Motor

Cum arăta viitorul în imaginația Mercedes-Benz

scris pe 24 Oct 2011 de Constantin Bacheș 10539 vizualizări
Motor - concepte Mercedes

O scurtă trecere în revistă a prototipurilor de la sfârșitul secolului al XX-lea ne vorbește despre un viitor mai economic, ecologic și reciclabil. Adică exact prezentul pe care îl trăim acum. Explicația este simplă: tot ce ne încântă în prezent a fost atent studiat încă de acum trei decenii.

Caracterul vizionar al Mercedes-Benz nu are nevoie de argumentări suplimentare din moment ce fondatorul companiei, Karl Benz, este și creatorul primului automobil. Au trecut 125 de ani de la Benz Patent Motorwagen, ani în care conceptul s-a dezvoltat și a fost modificat de nenumărate ori. De la motoarele și caroseriile masive de după cel de-al doilea Război Mondial s-a ajuns la modele economice, electrice și ecologice. Dar și mai interesant este că ceea ce noi, consumatorii numim „tehnică de ultimă oră“ este cunoscut designerilor și inginerilor cu cel puțin 10 ani înainte.

Benz Patent Motorwagen, considerat primul automobil produs vreodată

Spre sfârșitul anilor ’60, Mercedes-Benz a pus la punct un sistem bine planificat de producție a prototipurilor, același pe care compania îl folosește și astăzi. Se intra deja într-o perioadă în care cultura auto era mult mai bine conturată, iar ideea de a deține și conduce un automobil depășise stadiul de lux sau extravaganță. Considerente precum confort, ergonomie, economie, siguranță, aerodinamicitate, dar și altele aveau nevoie de o testare la scară, iar prototipurile ofereau oportunitatea perfectă de a pune în aplicare ideile inginerilor de dezvoltare ai mărcii germane. Unele soluții au intrat în producție abia acum, altele așteaptă încă mașina care le va încorpora.

1969, C111 – motor Wankel și caroserie din material plastic

Un pas important a fost făcut în 1969, odată cu prezentarea sportivului C111, pus în mișcare de un motor Wankel cu piston rotativ, tehnologie folosită ulterior de Mazda și menținută în producție până recent, la modelul RX8. C111 anunța un viitor în care sportivitatea nu era neapărat legată de dimensiunea motorului, dar și de o tehnologie care să maximizeze numărul de cai putere livrați de acesta. Patru decenii mai târziu, ideea din spatele prototipului Mercedes se aplică unei întregi industrii care pune preț pe fiecare fărâmă de putere scoasă în plus de la propulsoare.


1978, Auto 2000 – reducerea consumului

În 1978, a fost dezvăluit conceptul Auto 2000 care angaja Mercedes-Benz într-o cercetare atentă de noi motorizări și soluții aerodinamice. Conceptul avea o structură simplificată, mult mai ușoară față de modelele de serie astfel încât să ducă la reducerea semnificativă a consumului de combustibil.

NAFA a urmat în 1981 ca o soluție pentru deplasarea în mediul urban. Totul se dovedea revoluționar la acel moment, de la trenul de rulare compactat până la soluția de deschidere a portierelor prin glisare. Pare cumva un indiciu al clasei A? Sau smart? Da, este clar dovada unei preocupări pentru mașina suficient de mică încât să poată fi parcată ușor, oriunde. Și chiar dacă smart nu a fost inițial ideea lui Mercedes-Benz, este ușor de înțeles de ce a fost adoptată la propunerea lui Nicholas Hayek, președintele grupului de ceasuri Swatch și inițiatorul proiectului.

1981, NAFA – vehiculul urban de două locuri

Epoca modernă definitorie pentru mașinile din prezent are la origini conceptul F100 din 1991, toate propunerile experimentale Mercedes-Benz a căror serie continuă și în 2011 având în componență litera F. „Bunicul” din anii 1990 servea misiunii de a testa anumite componente tehnice dar și de a propune publicului noi idei auto. F100 aducea o nouă percepție asupra ergonomiei și era dotat cu senzori de monitorizare a temperaturii din habitaclu.

1991, F100 - prototip dotat cu senzori ambientali pentru habitaclu

Tot în 1991, prototipul C112 demonstra lumii importanța sistemelor Dynamic Handling și Active Body Control (ABC), adică sistemul care controlează comportamentul suspensiei hidraulice pentru a corecta mișcările nedorite ale mașinii în viraje. ABC a fost lansat în producția de serie în 1999, odată cu noua generație a coupe-ului CL, iar în prezent este deja dotarea standard pentru anumite versiuni de SL și S Class.

1991, C112 – implementarea Dynamic Handling și Active Body Control

Vario Research Car din 1995 a venit cu propunerea unui șasiu comun pentru mai multe caroserii interschimbabile. Mercedes-Benz a testat astfel ideea de a avea mai multe automobile într-unul singur, dar și alte concepte de ergonomie și de afișare a informațiilor la bord.

1995, Vario Research Car – caroserii interschimbabile, ergonomie, sisteme de afișaj

1 comentariu

  • DC pe 17 Mar 2013

    Daca ajungeti prin Stuttgart merita sa va rupeti cel putin 4-5 ore sa vizitati muzeul Mercedes-Benz. Sunt prezente acolo toate prototipurile F100,200 etc. si multe alte idei pe care le-a avut Mercedes Benz de-a lungul timpului. Respect pt. compania aceasta, e foarte inovatoare!

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului