Motor

Car2go – soluția automobilistică urbană

scris pe 09 Mai 2011 de Constantin Bacheș 67869 vizualizări
car2go

Scenariu din viitor: mașinile stau parcate în oraș. Oamenii care au nevoie să se deplaseze rapid se urcă la volan și le conduc atât cât au nevoie. După care le lasă acolo unde le este lor mai comod, urmând ca o altă persoană să se urce și să își facă treaba. Tarifarea se face pe oră iar banii sunt plătiți direct de pe card conform desfășurătorului. Experimentul Car2go este realitate deja în Germania, Statele Unite și Canada.

Propunerea car2go a venit din partea concernului Daimler și are în prim plan marca smart. Sistemul este cât se poate de simplu. Doritorii se înscriu pe o platformă online după care pot accesa mașinile oricunde le găsesc parcate. La început le este verificat permisul de conducere pe care este aplicat un cip special. Drept urmare, apropierea permisului de un dispozitiv amplasat la baza parbrizului deschide mașina și identifică utilizatorul. O dată intrați în sistem, clienții pot intra online să vadă unde sunt parcate mașini sau pot face o rezervare cu cel mult 24 de ore înainte. Cu 15 minute înainte de perioada rezervată, un sms va indica cea mai apropiată mașină disponibilă. Spre deosebire de percepția consacrată a serviciului rent-a-car, conceptul car2go nu se leagă de un loc anume sau de o durată specificată a vreunui contract.


Mașinile din cadrul programului pot fi parcate în orice parcare legală sau în anumite locuri preferențiale marcate car2go. Pentru 0,24 euro/minut, clienții pot folosi mașina atât timp cât au nevoie. Iar, la plecare, nu sunt obligați să returneze mașina în locul de unde au luat-o. La bordul smarturilor în cauză se găsește un sistem inteligent de comunicare prin care se specifică starea automobilului: curat/murdar, rezervor gol și alte informații. Astfel, imediat după ce clientul a plecat, o echipă car2go vine în locul indicat și spală mașina cu o instalație mobilă sau o duce direct la alimentat. Dacă drumul la benzinărie este efectuat direct de client, folosind cartela de alimentare din torpedou, atunci acele minute nu vor fi tarifate iar binevoitorul va primi un bonus în timp. Car2go funcționează ca un serviciu all-inclusive, ceea ce înseamnă că, în afară de taxa închirierii, clienții au carburantul și orice alte costuri legate de utilizare incluse.

Ideea a fost pusă în practică în 2008 în Germania. Primul episod a început în orașul Ulm, lângă Stuttgart, iar acum fenomenul cuprinde și orașele Austin din Texas, Hamburg din Germania și Vancouver din Canada, în total 900 de mașini. Pentru viitor se așteaptă o extindere fabuloasă, mai ales că cifrele de până acum demonstrează succesul proiectului. În Ulm, în doi ani de existență s-au efectuat 500.000 de închirieri, iar împreuna cu orașul Austin, Texas, sistemul numără 35.000 de membri. smart a pregătit și lansat o ediție specială „car2go” proiectată special pentru închiriere. Pe lângă un sistem multimedia integrat, smarturile car2go sunt dotate cu un plafon solar de 100 W, responsabil cu alimentarea computerului mașinii, cu încarcarea bateriei și cu ventilarea aerului în interior atunci când mașina a fost parcată la soare.

Pentru toamna 2011, Amsterdam va primi o flotă car2go formată din 300 de smart-uri electrice. Credeți că programul se va putea aplica și în București? Mai multe detalii pe car2go.com.

35 comentarii

  • george pe 09 May 2011

    E super utila ideea, numai ca in Romania miramas sa se poata aplica prea curand, orikum e util de stiut ce orase din occident au aplicat la acest sistem, eventual creata o baza de date ref la aceasta. Bv lor!

    Reply
    • Pestritzu pe 09 May 2011

      Singura problema e ca unii romani se vor urca si “isi vor face treaba” la modu’ figurat…
      In rest ideea e super utila si va functiona bine preponderent in orasele civilizate, unde au functionat si “rent a bike”.

      Reply
  • Dan pe 09 May 2011

    Super ideea … astept sa se implementeze la scara globala. Ar fi ideal :)

    Reply
  • dani pe 09 May 2011

    0.29 eurocenti/ora?? sincer nu cred sigur s-a gresit undeva in acest articol, poate cei care au trecut prin Ulm Germania ne pot lamuri….

    Reply
  • dani pe 09 May 2011

    Per hour maximum €12.90

    Reply
  • dani pe 09 May 2011

    Per minute €0.24

    Reply
  • dani pe 09 May 2011

    The following list details all of our charges and credits:

    Per minute €0.24
    Per hour maximum €12.90
    Application including car2go chip €19.00
    Cancellation a reservation €4.00
    Expiration a reservation €4.00
    Replacing the car2go chip €10.00
    Loss of car2go fuel card €50.00
    Loss of car2go parking card €50.00
    Loss of vehicle ignition key €200.00
    Cost of re-parking unlawfully parked vehicles €50.00
    Towing by towing company depending on towing companys invoice
    Processing of towing incidents or self-inflicted damages €25.00
    Processing of offences €5.00
    Special cleaning or repair of the vehicle due to a violation of the car2go lease terms min. €50.00
    Penalty fees for return debit note €5.00
    Penalty fees for delayed payment €5.00
    Usage of the Hotline “Emergency and technical Support” when sitting in the car2go (SOS-Button on the Touchscreen) at no charge
    Charges of usage for the Hotline “Emergency and technical Support” €0.14 per minute from a German landline / €0.42 per minute from a cell phone
    Charges of usage for the Hotline “General Information” €0.14 per minute from a German landline / €0.42 per minute from a cell phone
    Charges of usage for the Hotline “Reservation and Servicecenter” €2.00 per service plus €0.14 per minute from a German landline / €0.42 per minute from a cell phone
    Credit for refueling a car2go vehicle, only if the car2go was running on empty €4.80

    Your rental price per day can add up to a maximum of 129,00 Euro.

    Important: The car2go member is responsible for all processing costs related to damage for which he or she is responsible, extreme soiling of the car2go, driving offences, and violations of the valid terms of use.

    Reply
  • dani pe 09 May 2011

    oke, pacat chiar mi-ar fi placut pretu ala

    Reply
  • Gigell pe 09 May 2011

    Mai documentati-va !
    Programul se numeste Mobility in Elvetia si de cel putin 10 ani il stiu eu. http://www.mobility.ch

    Reply
  • George pe 09 May 2011

    “Pentru 0,29 eurocenți/oră”?? pai nu acopera nici carburantul folosit intr-o ora. cred ca ceva este gresit.
    Idea este foarte buna, personal as fi foarte incantat

    Reply
  • dan pe 09 May 2011

    Sint curios cum se rezolva problema zgirieturilor de pe masina, sau eventualelor busituri mici, de parcare. E soferul responsabil? Daca o iei zgiriata din parcare, ti se imputa tie?

    Reply
  • Razvan pe 09 May 2011

    Am placerea de a lucra la o teza de masterat pe subiectul atins de articolul dvs., cu implementare in Valencia, Spania.
    Sistemul este cunoscut sub numele de CAR-SHARING, a luat nastere in Elvetia cu multi ani in urma, iar in ziua de astazi este deja activ in peste 800 orase din intreaga lume.
    Este mai degraba un sistem de transport alternativ si are nevoie de sprijinul autoritatilor locale, deoarece in prima faza nu este rentabil pentru firma care il gestioneaza.
    Cum in general autoturismele oferite pentru car-sharing sunt hibride sau electrice, deocamdata pretul de achizitie al acestora este prohibitiv pentru a introduce parcuri auto relativ mari, iar cele cu combustibil traditional prezinta si ele costuri ridicate.
    Astfel,este nevoie de colaborarea administratiilor statului, fie prin subventii directe sau prin parteneriat public-privat pentru amplasarea parkingurilor si a punctelor de alimentare cu curent electric.
    Daca printre cititori sunt investitori interesati de un business-plan pentru aducerea in Romania a sistemului, le stau la dispozitie.
    Va doresc o zi placuta !

    Reply
  • Mircea pe 09 May 2011

    Eu nu inteleg care e rostul acestui articol.
    Sa-mi spuna ca exista Car2Go? Stiam din 2008.
    Sa-mi spuna ca Car2Go e o solutie premium, pentru o viata premium? Car2Go e un fel de taxi mai ieftin, in care tu esti soferul. Asta inseamna low cost! Premium inseamna sa poti circula cu Ferrari prin centrul Londrei.

    Ce vreau sa spun e ca daca StyleReport nu exista in 2008, atunci gasiti un mod mai atractiv de a aduce in fata o informatie veche, nu-mi descrieti sistemul de parca azi ar fi fost lansat.

    Sau cumva autorul nu a auzit de el si s-a gandit ca mai sunt alte sute/mii ca el si merita un articol.

    Astept cu interes si articole pe tema “Pamantul este rotund” si “Cum functioneaza un motor pe benzina”.

    Reply
    • citizen X pe 09 May 2011

      Premium = “sa poti circula cu Ferrari prin centrul Londrei”
      Nu, asta inseamna “inflated ego”!

      Reply
    • Cosmin pe 09 May 2011

      Nu inteleg care e problema.Daca tu stiai despre car2go nu inseamna ca toti romanii stiu despre ce e vorba.Pentru mine a reprezentat o noua articolul pentru ca nu mai auzisem de conceptul acesta.
      O zi buna

      Reply
    • dan pe 09 May 2011

      [editat de stylereport.ro]
      NU aveai de unde sa stii de car2go din 2008, pentru ca el nu exista in 2008. nici chiar daca ai fi seful Continental romania (unde a fost dezvoltat o parte din proiect) nu ai avea cum sa sti de el. Discutiile despre proiect au inceput in 2009, proiectarea a avut loc in 2010 iar implementarea incepand de la sfarsitul anului trecut.

      Reply
  • Adrian pe 09 May 2011

    Eu chiar nu stiam de existenta acestui sistem si nici multi dintre colegii mei (nu suntem toti asa de bine informati ca Domnul de mai sus).
    Oricum, multumim celor de la StyleReport pentru articolele prezentate!

    Reply
  • abcd pe 09 May 2011

    “Este mai degraba un sistem de transport alternativ si are nevoie de sprijinul autoritatilor locale, deoarece in prima faza nu este rentabil pentru firma care il gestioneaza.”–> spuneti mai degraba ca sunt metode mai elaborate de a sifona bani publici. Pe afara nu se mai poate cu hotii elementare gen “plasa cu caltabos” asa ca s-a trecut la chestii mai elaborate: car-sharing, ne doare sufletul de natura, etc. Un singur mic inconvenient: de fiecare data, dar absolut de fiecare data, e nevoie de subventii din bani publici.

    Reply
    • anonim pe 09 May 2011

      si transportul in comun e complet strain de banii publici?

      Reply
      • abcd pe 09 May 2011

        1. nu tot transportul in comun e subventionat. Exista si companii de transport in comun eficiente.
        2. nu putem compara eficacitatea transportului in comun care e un serviciu cu adevarat social cu diverse mofturi de planseta. O masinuta de-aia costa cat un sfert de autobuz si cara de 20-30 de ori mai putini oameni.

        Reply
  • carmy pe 09 May 2011

    Sistemul exista si in Luxemburg, insa acolo se plateste si un abonament (modic) lunar. Important e de spus ca e un sistem pt. locuitorii (deci nu accesibil turistilor) marilor orase care decid sa nu aiba masina. Din acest motiv cred ca va avea succes si in Amsterdam: multi olandezi, desi financiar isi permit, prefera sa nu detina o masina.

    Reply
    • Kor pe 09 May 2011

      Eu as nuanta: Multi olandezi, din diverse motive, nu circla cu masina in orasul lor, dar asta nu inseamna ca nu detin o masina :)

      Reply
  • Car2go – solutia automobilistica urbana | Ziare net - Stiri din presa pe 09 May 2011

    [...] Car2go este realitate deja in Germania, Statele Unite si Canada. Citeste si comenteaza pe StyleReport.ro.Citeste tot articolul: [...]

    Reply
  • Nicky pe 09 May 2011

    Din cate tin eu minte..de mult de tot, asta a fost si rolul Smart-ului, dar proiectul a picat chiar si in Geneva, repet, daca nu m-a lasat memoria!

    Reply
  • Mircea pe 09 May 2011

    Cam scump, parerea mea. La circa 1 leu minutul, eu facand aproximativ 45 de minute pana la munca (cazul cel mai fericit, am facut si o ora jumatate), as avea de platit 90 de lei/zi dus intors. Inmultit cu 22 de zile lucratoare inseamna 1980 de lei pe luna.

    Nu, merci, raman la metrou :)

    Reply
  • ion pe 10 May 2011

    Frumos, dar e mai ieftin cu taxiul la noi.

    Reply
  • Vlad pe 10 May 2011

    Ideal vad transportul public in comun, metrou , tramvai , autobuz.
    1. decat 20 de masini mici , mai bine 1 autobuz cu 20 de oameni
    2. mai faci miscare, pe jos, pana la servici, pana la scoala, daca e departe apelezi la metrou tramvai autobuz si faci miscare de acasa pana in statie si din statie pana la destinatie.
    3. masinile astea mici si multe trebuie parcate undeva, trebuie sa gasesti loc de parcare, trebuie sa le conduci,sa fii atent in trafic, pe scurt ai griji, din autobuz cobori si nu iti mai pasa…
    4. daca ai nevoie neaparat sa ajungi repede chemi un taxi
    5. posibil sa nu gasesti o masinuta ca asta unde ai tu nevoie si sa stai sa te plimbi pana vine una si gasesti una.
    Solutiile sunte deja, trebuie imbunatatite. Drumuri bune, Autobuz, tramvai, metrou, bun , nou , curat, sa intre doar cine are bilet, statii moderne,etc
    Nu cred ca exista solutia ideala aplicabila oriunde. Solutia trebuie gandita in functie de nevoile unui oras, posibilitatile lui, cultura, educatie… nu mai salivati la visele, realizarile, planurile altora. trebuie sa gasim singuri solutiile care mereu vor fi diferite in orice comunitate.

    Reply
  • Georgemol pe 10 May 2011

    Si ii veti vedea pe onorabilii clienti cum scot carburantul din rezervoare si il vand, ca doar e inclus, nu??? Si atunci treceri pe rosu la semafor, etc…Legislatia la noi nu ne va permite luxul sa traim civilizat nici peste 1000 de ani. Vinde Steaua!

    Reply
  • altu pe 10 May 2011

    Rezolvarea sta in:
    - Metrou
    - Electric midlebus
    Ambele nepoluante si daca primul poate impanzi orasul in mod inteligent al doilea poate patrunde in toate colturile sale … acolo unde sina nu merge!

    Reply
    • NRDobrogea pe 06 Jan 2013

      Total de acord. Centrul trebuie sa fie pietonal si inverzit. Si, implicit avand un aer respirabil. Nu ucigator, ca actualmente intr-un Bucuresti viciat de aerele si fumurile unor anarhitecti…
      Niculae Radulescu-Dobrogea

      Reply
  • Mihai pe 11 May 2011

    Nu se va intampla niciodata sa ajunge si pe aici, chiar nu exista vreo sansa. Sa fim seriosi, mai intai sa invatam sa ne spalam pe maini dupa ce mergem la toaleta, eventual ca coboram din copac, iar abia apoi sa vorbim de masini electrice + utilizare libertina + concept de neproprietate bazat pe bun simt si responsabilitate (ca da daca se respecta, tot utilizatorii sunt cei castigati) in Bucuresti, never. Macar le vedem in poze, in filme sau ne mutam acolo :)

    Reply
  • pai mei pe 06 Dec 2012

    Mihai, “sa coboram din copac”?
    Uite aici civilizatie:
    http://paimei02.blogspot.ro/2010/05/primitivii.html

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului