Motor

BMW 640d – Călătorie la clasa Gran Turismo

scris pe 02 Apr 2012 de Constantin Bacheș 12504 vizualizări
bmw feat bun

Mașini de gabarit mare, cu două portiere și motoare puternice, modelele GT au reușit întotdeauna să impresioneze, dar cât de mult mai contează astăzi emoția auto în contextul în care curentul auto migrează spre modele mici, practice și economice? Un drum de 1500 km cu noul 640d m-a introdus în universul exclusivist al mașinilor care încă se cumpără cu inima.

Ca pasionat de mașini, cel puțin, nu ai cum să nu întorci privirea după un Gran Turismo. Linia plonjată a profilului maschează o caroserie masivă, iar capota alungită, mult supradimensionată, anticipează o motorizare performantă. Așa cum rezultă din teorie, un GT trebuie să ofere putere dar, spre deosebire de un model supersport, aduce în același timp tot confortul din interiorul unei limuzine sau chiar al unui SUV, de la spațiul șoferului și pasagerului la un portbagaj generos. Și atunci apare o întrebare logică: de ce ar alege un cumpărător o astfel de mașină în dauna unui model masiv cu patru locuri veritabile?

Răspunsul se leagă de cantitatea sporită de emoție pe care un GT o aduce în sufletul posesorului. De la volanului unui GT înțelegi că plăcerea se leagă și de reacția celorlalți. Persoanele de pe margine apreciază pe loc forma și sunt sigur că nimeni din afara unui Seria 6 nu se gândește că locurile din spate nu sunt atât de confortabile precum s-ar crede…

Foto: BMW

BMW a urmărit acest efect încă de la prima Serie 6, prezentată în 1976. La acea vreme, producătorul a contrazis ideea că modelele sportive nu pot fi și practice, mizând pe combinația dintre performanțe tehnice, design și confort interior. Disponibil în variantă coupe și cabrio, Seria 6 s-a bucurat de succes în următorii 13 ani dând naștere unui segment aparte, ferit de frecvența de schimbare a modelelor noi. BMW a prins încredere și, în loc de un urmaș pentru Seria 6, a lansat după, un Seria 8. Adică un Super GT pe care l-a văzut în competiție directă cu Ferrari. Pasionații însă nu au confirmat așteptările și, cu toate că s-a aflat în producție timp de 10 ani, Seria 8 rămâne o pată gri în palmaresul BMW. Vina s-a datorat problemelor tehnice dar, adevărat, și unui climat economic dificil cauzat de criza petrolului din Golful Persic. Într-o lume tot mai preocupată de aspectul practic, Seria 8 ieșea din competiție datorită prețului și confortului diminuat în favoarea performanțelor supersport.

Cu toate astea, la trei ani după abandonarea ideii de Seria 8, BMW a revenit la filosofia Seriei 6. Adică un GT bazat pe Seria 5, cu emoție dar și cu o puternică latură practică. Un lucru pe care l-am experimentat și eu. Deși designul exterior încadrează modelul într-o clasă sportivă, cei doi pasageri din față se simt la fel ca într-un sedan de clasă mare. Seria 6, renăscută după 15 ani, este un model reușit nu doar prin imagine ci și prin ușurința în utilizare. Clasa GT a migrat practic din postura de „capriciu auto“ spre ideea unui „dream car“ potrivit pentru utilizare zilnică.

Foto: BMW

Noul Seria 6, lansat anul trecut, respectă aceeași rețetă. Pasagerii au teoretic mai mult spațiu dar, în continuare, locurile din spate nu sunt cu adevărat confortabile pentru doi adulți. Modelul rămâne fidel formelor de GT, dar este construit după ideea readaptată a preocupărilor unui șofer din prezent. Și cum eficiența se află pe primul loc, motorul diesel se simte aproape la fel de firesc ca un V8 pe benzină. Poziționat la baza ofertei, 640d este un model puternic, de 313 CP, dar consumă rațional și se dovedește mai silențios decât generația anterioară. Inclusiv condusul este mai ușor datorită noii servodirecții electrice, dar parcă uneori răpește prea mult din senzația drumului. BMW nu uită  să comunice tehnologia Efficient Dynamics, datorită căreia, spune producătorul, pasionatul modern de mașini Gran Turismo arată și responsabilitate față de mediu. Cu toate că nu poți remarca ceva anume, totul este setat în așa fel încât mașina să funcționeze cât mai economic. Iar apogeul este regimul de condus ECO Pro, pe care îl configurezi cu ajutorul unui buton de lângă schimbător. Te ajută să economisești carburant și să poluezi mai puțin. Iar când te plictisești poți trece la fel de simplu în modul Sport.

Dincolo de moștenirea Seriei 5, exclusivismul  GT este subliniat prin designul exterior, dar și prin dotări oferite exclusiv de Seria 6. Farurile cu LED înseamnă un pas peste tehnologia Xenon. Luminează mai clar și în mod sigur atrag atenția cunoscătorilor din jur. În interior, plusul calitativ se simte în câteva detalii de finisare și într-o arhitectură diferită a bordului care îți dă senzația că se ridică în jurul tău pe portiere. Efectul este construit în jurul display-ului opțional de 10,2 inci amplasat în afara consolei centrale și indiferent cât de departe ai fi de evoluțua gadget-urilor, inspirația tabletelor e evidentă. Pielea, fină la atingere, este cusută în contrast și un ochi atent nu are cum să nu remarce inscripția Bang & Olufsen de pe difuzoarele metalice.

La finalul experienței și un începător se simte pregătit să impresioneze din spatele volanului. Doar la manevrele bruște, mașina dă de înțeles că are o greutate de 1,8 tone. Nu sunt senzații care să te pună în pericol. Este mai mult un mesaj că GT-ul se simte în largul lui atunci când este condus calm prin oraș sau, cel mai bine, pe autostradă…

Tehnic, pe scurt:

Seria 6 este disponibil cu patru motorizări: 640d (diesel) de 313 CP, 640i (benzină) de 320 CP, 650i (benzină) de 407 CP, M6 (benzină) de 560 CP.

Modelul condus: 640d, 0-100 km/h – 5,5 s, viteza maximă – 250 km/h, preț începând de la 82.600 euro. Consum mediu înregistrat în test – 7,3 l/100 km.

Traseul de 1500 km a inclus München – Montreux – Geneva – Basel – München

Mașina a fost pusă la dispoziția StyleReport.ro cu ajutorul BMW România

8 comentarii

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului