Motor

911 vs 911

scris pe 15 Mai 2012 de Constantin Bacheș 11719 vizualizări
Motor - 911vs911

Pentru Porsche 911 nu există alt concurent în afara de 911. Singura „amenințare” a noii generații nu poate veni decât din partea înaintașilor pe care pasionații îi consideră mai direcți, mai simpli, mai aproape de povestea originală. Am adus alături o mașină din 1996 și cel mai nou model Porsche din 2012 pentru a simți pe viu cât de autentic se păstrează sentimentul celei mai apreciate mașini sport a tuturor timpurilor.

Există o siluetă în industria auto imposibil de confundat. Liniile desenate de Ferdinand Porsche acum aproape cinci decenii au fost păstrate cu mândrie până în prezent, fără modificări exagerate. Chiar și după 49 de ani de la fabricarea primului model 911, evoluția celor 7 generații se simte mai mult decât se vede. Povestea formei legendare a început în 1959. Porsche căuta un înlocuitor pentru modelul 356 care ajunsese la finalul carierei, iar designerul german schița o mașină cu o siluetă alungită care oferea stabilitate datorită motorului amplasat în spate. Piața auto a evoluat enorm de atunci, dar indiferent de tendințe,  tehnologii sau modificări structurale, nici o altă generație de designeri sau tehnicieni nu a îndrăznit să altereze proporțiile inițiale ale mașinii.

Comparații

Diferențele există, totuși. Prin comparație cu modelul actual, un 911 din trecut pare mai firav. O primă schimbare notabilă a apărut odată cu a treia generație cu numele de cod 964. Bara frontală era înglobată în linia caroseriei, iar lista inovațiilor mai includea cutia automată de viteze Triptonic și tracțiunea integrală. Reprezentantul trecutului în testul de față face parte din a patra generație a mașinii, ultima versiune de 911 cu motor răcit cu aer, o tehnică moștenită de la primul model. Puse una lângă cealaltă, mașina veche și cea nouă arată o evoluție a confortului, a performanțelor, chiar o creștere în dimensiune, dar nu o modificare notabilă a conturului.

Ca prezență, 911 nu e și nici nu a fost vreodată un spectacol vizual. Nu are, în nici un caz, efectul unui Ferrari sau prezența unui Lamborghini, deși performanțele îl recomandă în aceeași ligă a supercar-urilor de stradă. Mai degrabă 911 s-a încadrat dintotdeauna în liniile unui mesaj exclusivist, temperat,  matur, indiferent de anul fabricației. Rezistența la uzura morală a mașinii e atât de mare încât îți permite să privești un Porsche din 1996 cu aceeași admirație  și sentiment de noutate cu care te uiți și la ultima ediție.

De la primul 911 la cel mai recent, ideea construcției unei mașini cu suflet sportiv rămâne actuală. În trecutul istoric al lui Porsche, testul de fiabilitate al mașinilor se dădea de pe circuitul de curse de la Le Mans. Până în anii ’70, procedura de start a competiției începea din afara mașinii. Piloții trebuiau să alerge către automobile, să pornească motorul și să manevreze schimbătorul de viteze în același timp. Contactul era poziționat astfel în partea stângă a volanului, un detaliu care a rămas neschimbat până astăzi. În continuare, 911 te pune să-ți reanalizezi reflexul de a vrea să pornești mașina cu mâna dreaptă.

Inclusiv poziția la condus este una „alertă“. Pasagerii nu doar se așază ci coboară în habitaclu, senzația că ești extrem de aproape de asfalt fiind una permanentă la bordul mașinii. Dincolo de asta, cu toate că ambele mașini oferă o poziție confortabilă, amplasarea scaunelor te obligă să te apropii de volan până la distanța la care îl poți prinde cu ambele mâini. Instinctual, te împingi în scaun și ții spatele cât mai drept pentru a avea o vizibilitate bună asupra traficului.

Interiorul

Interiorul noului 911 este însă o adevărată revoluție față de trecutul retro al mașinii. Generația a patra beneficia deja de scaune reglabile electric, climatizare automată și un sistem audio performant, dar peste toate detaliile tronează un aer spartan în care, fără excepție, funcționalitatea are primul cuvânt de spus. Cu ani în urmă, voci din interiorul companiei refuzau categoric montarea unor echipamente de lux, pe motiv că ar aduce un plus de greutate inutil. Astăzi, contrar declarațiilor, noul 911 prezintă pe larg beneficiile segmentului premium. Sistemul multimedia este controlat printr-un display touch-screen, scaunele au funcție de ventilație, farurile sunt adaptive, iar consola masivă domină întreg habitaclul. În același timp, noua caroserie realizată în premieră aproape în totalitate din aluminiu, este mai ușoară cu 50 kg față de generația anterioară.

Comportamentul la condus

A nu se înțelege că Porsche 911 e o mașină care stagnează. Direcția, stabilitatea și frânarea sunt capitole la care modelul obține punctaj maxim și la nivelul lui 1996 și în 2012. Evoluția se reflectă însă în relația dintre șofer și mașină. Feedback-ul versiunii actuale este mai lin, iar abilitățile (înnăscute sau nu) de pilot sunt tot mai mult compensate de un pachet tehnologic performant. În cazul modelului clasic, sentimentul că pilotezi un model sport este mult mai „dur”. A șaptea generație interpune tehnologia între mașină și șofer până la un grad în care nimic nu mai este lăsat să urmeze principiile fizicii pure. Inclusiv motorul beneficiază de amortizoare setate electronic în așa fel încât poziția sa să nu se modifice în timpul  virajelor.

Porsche 911

Iar apoi vine sunetul… E un zgomot specific al motorului de Porsche, o senzație asociată cu un model sport autentic plecat parcă direct de pe circuit. Vibrația, mai calmă sau puternică în funcție de intensitatea accelerării, e prezentă tot timpul în spatele scaunului. Evacuarea modelului din 2012 a fost proiectată să sune specific unui Porsche, dar sunetul variază de la un mod de condus la altul. Sunt puține mașini care, deși oferă cu generozitate programe sport, reușesc să se dedubleze așa cum o face noul 911. La simpla apăsare a butonului „Sport Plus“ registrul de sunet al evacuării se schimbă dramatic odată cu accelerația care răspunde mult mai repede, asemeni celorlalte comenzi.

Cutia de viteze cu două ambreiaje PDK, una dintre cele mai performante din industrie, șochează prin modul agresiv în care se încăpățânează să păstreze treapta până în momentul în care turometrul ajunge în zona roșie. Chiar în timpul unei plimbări liniștite, fără o miză anume, programul Sport plus „blochează” prima viteză până după 70 km/h. Între timp, din spate, spectacolul auditiv este incredibil, pentru pasageri, dar și pentru cei aflați în afara mașinii.

Concluzie

A șaptea generație oferă evident cel mai evoluat interior din istorie și o programare tehnică fabricată pentru a respecta fără compromis vocația sportivă. Se conduce mult mai ușor decât un 911 din 1996, dar este departe de a fi un „supercar de fiecare zi“, așa cum a fost deseori numit. Cel puțin nu în cazul în care ai de străbătut zeci de kilometri printr-un București aglomerat. Un model Porsche te implică activ din momentul în care te arcuiești să treci de plafonul înclinat și până când repeți manevra relativ greoaie pentru a ieși din mașină. Tot mai multe griji sunt acum o sarcină de serviciu pentru zeci de computere, dar chiar și așa, mai tehnic, mai calculat, Porsche îți livrează în continuare o cantitate de emoție de care nu poți face abstracție. În același timp, indiferent cât de mult te-ai obișnui cu senzația de 911, tot nu se poate ajunge în punctul în care sunetul, suspensia și răspunsul accelerației să nu îți mai trezească niciun fel de reacție…fie că te afli în 1996, fie că ai revenit în 2012.

Modelele conduse:

2012 Carrera S cu transmisie automată PDK și pachet Sport Chrono, 0-100 km/h – 4 s, viteza maximă – 304 km/h, preț începând de la 112.800 euro. Consum mediu înregistrat în test – 16,5 l/100 km.

1996  Porsche 911 Carrera 3.6 – 286 CP – kit exterior RS

4 comentarii

  • johndoe pe 15 May 2012

    ce pret avea 911 vechi , ce consum , ce timp la sprint ?

    Reply
    • Constantin Bacheș pe 15 May 2012

      Prețul era cuprins intre 80.000 și 180.000 mărci, modelul de top fiind GT2. Modelul pe care l-am condus consumă între 22 si 25 l/100 km în traficul din București și între 11,5 și 15 l/100 km în afara orașului, în funcție de cum este condus. Demarajul de la 0 la 100 km/h – 6,2 s.

      Reply
  • Horatiu pe 15 May 2012

    Nici un cuvant despre motor…mai ales despre faptul ca, impreuna cu Subaru, sint singurele marci care mai pastreaza motorul boxer

    Reply
    • mohaba' pe 16 May 2012

      Si la motociclete BMW tot are motor cu cilindrii dispusi in configuratie “boxer”, dar ceste corect, Subaru si Porsche.

      Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului