Motor

Cel mai iubit Volkswagen – al treilea episod

scris pe 26 Apr 2011 de Constantin Bacheș 7138 vizualizări
vw front

Reeditarea unei mașini de succes este cu atât mai dificilă cu cât Beetle a ajuns să fie cunoscut ca cel mai iubit și popular model VW al tuturor timpurilor. Prima Broscuță, prezentată în 1938 și reinventată 50 de ani mai târziu, se întoarce acum mai interesantă ca niciodată.

Surpinzător sau nu pentru o generație a computerelor, VW Beetle rămâne în istorie drept unul dintre pașii hotărâți ai umanității spre democratizarea confortului auto. Cu alte cuvinte, până la debutul producătorului german de automobile, astăzi numărul unu în lume, ideea de a avea propria mașină era un lux al claselor bogate.

Apariția unui model confortabil, sigur și accesibil se leagă de decizia guvernului german de a oferi maselor libertatea transportului auto. Drept urmare, în 1933, Adolf Hitler i-a trasat lui Ferdinand Porsche sarcina să proiecteze un Volkswagen, adică o mașină a poporului. Autoritățile germane își doreau un vehicul de bază, capabil să transporte doi adulți și trei copii cu o viteză de 100 km/h. Proiectul a prins viață în 1938, dar începutul celui de al Doilea Război Mondial a însemnat concentrarea pe vehicule militare.

Producția s-a relansat după război, în 1945, și a ajuns la cote nebănuite. Mașina a fost botezată Type 1, însă designul specific i-a adus porecla de Beetle. Deja în 1955 se fabricase exemplarul cu numărul 1 milion, iar performanțele îl clasau în topul alternativelor de clasă mică. Beetle avea un motor de 34 CP, poziționat în spate, atingea o viteză maximă de 115 km și avea nevoie de 27,5 secunde pentru a ajunge de la 0 la 100 km/h.

 

De-a lungul existenței întrerupte de abia în 2003, Beetle Type 1 a primit o serie de îmbunătățiri tehnice și de design, dar s-a păstrat în aceeași siluetă imaginată înainte de război. Cele 21 de milioane de unități comercializate reprezintă un record absolut pentru industria auto a tuturor timpurilor.

Reluarea ideii de Beetle a venit în 1994 o dată cu prezentarea lui Concept One. Prototipul făcea o trimitere clară spre imaginea Broscuței și fusese proiectat în studioul de design VW din California. Spre dezamăgirea pasionaților de autovehicule retro, interpretarea modernă nu mai presupunea un model de buget simplificat și nici nu relua schema cu motorul amplasat în spate și tracțiunea pe roțile din spate. Cu toate acestea, imaginea bogată în semnificații a determinat o reacție pozitivă puternică urmată de un model de serie lansat în 1998. Denumit de această dată oficial New Beetle, creația sfărșitului de secol a rămas în producție 12 ani și a totalizat vânzări de peste 1 milion de unități. Chiar dacă nu a reeditat nici măcar a zecea parte din performanța originalului, New Beetle se poate mândri ca primul model din curentul retrofuturist în care astăzi regăsim numeroase modele, precum Mini sau Fiat 500.

Prezentul ne aduce o a treia generație a Broscuței sub numele simplu de Beetle. Modelul a fost prezentat pe 18 aprilie 2011 concomitent în trei orașe diferite, Shanghai, Berlin și New York. Misiunea VW a fost de a dezvolta un automobil high-tech, dar rezonabil ca preț. Sustenabilitatea produsului a reprezentat de asemenea o prioritate, motiv pentru care noul Beetle este cel mai economic din istorie cu un consum mediu de 4,3 l/100 km pentru versiunea 1.6 TDI.

Pentru design s-a dorit o întoarcere la forma originală și nu o continuare a modelului din 1998. Proporțiile dinamice au reprezentat o prioritate, mai ales că o serie de designeri VW chiar dețin Broscuțe din seria inițială. Așa se face că sarcina de a gândi noul model a revenit departamentului de la Wolksburg.

Beetle are acum o siluetă mult mai dinamică și întrerupe repetiția geometrică a designului din 1998. Caroseria este mai lată, mai înaltă și mai lungă, oferind noi proporții, în special la nivelul plafonului. Stâlpul din spate (C) atrage atenția fiind o trimitere clară spre modelul original. Ingredientele moderne completează forma clasică. Farurile rotunde beneficiază de LED-uri iar în partea din spate este integrat un spoiler pentru a asigura stabilitatea unui Beetle care acum poate ajunge și la 225 km/h în funcție de motorizare. Echiparea se împarte în „Beetle”, „Design” și „Sport” iar pentru culorile exteriorului au fost pregătite 12 nuanțe cu denumiri sugestiv precum „Saturnyellow” sau „Denim Blue”.

În interior, spiritul VW rămâne nealterat, dar s-a reușit obținerea unui aer clasic veritabil. Planșa de bord este marcată de trei indicatoare rotunde masive, în mijlocul vitezometrului fiind integrat acum un display multifuncțional. Amintind de ingeniozitatea primului Beetle, noul model surprinde prin reintroducerea unor detalii unice precum torpedou în partrea superioară a bordului pentru locul din dreapta. De asemenea, opțional, se pot cere indicatoare suplimentare deasupra sistemului de navigație: indicator de temperatură pentru ulei, cronometru și indicator de presiune.

A treia generație a celui mai de succes model VW a tuturor timpurilor vine cu echipamente de ultimă generație. Pe lângă farurile bi-xenon și LED-uri, clienții au la dispoziție un acoperiș panoramic transparent cu 80% mai mare față de modelul din 1998. Sistemul multimedia se ridică la nivelul ridicat al celorlalte modele VW, inclusiv display color touch-sreen de 5 inci. Topul ofertei este reprezentat de o soluție de sonorizare dezvoltată în particular pentru Beetle alături de producătorul de chitare Fender.

Lista motorizărilor începe de la 105 CP și ajunge până la 200 CP pentru versiunea pe benzină 2,0 l TSI. Noul Beetle beneficiază de orice alt avantaj tehnic așteptat de la VW, inclusiv alternativele economice TDI, transmisiile automate cu 7 trepte DSG și sistemele de eficientizare Stop/Start.

Debutul european este așteptat pentru această toamnă.

1 comentariu

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului