Motor

100 de ani de Aston Martin: un destin zbuciumat

scris pe 30 Ian 2013 de Constantin Bacheș 7078 vizualizări
11E4B5F706089CC1681DC654A0

Aston Martin împlinește 100 de ani din poziția unei mărci britanice de succes, condusă de britanici. Doar că, în spatele unor mașini considerate drept cele mai frumoase din lume, se întinde o poveste bogată în victorii, dar mai ales în situații critice.

Despre Aston Martin se vorbește numai de bine. Iar în anul 2013, parcă mai mult, rezultatele definesc o marcă în plină ascensiune. Ceea ce se știe mai puțin este că destinul nu a fost întotdeauna atât de generos. Aston Martin, mașina preferată a lui James Bond încă din anii 1960, s-a aflat aproape de faliment poate la fel de des precum a strălucit pe podiumurile curselor de motorsport.

Cea mai recentă perioadă nesigură se leagă de sfârșitul dominației Ford. Proprietar majoritar încă din 1991, Ford a decis să vândă Aston Martin în 2006, după ce, timp de mai bine de 16 ani, investise masiv pentru a lansa modele noi, precum DB7, DB9 sau V12 Vanquish. La momentul la care Ford a pus la vânzare divizia de lux în care reunise Aston Martin, Jaguar, Land Rover și Volvo, David Richards, un cunoscut om de afaceri britanic a reușit să construiască soluția de salvare. Pentru 470 de milioane de lire, Aston Martin produce în continuare din Marea Britanie, fiind achiziționată de un grup de oameni de afaceri.

 

Ford a apărut în poveste la sfârșitul a două decenii în care tot felul de investitori încercaseră să mențină Aston Martin pe linia de plutire. Problemele financiare amplificate de criza economică din 1970 și 1980 reușiseră să umbrească gloria obținută odată în motorsport. În ciuda vânzărilor defectuoase, istoria reține totuși modelele Aston Martin V8 (1972), Lagonda (1975) și V8 Vantage Zagato (1986), dar mai mult ca experimente vânate astăzi de colecționari.

Aston Martin Lagonda

Se poate discuta despre o marcă Aston Martin cu adevărat de succes după al doilea Război Mondial, grație lui Sir David Brown. De altfel, de inițialele lui, D.B., se leagă apariția primelor modele de stradă capabile să alerge și în competiții sportive, precum legendarul DB4. Spre fericirea tuturor pasionaților de automobile din lume care pot conduce astăzi un Aston Martin, David Brown a decis să reînvie marca în 1947 după un război în care fusese reprofilată ca producător de subansamble pentru aviație.

Aston Martin DB6

Și nu oricum. Alături de emblema britanică a mai cumpărat și marca Lagonda pentru a aduce în grup un motor excepțional proiectat de însuși W.O. Bentley. Rețeta a funcționat perfect și seria DB a debutat în 1950 cu DB2 și a continuat până la DB6 și DBS în anii 1970. Imaginea Aston Martin s-a consolidat în jurul ideii de GT, mai ales că, de la momentul DB5, James Bond s-a îndrăgostit iremediabil de forma și performanțele mărcii.

Începuturile poveștii Aston Martin sunt chiar mai complicate decât s-ar crede. Inițial a fost planul lui Lionel Martin și al lui Robert Bamford de a vinde la Londra automobile produse de Singer – da, aceeași marcă recunoscută pentru mașinile de cusut (!). Doar că, performanțele lui Martin ca pilot și o victorie la cursa de la Aston Hill, i-au ambiționat pe cei doi asociați să pună bazele propriei mărci auto în 1913 – Aston Martin. Au avut gata un model în 1915, dar nu au apucat să îl producă pentru că primul Război Mondial a determinat închiderea fabricii și vânzarea ei către o companie de aviație.

Afacerea s-a reluat în 1920, dar fără Bamford. Lionel Martin a avut însă noroc de susținerea faimosului Conte Louis Zborowski, un pilot dedicat și, la acea vreme, al patrulea cel mai tânăr milionar din lume.

Doi ani mai târziu, Aston Martin cucerea recordul mondial de viteză la Brooklands și atrăgea atenția tuturor. Sunt produse și vândute 55 de mașini dar în 1924 firma intră în faliment. Salvatorul de această dată se numește Lady Charnwood care cumpărase marca pentru a-și pune fiul la conducere. Doar că tânărul John Benson eșuează și, în 1926, Aston Martin rămâne și fără cel de al doilea fondator, Lionel Martin. În ciuda acestei pierderi, compania cunoaște o revitalizare deoarece alături de Lady Charnwood apare duo-ul Bill Renwich și Augustus Bertelli.

Robert Bamford si Lionel Martin

Cei doi își concepuseră propriul motor și avea cunoștințele pentru a crea modele sport veritabile. Aston Martin începe să devină o obișnuință pe podiumuri, fiind recunoscut pentru succesele repurtate la Le Mans și Mille Miglia. Totul până în 1932 când problemele financiare reapar. Compania se refinanțează în 1936 și decide să se concentreze pe modele de stradă, ajungând la o producție de 140 de unități în 12 luni, o cifră record pentru industrie. La scurt timp, al doilea Război Mondial confirma destinul zbuciumat al Aston Martin oprind ceea ce se contura ca un motiv de mândrie pentru industria auto britanică.

1 comentariu

  • Nautilus pe 05 Feb 2013

    Aston Martin în prezent există datorită unui singur motiv: James Bond :)

    Mai bine zis, Aston Martin era o marcă obscură în epoca de glorie a maşinilor clasice, unde succesele lui Aston Martin International şi Ulster nu însemnau mare brânză când era vorba să vinzi în număr mare maşini mult mai scumpe ca ale concurenţei. Cine îşi permitea maşină sport în anii ’30 avea MG, Jaguar sau Riley.

    David Brown a salvat marca după război pe baza uniunii cu Lagonda, a injecţiei de capital din alte afaceri şi a victoriilor la Le Mans. DB2, DB2/4, DB4 erau modele foarte interesante, cu un design clasic, tipic englezesc, dar construite manual şi vândute în pierdere.

    Intră în scenă DB5, în 1963. Din punct de vedere strict tehnic, nu era extraordinar: şasiu cam slab, suspensie moale, chiar dacă avea un motor excepţional, adevărată bijuterie. Dar o manevră publicitară de geniu, îmbinarea imaginii lui James Bond cu DB5, însoţită de expunerea cu multe surle şi trâmbiţe la Salonul de la New York din 1964, a făcut o mică marcă “de apartament” să devină peste noapte cunoscută de milioane de oameni.

    De aici au provenit banii necesari pentru noi modele, pentru îmbunătăţirile tehnice şi pentru transformarea unei mărci “de apartament” în vedeta revistelor auto din anii ’80 şi ’90 :)

    ~Nautilus

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului