Motor

Audi A3 – Inventatorul clasei compacte premium

scris pe 06 Feb 2013 de Constantin Bacheș 10589 vizualizări
Motor - Audi A3

Pentru cine se întreabă dacă Audi A3 a fost un concept de succes răspunsul este afirmativ. Prima generație s-a vândut în peste 800.000 de unități iar a doua în 1,8 milioane de unități. Doar că, astăzi, piața arată diferit față de ce se întâmpla în 1996 pe când noul A3 pare la fel. Mai este compacta Audi un concept de succes?

Cu toate că a apărut într-o vreme când în clasa compactă se vorbea doar despre Golf și Astra, pariul lui Audi cu o categorie pragmatică de clienți premium a fost unul corect. La apariție, acum 17 ani, A3 a marcat începutul unui segment din care astăzi nu își mai permite să lipsească nici o marcă. Mai mult, există producători de nivel mediu care aspiră la ideea de premium lansând modele compacte cu pretenții ridicate.

În acest context, mult mai aglomerat ca în momentul primului A3, pasiune pentru o compactă premium „cuminte” pare din ce în ce mai greu de descoperit. Designul clasic, conservator și caracterul previzibil nu sunt argumente după care să întorci capul pe stradă. După câteva zile petrecute cu noul A3 putem spune că ne-am fi dorit să descoperim o revoluție a primei compacte premium. Doar că noul A3 joacă o carte bazată pe calitatea intrisecă a mărcii, fără a-și face griji pentru lipsa de inovație sau un nivel de preț ridicat pentru care se vinde modelul.

Anii au trecut peste A3 fără schimbări fundamentale. Linia generală a caroseriei e mai mult decât familiară, adusă la zi doar prin faruri și stopurile „futuriste“ preluate de la A5 sau A7. O evoluție mai pronunțată se vede în interior, dar nici aici designerii nu au riscat. Acolo unde publicul a început să simtă gustul gadget-urilor și jucăriilor tehnice din ce în ce mai complicate, interiorul noului A3 este mai sărac în butoane decât însăși vechea generație. Ideea consolei centrale a fost practic eliminată iar singurele „rotițe” de pe

bord se leagă doar de sistemul de climatizare. În afară de pasionații mărcii, nu cred că cineva se poate atașa pe loc de planșa de bord austeră. După o utilizare de câteva zile utilizarea devine din ce în ce mai familiară, dar nu neapărat plăcută.

Există totuși un aer „hi-tech” pe care nu ai cum să-l transmiți din poze sau povestind despre el. Primele indicii ale unui model modern se găsesc pe ceasurile de bord unde indicatorele clasice pentru temperatura apei și pentru rezervor sunt acum mini display-uri LED. Ecranul dintre vitezometru și turometru are o grafică impecabilă, aceeași pe care te-ai aștepta să o găsești pe ecranul unui smartphone sau al unei tablete. Iar atunci când familiaritatea modelului nu pare să mai ascundă vreo surpriză, apăsarea butonului start scoate la iveală un ecran, printr-o fantă abia vizibilă. De la acest moment cumintele A3 îți pune înainte aceleași privilegii de care s-ar bucura un posesor de Audi A8. Iar în acest detaliu rezidă de fapt revelația noului A3. Sistemul multimedia botezat MMI reunește toate dorințele electronice și electrocasnice ale posesorului de smart-phone. Dispariția butoanelor și înlocuirea lor cu un panou simplificat de comandă lângă schimbătorul de viteze. Experiența este cu atât mai fascinantă cu cât îți poate ocupa tot timpul necesar traversării unui oraș aglomerat.

Oboseala a stat departe de mine chiar și la finalul unei zile în care am fost nevoit să petrec mai mult de 5 ore la bordul celei de a treia generații A3. Atașamentul pentru acest model nu are nicio explicație logică, dar la o analiză mai atentă argumentele favorabile pot alcătui o listă destul de lungă. Forma îmbunătățită a scaunului contribuie la confortul fizic, la fel cum gurile de aerisire și linia generală a bordului alcătuiesc echilibrul vizual dinăuntru. Dar, ceea ce se simte în interior cu adevărat este plusul de calitate. Clienții compactei care a inventat nișa premium trebuie să fie „dependenți” de materiale cu adevărat „prețioase” și își doresc imaginea unei mărci echilibrate și previzibile. Nu sunt genul care se reped să tragă concluzii pripite și nici nu își aleg viitoarea mașină după primele 5 minute. Altfel, ar fi deja într-un showroom Mercedes-Benz și s-ar bucura să descopere un A-Class total schimbat față de trecut…

Modelul condus:

Audi A3 2.0 TDI 150CP Ambiente quattro, viteza maximă – 214 km/h, accelerație 0-100 km/h în 8,4 secunde, pret de pornire pentru noul A3 21.870 euro, preț model testat 37.390 (o configurație de top, inclusiv sistemul MMI Plus). Consum mediu înregistrat în test – 9 l/100 km.

3 comentarii

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului