Automobile

BMW 640d Gran Coupe – O „rețetă” bazată exclusiv pe emoție

scris pe 03 Sep 2012 de Constantin Bacheș 14647 vizualizări
feat GC

În veșnica discuție despre utilitatea „coupe-urilor cu 4 uși”, BMW aduce acum un Seria 6 alungit cu încă două portiere dar, în rest, identic cu versiunile coupe și cabrio, disponibile de acum doi ani. Și totuși mașina pare să se poziționeze mai sus decât oricare alt model. Mi-au trebuit trei zile să găsesc explicația.

Clasa „coupe-urilor cu 4 uși” se referă la un concept inventat din secolul trecut dar considerat mult prea extravagant pentru gustul pieței de atunci. Primul model care a afișat proporții de coupe dar patru portiere s-a numit Rover P5 și a fost produs între 1962 și 1973. Au mai urmat „experimente” dar popularitatea de care conceptul se bucură astăzi se leagă de prima generație Mercedes-Benz CLS prezentată în 2004. Modelul, poziționat între convenționalul E-Class și limuzina S-Class, a demonstrat că mașinile din segmentul premium sunt cumpărate în primul rând din rațiuni emoționale. Deși teoretic nu a adus niciun plus funcțional față de restul modelelor din gamă, CLS s-a bucurat de succes pentru că a oferit pasionaților compromisul ideal între imagine și un nivel de confort specific sedan-urilor. Audi a intrat în segmentul limuzinelor cu plafonul lăsat și portiere fără ramă în 2009. Primul model a fost A5 Sportback iar în 2010 a urmat prezentarea lui A7 construit pe platforma lui A6.

Noua Serie 6 Gran Coupe este, cel puțin teoretic, doar o extensie de caroserie. Spre deosebire de CLS sau A7 unde există o formă aparte, modelul BMW în versiune coupe și cabrio are exact aceleași faruri, aceleași stopuri, și este disponibil încă de acum doi ani. Doar că pozele nu reușeșesc să comunice prea mult din ceea ce simți la apariția siluetei alungite.

În primul rând, remarci modul în care designul „maschează” în partea din spate două portiere fără să altereze în niciun fel aerul sportiv. Pentru cunoscători, efectul este cu atât mai puternic cu cât se observă toate detaliile de la caroseriile coupe și cabrio, „împrumutate” fără greșeală.

În al doilea rând te impresionează finisările mai ales dacă privești o configurație precum modelul nostru de test. Chiar dacă ești conștient că ai mai văzut un Seria 6 și că ar trebui să te fi obișnuit cu forma, nuanța specială de maro mat (Frozen Bronze Metallic) și tapițeria din piele albă atrag atenția fără niciun efort. Nu cred că cineva care locuiește mai departe de Monte Carlo sau Dubai ar alege combinația dar, astfel configurat, Seria 6 Gran Coupe îți dă impresia unui model complet nou.

Gran Coupe se diferențiază cu adevărat doar la nivelul de confort oferit pasageriilor din spate, ceea ce în caroseria coupe sau cabrio este practic o soluție de avarie. Plusul de spațiu vine din alungirea ampatamentului cu 11 cm, în așa fel încât avem dimensiuni de clasă mare. Singurul impediment în comparație cu forma clasică de sedan rămâne plafonul plonjat din cauza căruia ești nevoit să te arcuiești când te urci sau cobori. Același plafon îți poate genera un sentiment de claustrofobie pentru că diminuează spațiul pentru cap. Dar nimeni nu pare să ia în considerație minusurile. Explicația se găsește tot la nivelul efectului pe care îl produce combinația de culori și materiale.

În mers, BMW își menține caracterul de mașină sport de fiecare zi. Suspensia se comportă ireproșabil pentru o limuzină de 1,8 tone iar dacă se alege programul Comfort + aproape că nu mai rămâne nimic din rigiditatea specifică BMW. Pentru accelerații fulminante și adrenalină există setarea Sport și chiar Sport +. Motorul diesel de 3,0 l denumit „4.0d” reușește „să imite” perfect reprizele și sunetul unui propulsor pe benzină. Este un plus dacă ținem cont de economia de carburant față de soluția pe benzină dar la aceeași conculzie am ajuns și la 640d Coupe. Atunci, de ce totul se simte mai intens acum? Pentru că de fiecare data când te urci la volan dai cu ochii de forma atipică și de combinația aparte de lemn alb și piele maro. Tapițeria scaunelor este cusută migălos în contrast iar dacă atingi plafonul acoperit cu Alcantara primești aceeași senzație întâlnită la Bentley. La o privire atentă descoperi mereu alte și alte detalii, precum inscripționarea Bang&Olufsen de pe difuzoare sau inserția de lemn alb de pe volan.

Prețul final de 125.000 euro nu are o explicație logică. Nu pare mașina în care să călătorești cu șofer dar nici nu transmite „forța” unui model supersport. În același timp, însă, este un produs pe care pasionații mărcii BMW cu un nivel financiar ridicat îl vor considera o necesitate. Gran Turismo se alege și se conduce cu inima dar cele două portiere din spate anulează puțin din „egoismul” unui coupe.

Tehnic, pe scurt:

BMW Seria 6 Gran Coupe este disponibil în versiune diesel – 640d de 313 CP, cu motor L6 de 3,0 l și benzină – 640i de 320 CP, cu motor L6 de 3,0 l, și 650i de 450 CP, cu motor V8 de 4,4 l. Versiunea 650i este disponibilă și cu tracțiune integrală. Transmisia este automata cu 8 viteze.

Modelul condus: 640d, viteza maximă – 250 km/h, accelerație 0-100 km/h în 5,4 secunde, preț începând de la 85.900 euro, preț model testat 125.912 (o configurație de top). Consum mediu înregistrat în test – 11 l/100 km.

0 comentarii

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului