Motor

1000 de km de emoție cu Abarth 500C

scris pe 10 Mai 2013 de Constantin Bacheș 4804 vizualizări
Motor - Abarth

Un drum de 1000 km prin Italia, Elveția și Franța, la volanul unui Abarth 500 Cabrio, îți oferă un sentiment de vacanță dar și toate motivele de care ai nevoie pentru a lua în serios ideea unui supercar de 3,5 m lungime.

La momentul în care Fiat a decis să reinventeze povestea Abarth alături de noul 500, nimeni nu își imagina succesul de care avea să se bucure modelul. Pur și simplu nimeni nu putea anticipa că o mașină de dimensiuni mici, „o jucărie” în aparență este capabilă să ofere senzații atât de puternice șoferilor. În timp, 500 Abarth și-a creat un stil aparte, iar în sediul central Fiat din Torino aerul retro e prezent încă de la primul pas, unde portarii de la intrarea în companie te salută amabil. Poartă uniforme albastre croite pe măsură, o șapcă ce le conferă o anumită postură și, per ansamblu, par rupți din perioada în care ideea unui Fiat foarte mic devenea o modă.

Abarth-ul așteaptă liniștit în curtea interioară. Stă parcat lângă alte câteva modele Fiat, dar profilul unic al versiunii cabrio și caroseria bicoloră se disting de departe. Diferențele nu sunt atât de multe prin comparație cu un Fiat 500 obișnuit, dar imediat după ce te treci în spatele volanului începi să înțelegi de ce versiunea „anormală” a făcut câteva zeci de mii de clienți. Totul începe de la sunet, unul cu adevărat „sportiv” și o cutie de viteze semiautomată pe care o manevrezi prin apăsarea a patru butoane, la fel cum ai face pe un Ferrari!

Drumul de la Torino spre Evian Les Bains începe cu aproape 80 km pe autostradă. E momentul în care vitezometrul micului Abarth urcă până la 130 km/h și, cu excepția unui șuierat discret care se aude în locul de îmbinare al plafonului textil cu rama parbrizului, nimic din interior nu dă impresia unui model de clasă mini. Vizibilitatea este optimă iar linia bordului îți permite să privești relaxat înainte fără nicio urmă de claustrofobie. Scaunele sport sunt comode și doar cunoscătorii senzației dintr-un model performant de clasă mare vor simți că șezutul ar fi putut fi un pic mai lăsat. În rest, te bucuri de spațiu de mișcare și de o insonorizare neașteptat de eficientă.

Imediat ce se ajunge în valea Aosta, regiune în care încep munții, apar și drumurile virajate care urcă în mijlocul unui peisaj spectaculos. Curios pentru această regiune este variația de temperatură de la un viraj la altul, pe măsură ce drumul urcă în apropierea vârfului Mont Blanc. Așa se face că pe o vreme de primăvară călduroasă ajungem în porțiuni în care pe ambele părți ale drumului este zăpadă ca iarna. Curând se ajunge la unul dintre cele mai reprezentative trecăori din munții Alpi, Grand Saint Bernard, care la aproape 2500 m altitudine este a treia cea mai înaltă trecătoare din Elveția.

Drumul până aici, de 150 km, a trecut ușor. Abarth-ul este mult mai comod decât m-aș fi așteptat. Are, ce-i drept, o suspensie rigidă, dar nu până acolo unde să te simți nevoit să faci pauze de relaxare. Bagajele nu au încăput în portbagajul minuscul așa că a fost nevoie să rabatez bancheta spate. Dincolo însă de acest mic „truc” pasagerii din față chiar au tot ce le trebuie pentru a se bucura

de un drum în afara orașului, fie el și unul care durează câteva ore – o poziție confortabilă, un sistem de climatizare discret și o soluție plăcută pentru muzică.

Trecut în Elveția, peisajul se umple brusc de păduri care se întind fără teamă în până în apropierea vârfurilor acoperite de zăpadă. Granița între Italia și Elveția este poziționată chiar în tunelul Saint Bernard, dar relaxarea vameșilor nu oferă nici un motiv de stres. Plătim taxa de traversare a tunelului de 40 CHF și ne continuăm drumul. Tunelul este în mare parte o fantă săpată în munte care, la un moment dat, se transformă într-o șosea suspendată și schimbă registrul motorului devenit pentru o scurtă perioadă un „bariton” în toată regula.

Abarth se conduce poate la fel de ușor ca un Fiat 500. Nu este nici pe departe o mașină care să te solicite atât timp cât nu îți propui să ridici turația motorului. Cutia de viteze semiautomată schimbă treptele când este nevoie pentru a imprimă un comportament echilibrat (chiar dacă nu are decât 5 viteze). Apăsarea butonului Sport de pe consolă poate reprezenta însă o surpriză chiar mai mare decât taxa neprevăzută din tunel. În mod evident butonul este acolo din mult mai multe motive decât un argument de marketing. Se poate spune că apăsarea butonului Sport face cu adevărat diferența dintre un Fiat și un Abarth. Imediat regimul de turație se modifică și simți cum turbina transformă un motor de 1,4 l și 100 CP într-un „bolid” de 160 CP. Mă gândesc că există Abarth-uri care ajung și la 180 CP sau chiar peste 200 CP. Și totuși, aici, în mijlocul Alpilor, un 500 Cabrio de 140 CP chiar știe să te distreze. Te aruncă în viraje și în combinație cu o direcție precisă poate să îți ofere ceva din plăcerea de a conduce un kart doar că într-un decor de poveste.

Drumul șerpuiește neobosit până dincolo de Alpi unde întâlnește râul Rhone și continuă până pe malul lacului Geneva. Un nou punct de graniță îți dă de știre că intri în Franța iar Abarth revine în rolul de mașină de oraș din moment ce suntem obligați să nu depășim limita de 50 km/h. Este un moment prielnic să probăm și latura cabrio. Din nou Abarth ține să-și demonstreze caracterul matur. Nimic din defectele altor mini-uri decapotabile nu pare să tulbure plăcerea plimbării. Interiorul se menține rigid fără sunete „ciudate” iar vântul nu devine supărător decât peste 70 km/h

Șoseaua de pe faleză continuă 20 km de la granița cu Franța până să ajungem la Evian Les Bains, destinația primei zile. Deși numele stațiunii se bucură de prestigiul apei care izvorăște de aici, o plimbare pe faleză îți lasă sentimentul că te afli într-un loc ușor „prăfuit”. Cele câteva hoteluri și restaurante din jur au o formă învechită dar arhitectura străduțelor care urcă spre munte respiră încă un aer de poveste. Lângă lac, imaginea sport a lui Abarth pierdută între zecile de catarge din marină colorează un tablou perfect de vacanță.

La sfârșitul zilei realizezi că ingredientul principal din jurul lui 500 Cabrio este plăcerea pe care ți-o provoacă din orice unghi. De fiecare dată când mai descoperi un motiv să iei în serios propunerea Abarth înțelegi că puțin chiar înseamnă mai mult. Toate senzațiile sportive s-au rezumat la un consum mediu de 6 l/100 km iar într-o caroserie de numai 3,5 m lungime o călătorie de 300 km a fost la fel de ușoară precum drumul zilnic spre birou.

Modelul a fost pus la dispoziția StyleReport.ro de Abarth Torino.

Testul a fost efectuat pe traseul Torino-Evian Les Bains-Geneva și retur (total 1000 km).

0 comentarii

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului