Motor

Anduranța de la Le Mans – testul suprem al fiabilității

scris pe 12 Iun 2011 de Constantin Bacheș 9864 vizualizări
lemans

Cursa de la Le Mans este cea mai veche probă de anduranță auto din lume, un eveniment care are loc în fiecare an din 1923. Încă de la prima ediție, competiția a pus la încercare capacitatea mașinilor de a funcționa la limită timp de 24 de ore, dar și rezistența piloților.

În mod tradițional, cursa începea cu ceea ce avea să fie cunoscut drept startul Le Mans. Formula presupune ca mașinile să fie aliniate de-a lungul boxelor în ordinea calificărilor, iar piloții, așezați pe latura opusă a cicuitului, să alerge la mașini și să le pornească imediat ce steagul francez semnalează startul. În anii ’60, procedura devine o problemă de siguranță deorece graba piloților îi determină să plece în cursă fără a-și cupla recent introdusele centuri de siguranță. Startul Le Mans este motivul pentru care Porsche și-a poziționat contactul în stânga volanului. Astfel, piloții își pot folosi în același timp mâna stângă pentru a introduce cheia în contact și mâna dreaptă pentru a manevra schimbătorul de viteze. Din 1971, procedura a fost schimbată, iar startul competiției de la Le Mans se face din mers.

Circuitul de viteză de la Le Mans include numeroase linii drepte în care sunt incluse și porțiuni de drumuri publice, închise pe perioada cursei. Inițial, în competiție se înscriau doar modele de serie, dar evoluția competitorior a determinat împărțirea lor în mai multe clase: două categorii dedicate prototipurilor de Le Mans cu două locuri și alte două categorii pentru GT-uri derivate din modele sport de serie. În cursă se înscriu echipe cu diferite forme de organizare, de la departamente sport oficiale, ce reprezintă producătorii de automobile, până la echipe de motor-sport și amatori. Cursa începe în după amiaza zilei de sâmbătă și se încheie a doua zi la aceeași oră, iar pe perioada competiției se parcurge o distanță de aproximativ 5000 km, de 18 ori mai mult decât în Formula 1. Deși în trecut condiția de a încheia cursa se rezuma la trecerea liniei de finish, reglementările recente impun parcurgerea a cel puțin 70% din distanța acoperită de primul clasat.

Prima cursă a avut loc pe 26 și 27 mai în 1923 pe un circuit format din drumuri publice în jurul orașului. Deși inițial se dorea alegerea unui câștigător după trei ani, din 1928 victoria a revenit anual celui care reușește să parcurgă cea mai lungă distanță în 24 de ore. Perioada de început este dominată de Bugatti, Bentley și Alfa Romeo, grație unor caroserii aerodinamice care permit mașinilor să mențină viteze ridicate pe liniile drepte. Războiul determină o întrerupere de 10 ani, între 1939 și 1949, dar la momentul reluării, Le Mans reușește să atragă și mai muți producători, printre care Ferrari, Aston Martin, Mercedes-Benz și Jaguar. În anii ’50, modelele fără capotă sunt înlocuite de coupé-uri, ceea ce crește viteza maximă peste pragul de 320 km/h. Majoritatea bolizilor de la acea vreme aveau la bază modele de serie, dar spre sfârșitul anilor ’60 Ford introduce o mașină dezvoltată special pentru competiție. Noile Ford GT40 obțin patru victorii la rând și astfel, toți producătorii înțeleg că pentru a câștiga Le Mans, trebuie să fabrice pentru Le Mans. Anii 1970 marchează începutul dominației Porsche, cu mici excepții venite din partea producătorilor francezi Matra-Simca și Renault.

La sfârșitul anilor 1980, mai precis în 1988 și 1990, Jaguar obține prima poziție, iar în 1989, Mercedes-Benz se impune cu Sauber C9. În 1992 și 1993, se remarcă și debutul lui Peugeot, cu un model 905 dezvoltat special pentru acest gen de competiție. După o asecensiune spectaculoasă, în 2000, majoritatea producătorilor se retrag din competițiile super-sport din rațiuni de costuri. Audi rămâne să domine circuitul de la Le Mans cu modelul R8. Tot de Audi se leagă și relansarea motorizărilor diesel la Le Mans. În 2006, modelul R8 obține primul loc echipat cu un propulsor R10 TDI iar în 2007 se alătură tendinței și Peugeot, cu 908 HDi FAP. Recent încheiata cursă din 11-12 iunie 2011 a continuat povestea începută în urmă cu aproape 90 de ani iar Audi și-a trecut în palmares a zecea victorie de la Le Mans, de data aceasta cu modelul R18 TDI.

De la început și până în prezent, Le Mans este locul în care se pun în aplicare cele mai inovatoare tehnologii privind aerodinamica, dar și materialele ușoare pe care mai târziu le regăsim pe modelele de stradă. Mai multe detalii pe site-ul oficial al competiției.


1 comentariu

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului