Motor

BMW Zagato Coupé – studiu funcțional asupra frumuseții

scris pe 28 Mai 2012 de Constantin Bacheș 8195 vizualizări
Motor - BMW Zagato

Concursul de eleganță de la Villa d’Este a arătat lumii un coupé unicat realizat de BMW în colaborare cu studioul de design milanez Zagato. Modelul a cărui caroserie a fost produsă manual din aluminiu, îmbină două filosofii puternice și prezintă lumii o nouă abordare în segmentul sport.

Concursurile de eleganță sunt acele evenimente în care industria auto uită de fișe tehnice, cai putere și cifre pentru a se concentra exclusiv pe ideea de frumusețe automobilistică. Sunt expuse numai mașini cu adevărat deosebite, prototipuri sau modele speciale, produse în ediții limitate.

În Italia, pe malul lacului Como „Concorso d‘Eleganza Villa d’Este“ a fost și rămâne una dintre cele mai exclusiviste întâlniri ale pasionaților de mașini întreaga lume. Organizată încă din 1929, competiția eleganței debuta ca o demonstrație de măiestrie a carosierilor italieni, oferind printre altele un teren de joacă potrivit pentru legende precum Castagna și Pininfarina. Exponatele erau alese cu foarte mare atenție și doar un număr limitat de mașini era acceptat în fiecare an pentru a intra în concurs.

Din 2000, BMW a devenit patronul evenimentului și unul dintre garanții continuității lui. Începând cu 1949 aparițiile Concorso d‘Eleganza Villa d’Este au devenit mai degrabă sporadice, iar în 1998, la doar a cincea organizare în 40 de ani, concursul era amenințat cu dispariția definitivă. Trecutul companiei germane a fost strâns legat de colaborările cu carosierii italieni încă din 1939, când modelul 328 MM Coupé câștiga cursa Mille Miglia pentru care fusese proiectat. În anii ’50, tot cu ajutor italian, BMW revenea la Milano pentru a cumpăra licența, uneltele și ideea de producție a modelului Isetta. Pentru 2012, BMW Zagato este un omagiu adus carosierilor italieni, de la primul, la ultimul șurub.

BMW Zagato Coupé

Caroseria a fost realizată manual și la fel ca în cazul colaborărilor din trecut fiecare element urmează fidel cerințele dictate de platforma tehnică. În căutarea unui „Vmax concept“, automobil omologat de stradă si optimizat aerodinamic pentru viteze ridicate, BMW a păstrat toate proporțiile definitorii permițând în același timp și detaliile extravagante gândite de italieni.

Cea mai vizibilă transformare se regăsește la nivelul plafonului identificat prin cele două umflături – doppia gobba – menite să ofere mai mult spațiu în cazul în care cei doi pasageri poartă cască. De asemenea, forma de altfel caracteristică pentru coupé-urile Zagato îmbunătățește coeficientul aerodinamic și crește rigiditatea torsională. La nivel de detalii, grila radiatorului cu formă specifică BMW este formată din Z-uri.

Pentru partea din spate atât BMW cât și Zagato fac trimitere spre o sursă de inspirație comună. Studiile de aerodinamică ale profesorului Kamm stau la baza tăieturii aproape verticale pe care istoria o atestă atât la modelul BMW 320 Kamm din 1940 dar și la Alfa SZ și TZ. Soluția a devenit cunoscută în Italia cu numele „Coda Tronca” și a fost des folosită de Zagato la începutul anilor 1960. Efectul Kamm face parte dintr-o abordare de design care urmărește eficiența aerodinamică. Gradul de frecare cu aerul este astfel redus fără a fi nevoie de un spate în formă de lacrimă. BMW Zagato Coupé nu are nevoie nici de eleron și se face remarcat prin suprafața vitrată desenată clar în spiritul carosierului italian.

Culoarea roșie a fost dezvoltată și aplicată special pentru acest model iar jantele de 19 inci fac trimiere spre forma unei eliciei de avion, un detaliu definitoriu pentru începuturile aviatice ale celor două companii. Interiorul abundă în elemente manufacturate și materiale de cea mai bună calitate. În portbagaj au fost amplasate două accesorii exclusiviste – o geantă pentru pălării și o geantă de călătorie, unică prin cele două umflături specifice plafoanelor Zagato. Carosierii italieni se fac responsabili de a fi creat de-a lungul unui secol peste 200 de modele unicat sau ediții limitate pornind de la diferite platforme tehnice sportive.

0 comentarii

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului