Motor

Cum a ajuns Mini un fashion statement – interviu cu Markus Syring, designer MINI

scris pe 18 Apr 2013 de Constantin Bacheș 5272 vizualizări
deschidere MINI

Markus Syring poate părea un om obișnuit atunci când îl întâlnești. Momentul în care îți povestește istoria MINI este momentul în care înțelegi că omul potrivit „s-a întâlnit” cu momentul potrivit pentru a duce povestea mai departe. Adică exact acum 13 ani.

Dacă ți-ai propus să înțelegi MINI atunci în mod sigur trebuie să ajungi să îl asculți pe designerul care a imaginat exteriorul mărcii în ultimii ani. Se numește Markus Syring și a lucrat toată viața sub cupola BMW. Din poziția de designer BMW a dat naștere poate celui mai „năstrușnic” hatchback din istoria bavarezilor – Z3 Coupe. Din 2000, a avut șansa să își lege destinul de cea mai emblematică marcă britanică din segmentul mic. Iar astăzi, diversificarea accelerată a gamei MINI i se datorează în mare măsură.

„MINI este în mod evident un produs premium dacă te uiți la conținut și la design. Dacă te uiți la istoria de 41 de ani a clasicului mini, mașina a rămas la fel. A fost întotdeauna aceeași mașină. În 1968 au schimbat puțin dimensiunile iar mai târziu a fost introdusă o altă planșă de bord. Altfel spus, forma a rămas neschimbată pentru aproape patru decenii, dar modul în care a fost privită s-a schimbat.”

Felul în care publicul a perceput un MINI se leagă indiscutabil de contextul economic și cultural. Markus Syring se dovedește o enciclopedie a mărcii și are toate argumentele să te convingă că undeva, în adâncul sufletului, este un britanic adevărat.

„La început a fost o mașină foarte economică pentru că a fost proiectată în timpul crizei petrolului din 1956 dar când a ieșit pe piață în 1959, criza trecuse. Nimeni nu s-a mai arătat interesat de ideea de economie. Dar, ce este bun în termeni economici, s-a dovedit foarte util și în termeni de curse. Pentru că MINI este mic, ușor, așa că John Cooper s-a implicat în proiect. La început a fost un fel de bătălie pentru el să convingă proprietarul, BMC (n.r. British Motor Company), să transforme modelul într-unul de competiție. Asta poate fi considerată prima transformare dintr-o mașină economică într-una de curse. Succesele obținute de MINI în raliul de la Monte Carlo și alte raliuri a adus popularitate mărcii și a apărut în presă. Așa se face că celebrități, sportivi chiar și membrii ai familiei regale au devenit proprietari de mini. De exemplu, Ringo Starr a refăcut un MINI alungindu-I caroseria pentru a putea transporta un set complet de tobe.

Clasa celebrităților a promovat mini până când a devenit popular pentru mase, pentru toți oamenii. Mai apoi, în 1972, MINI-ul clasic și-a atins vârful carierei, cu peste 220.000 de unități vândute pe an. Și era construit peste tot în lume, în Africa, în Spania, în Italia.”

Când trebuie să lege istoria MINI de unul dintre succesele industriei auto germane, Marcus alege să fie obiectiv. „În 1973 a apărut VW Golf și, după părerea mea, lumea a avut la dispoziție un alt concept practic cu tracțiune față. A fost o șansă ca toate stewardesele să ajungă la avioane în timp. Pentru că nivelul calitativ era un pic mai bun. Drept urmare, vânzările lui mini au scăzut și au ajuns până la 10 – 20.000 de unități pe an în 2000.”

Imaginea de marcă a continuat însă să se consolideze chiar și în lipsa unor cifre impresionante așa cum se întâmplă astăzi. După popularizarea modelului VW Golf a mai existat totuși o mică revenire pentru MINI în anii 1980. Marcus Syring o pune pe seama relansării curentului din anii 1960 în materie de modă și muzică. „Deodată MINI a fost privit din nou ca o mașină iconică a anilor 1960 încă în producție. A revenit la modă și, de exemplu în Germania, costa 28.000 mărci, adică aproximativ 14.000 euro. Și asta se întâmpla acum 13 ani!”

De la momentul 2000, MINI-ul clasic a fost luat ca obiect de studiu și s-a extras conceptul pentru a da naștere unui nou episod. Marcus Syring își amintește perfect momentul în care BMW a decis că vrea să dezvolte marca britanică pe care o achiziționase cu câțiva ani în urmă ca parte a BMC, alături de Rover și Land Rover.

„Când am început să lucrăm la MINI-ul clasic am vrut să vedem exact despre ce este vorba. Este o mașină economică, este o mașină sport și este o mașină la modă. Așa că am pus toate aceste trei direcții într-o mașină. Ne-am propus să avem comportamentul unui kart, adică o experiență energică la condus cu trimitere spre istoria mini din motorsport. Ne-am gândit la un design plăcut, așa că am încercat să facem o imagine irezistibilă, frumoasă și să oferim o paletă extinsă de individualizare. Pe de cealaltă parte, MINI este un produs economic, consumul de carburant este redus. Putem spune că este distractiv dar fără regrete!”

În niciun moment al povestirii nu se dă impresia că BMW ar încerca să își atragă toate meritele succesului din prezent, deși investițiile substanțiale fac diferența la nivel calitativ. Dimpotrivă, Marcus aduce în discuție conceptul de „icon”: „MINI este atractiv din cauza întregii sale povești. Este o mașină iconică. Mai există alte câteva produse iconice pe piață care nu s-au schimbat prea mult de la o generație la alta. Când înțelegi ce înseamnă valoarea conceptului de „icon”, atunci sarcina ta devine să actualizezi ceea ce ai primit. Iar prima impresie rămâne foarte importantă. Ce vezi, ce simți, ce auzi, ce miroși și la sfârșit totul trebuie să fie plin de gust, de aromă. Pentru MINI, prima impresie este moștenirea agitației din anii 1960 și moștenirea unui model sport.”

Iar dacă tot se vorbește despre ideea de icon în industria auto, MINI, cu toate cele trei generații produse până în prezent poate fi asemănat chiar și cu 911.

„Cred că MINI-ul clasic și de asemenea prima generație a noului mini sunt încă atractive. Poți să le conduci la fel cum poți să conduci orice generație de Porsche 911. Consider că este cea mai apropiată comparație cu produsul nostru iconic. Și trebuie să înțelegi că asemănarea se referă la ideea principală din aceste modele. La MINI se referă la dimensiunile sale compacte, la comportamentul de kart, la individualizare, la imaginea frumoasă, la tot ce poți să experimentezi. Sarcina noastră nu este să luăm o foaie albă de hârtie și să desenăm ceva complet nou. Este mai ușor pentru un designer să înceapă cu foaia goală. Pentru că poți face aproape orice. Drumul pe care noi mergem este foarte îngust, nu este atât de lat cum este la alte mărci unde pot fi schimbate nume și forme oricât de des se vrea!”

La întrebarea cum arată garderoba unui posesor de MINI, designul clasic se declină în articole și accesorii fără vârstă, asemeni designului britanic de acum peste 50 de ani.

„În ținuta clientului de MINI trebuie să se regăsească ceva de la Paul Smith, un detaliu, poate cureaua. Și apoi este chestiunea pantofilor. Poți purta pantofi clasici, cusuți manual, cum ar fi Brogue sau Oxford. Pe de altă parte pot fi teniși, dar nu orice fel de teniși. Trebuie să fie ceva unic, un model pe care nu îl are toată lumea în jurul tău. Te poți îmbrăca foarte comod dar, la fel de firesc, poți purta un costum frumos, clasic. Dacă ne referim la ochelari, poate că ar fi ceva clasic ca Rayban dar poți avea și ceva mai modern cum ar Tehnoid, unde sunt idei revoluționare. Iar ca ceasuri, aici este altceva pentru că există o varietate la fel de mare precum este și clientela noastră. MINI se asortează la fel de bine cu mărci clasice precum Breitling dar și cu ceasuri de design, colorate, însă nu ceva obișnuit. Totul trebuie să spună o poveste!”

1 comentariu

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului