oara exista o masina care, desi nu e facuta de nemti, te pune pe ganduri chiar daca poate ai fi fost convins ca nicio masina frantuzeasca nu se ridica peste anumite standarde. Eu asa cred. De ex. stiu din sursa sigura ca in Germania s-a comandat asa de bine modelul DS5, incat francezii nu fac fata la comenzi. Si probabil ca e la fel si la DS4. Nemtii sunt foarte pragmatici la alegerea unei masini, chiar daca sunt un popor indragostit de masini. Asta explica si succesul Loganului in Germania. Chiar daca nu e nu stiu ce, s-a vandut foarte bine la ei. Romanii exagereaza cu masinile germane, mai ales cu cele premium.

          Reply
      • LadyDi pe 23 May 2012

        Oare? Statisticile oficiale – ce-i drept nemtesti – spun altceva:http://www.auto-motor-und-sport.de/news/2178527/Pannenstatistik_2011.pdf
        Si eu m-am referit strict la mine; am deasit varsta cumparaturilor impulsive, cand o linie de caroserie sau o luminita in bord faceau diferenta…
        Sa nu uitam totusi ca majoritatea autoturismelor moderne parcurg mii de kilometri fara defecte majore – la 60/90/ora :-) ))

        Reply
    • io dixit pe 23 May 2012

      cind ai patruzeci-si-ceva de mii de euro sa dai pe masina, pretul carburantului e insignifiant.

      Reply
  • Simplu pe 22 May 2012

    Masina este, fara indoiala, frumoasa. Desi termenul frantuzesc de “chic” i se potriveste cel mai bine.
    Dar articolul contine o greseala destul de importanta: DS5 NU este construit pe platforma lui C5 ci pe aceeasi platforma ca si DS4. Avantaj: motorizarile hibrid (nu se pot pune pe C5). Dezavantaj: absenta suspensiei hidraulice (ar fi fost senzationala pe DS5)
    Poate de la viitorul model… desi prezenta lui GM printre actionari nu suna foarte bine

    Reply
  • Mircea pe 22 May 2012

    Cat volum are portbagajul la hibrid ? 330 de litri, nu vad rostul, doar daca o iei exclusiv pt oras.

    Reply
  • Transformer pe 22 May 2012

    Poate voi vorbiti dupa poze , dar eu am avut sansa sa ma urc in acesta masina. Ca posesor de C5 pot spune ca sigurul minus e suspensia hidraulica. In rest nu as putea sa o compar cu nimic, si, da un prieten cu Audi mi-a spus ca e masina care ar fi urmatoarea alegere. Sincer m-a impresionat dupa ce acum cativa ani mi-a placut Toyota Auris. Schimbatorul e sus, la 2 degete de volan, spatiul foarte bine organizat, ai senzatia ca te afli intr-o masina din viitor. Astept versiunea cu suspensie hidraulica.

    Reply
    • Simplu pe 23 May 2012

      Si eu am C5, si eu m-am suit in DS5. Impresia e super pozitiva, masina chiar iti da senzatia (si din exterior si din interior) ca este “altceva”. Si atrage.
      Ca minus (in afara de lipsa Hydro) as pune pretul. Care este chiar exclusivist. Si am dubii mari la valoarea de revanzare (fiind o masina emotionala). Astept 3 ani. Daca vad ca se comporta bine la revanzare o cumpar. Daca nu, posibil sa iau una SH…

      Reply
    • Nautilus pe 01 Jul 2013

      “sigurul minus e suspensia hidraulica”

      Mai bine zis LIPSA ei.

      Ori “Citroen”, “lux” şi “fără suspensie Hydractive” nu prea merg în aceeaşi frază. Sună puţin ca “puşcă fără gloanţe” :D

      Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului