Motor

Blitzen Benz – cea mai rapidă mașină de acum 100 de ani

scris pe 05 Mai 2011 de Constantin Bacheș 11720 vizualizări
blitzen

Pe 23 aprilie 1911, Bob Burman stabilea la 228,1 km/h recordul mondial de viteză la volanul lui Benz 200 hp. Performanța sa fusese înregistrată pe distanța de o milă, cu start din mers, și avea să rămână intangibilă pentru următorii 8 ani.

Evenimentul istoric a avut loc pe plaja Daytona din Florida și a atras imediat modelului supranumele de Blitzen-Benz. Pilotul Burman reușise să depășească recordul anterior de 210 km/h, realizat în 1903. La 228 km/h, Blitzen Benz călătorise de două ori mai repede decât un avion de la acea vreme. De abia în 1919, pilotul Ralph de Palma avea să stabilească un nou record de 241,2 km/h în al său Packard, tot pe plaja de la Daytona.

Performanța lui Burman s-a dovedit un mesaj foarte puternic în America de Nord. Deși inițial fondatorul Carl Benz își dorise un automobil modest, capabil să călătorească cu cel mult 50 km/h, marca putea acum să profite de o nouă imagine, atât de necesară în fața publicului tot mai atras de sporturile cu motor. Recordul inițial stabilit de Benz 200 hp data din noiembrie 1909, când, în Europa, Victor Hemery depășise pragul de 200 km/h. Performanța reprezenta o premieră pentru Europa, dar și în general pentru un automobil cu motor cu ardere internă. Considerat atunci un loc ideal pentru viteze ridicate, circuitul Brooklands din Anglia îi permisese lui Hemery să atingă recordul de 202,648 km/h pe o distanță de un kilometru. Cu toate acestea, distanța liniilor drepte nu permitea atingerea adevăratului potențial, experiență ce va urma în America pe plaja de la Daytona.


Mașina condusă de Burman făcea parte dintr-o serie de 6 exemplare Benz 200 hp, a căror dezvoltare începuse în 1909. Erau propulsate de un motor cu cilindreea de 21,5 l și 200 CP! Motorizarea era derivată din modelele de competiție și avea 4 cilindri, fiind și în prezent cea mai mare cilindree regăsită vreodată la un model de curse sau la orice alt model implicat în stabilirea de recorduri. Puterea era transmisă la roțile din spate prin intermediul unei transmisii manuale cu 4 trepte.


Blitzen Benz a fost vândută în 1913 către un proprietar ce l-a angajat chiar pe Burman să refacă mașina, dar fără să mai obțină vreodată altă performanță notabilă. Ani mai târziu, Benz 200 hp a apărut din nou la curse la Brooklands, vopsită în alb și cu modificări în partea din față. La volan se găsea Contele Louis Vorow Zborovski, care însă nu a reușit să obțină nicio victorie. În 1923, un accident serios a distrus complet vedeta de început de secol.

Robert „Bob” Burman, pilotul care la exact 27 de ani stabilea recordul de viteză în lume, și-a continuat cariera sportivă până când în 1916 un accident i-a curmat viața în timpul unei curse din California. Incidentul a avut loc cu doar câteva zile înainte să împlinească 32 de ani și a fost cauzat de pierderea unei roți de la Peugeot-ul pe care concura.

În prezent, în lume se mai găsesc câteva exemplare Benz 200 hp și două replici de înaltă fidelitate, unul dintre ele fiind expus la Muzeul Mercedes-Benz de la Stuttgart. Modelul rămâne un pas relevant pentru dezvoltarea automobilului cât și o piesă de rezistență în istoria Mercedes-Benz.

 

1 comentariu

  • Cristian Ioan pe 06 May 2011

    Viteza era formidabila pentru epoca respectiva!

    Dar traducerea lasa de dorit
    <>

    “sensible” este un false-friend, sensul principal nu e de loc sensibil pe romaneste, ci de bun-simt, modest!

    ideea era ca Benz proiectase initial o masina obinuita, nu una de curse, asa cum Logan nu se vrea nici masina de lux, nici de mare viteza …

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului