Motor

Akoya, avionul cu talente ascunse

scris pe 08 Feb 2012 de Dragoș Aliciu 12483 vizualizări
Motor - Akoya

O aeronavă de clasă mică, Akoya este primul avion capabil să aterizeze pe sol, apă sau zăpadă fără modificări de la un mediu la altul. Poate transporta doi pasageri cu o viteză de croazieră de peste 200 km/h pe o distanță de 1000 km, folosind în medie aceeași cantitate de combustibil din rezervorul unei limuzine.

Produs de compania franceză Lisa Airplanes, Akoya aduce aminte de viziunea anilor ’50-’60 despre evoluția transportului individual. Se credea pe atunci că viitorul va însemna renunțarea la autostrăzi și ridicarea automobilului în aer.

Nu s-a ajuns încă în acel stadiu, dar posibilitatea unui avion de a ateriza și decola de pe orice fel de suprafață e un pas înainte. Conform producătorilor, Akoya este prima aeronavă capabilă de a se adapta din mers condițiilor de vreme de pe pistă. Pe lângă obișnuitul tren de aterizare, avionul beneficiază de două „înotătoare“ concepute pentru glisarea pe apă și de o pereche de skiuri care se atașează de roți prin apăsarea unui singur buton pregătinf contactul cu zăpada.


Din multe puncte de vedere, avionul seamănă unui automobil de clasă mare. Are un portbagaj pentru transportarea lucrurilor, ocupă o suprafață similară cu cea a unei dube odată ce aripile sunt strânse (7.90 lungime x 3,90 lățime) și poate fi personalizat cu mai multe variante de culoare pentru interior.

Specificațiile tehnice furnizate de producător spun că plinul de combustibil al unui sedan de dimensiuni mari – 70 l – oferă o autonomie de 1000 km la o viteză medie de 200-250 km/h. Aeronava are nevoie de 200m de pistă pentru a se ridica în aer și este pusă în funcțiune de o elice plasată deasupra cockpit-ului. Primele comenzi vor fi livrate în vara anului 2012.

5 comentarii

  • carter pe 09 Feb 2012

    Super tare! Oare cat costa? Daca o sa fie in jur de 20.000 euro, o sa se vanda ca painea calda…

    Reply
    • unu pe 09 Feb 2012

      Posibil sa fie in jurul a 100.000 de euro pentru ca pe acolo se incadreaza Icon A5 care e un ultrausor comparabil. POate o sa fie ceva mai ieftin totusi ca sa fie competitiv.

      Ce e laudabil e ca in ultima vreme sunt tot mai multe avioane din astea la preturi normale pentru oamenii de rand.

      Reply
    • unu pe 09 Feb 2012

      M-am uitat pe site la ei si e 300.000 de euro. La pretul asta Icon A5 e o optiune mult mai buna si parca e si putin mai spatios.

      Reply
  • gogu pe 09 Feb 2012

    Canadair are un avion-amfibie de prin 1960 care poate ateriza si pe apa, pamint sau zapada. Parca si japonezii aveau unul, tot asa vechi, ’60-’70

    Reply
  • Ionut pe 09 Feb 2012

    Cei de la Lisa vor fi foarte invidiosi pe IAR 111 Excelsior ce este proiectat de ARCA: va decola de pe apa, va avea viteza supersonica si v-a incerca sa lanseze si rachete (spun ei).
    Iar la cum evolueaza lucrurile la ARCA in maxim 1 an avionul va avea pe post de combustibil H2O, va putea merge si pe sub pamant si poate ca va zbura si spre soare (doar daca va fi lansat noaptea).
    Din pacate pana acum toti expertii nostri nu au reusit decat sa faca un desen animat in care sa ne arate avionul si un con de tabla pe post de cocpit(de racheta nici nu mai vreau sa aduc aminte).

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului