Motor

Concept: primul avion privat supersonic silențios ar putea începe zborurile în 2014

scris pe 13 Feb 2012 de Constantin Barbu 13206 vizualizări
Screen shot 2012-02-13 at 17.56.54

Un proiect de avion supersonic de mici dimensiuni ar putea intra în faza de teste în anul 2014, cu o viteză de croazieră de 1,8 Mach (~2200 km/h), aproape dublul vitezei sunetului, și o capacitate de până la 12 pasageri.

Proiectul, numit QSST (Quiet Supersonic Transport) este în faza de dezvoltare încă din anul 2007 și propune crearea unui nou business-jet care să umple golul lăsat în urmă de Concord, singurul avion de pasageri supersonic comercial produs până în prezent.

Avionul ar urma să folosească un sistem de motoare cu o putere comparabilă cu cea a unei aeronave de linie de dimenisiuni medii și să zboare la o altitudine de 18.000 de metri, pentru a atenua cât mai mult boom-ul sonic, un fenomen care are loc la depășirea vitezei sunetului și care reprezintă o problemă semnificativă pentru integritatea structurală a avionului. Puteți vedea mai jos o explicație și câteva exemple ale fenomenului.

Principalul susținător al proiectului, concernul aerospația SAI (Supersonic Aerospace International), a cerut oferte pentru motoarele care ar urma să propulseze avionul QSST de la General Electric, Pratt & Whitney și Rolls-Royce, iar dacă propunerile sunt acceptate, primele teste ar urma să înceapă peste doi ani, în 2014. Prețul aproximativ al unui astfel de avion ar putea depăși 80 de milioane de dolari, lucru care este văzut ca un impediment major în realizarea proiectului.

QSST nu este primul avion supersonic civil de mici dimensiuni propus în ultimele două decenii. Producătorul de avioane private Gulfstream a încercat o colaborare cu firma rusească Sukhoi la începutul anilor ’90, pentru un model de 10 persoane și o viteză maximă de 2 Mach, numit S-21. Proiectul a fost abandonat din cauza problemelor tehnice și a costurilor extrem de ridicate.

Sukhoi-Gulfstream S-21

Tot în Rusia, producătorul Tupolev a încercat de asemenea să dezvolte un avion supersonic de dimensiuni reduse, modelul Tu-444, bazat pe experiența producției singurului rival pentru Concord, modelul Tu-144 “Concordsky”. Avionul nu a intrat niciodată în producție.

2 comentarii

  • Mama pe 14 Feb 2012

    Si care ar fi utilitatea unui astfel de avion? Probabil ca se vor gasi destui cumparatori ca sunt destui din astia cu bani, car vor sa arate cat sunt ei de tari si ar pune imediat mana la portofel sa il cumpere.
    Dar poluare va face cat un avion de linie de 200 de pasageri

    Reply
    • popas pe 14 Feb 2012

      Imgineaza-ti ca la fel s-ar fi putut intreba si strabunicii nostri la aparitia automobilului cu motor cu ardere interna:
      “Si care ar fi utilitatea unui astfel de automobil? Probabil ca se vor gasi destui cumparatori ca sunt destui din astia cu bani, car vor sa arate cat sunt ei de tari si ar pune imediat mana la portofel sa il cumpere.
      Dar poluare va face cat 200 atelaje trase de boi/cai”.
      Si totusi, vezi ca automobilul este utilizat foarte bine.
      Cat despre poluare, nu orice poluare este ireversibila… planeta are suficient potential de absorbire a poluarii. Mai mult, daca avionul va zbura la altitudinea de 18 km, omul nu va resimti efectele poluarii.

      Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului