Motor

„Familia Porsche” văzută prin ochii „familiei Porsche”

scris pe 16 Oct 2013 de Constantin Bacheș 7434 vizualizări
deschidere_porsche

O discuție cu oficialii Porsche se poartă mai mereu pe un ton relaxat și scoate la iveală părerile unor oameni cât se poate de „normali”. Nimeni nu caută să inventeze justificări ale succesului Porsche acolo unde nu sunt. Dimpotrivă. „Familia Porsche” recunoște rolul emoției în povestea de succes a celui mai râvnit model sport din toate timpurile.

L-am întâlnit pe Michael Mauer, directorul de design Porsche, la Salonul auto de la Frankfurt și am înțeles imediat că nu are de gând să-mi transmită un mesaj „arid” gândit în departamentul de marketing. Înainte de a ajunge la Porsche, a lucrat, încă din timpul facultății, la Mercedes-Benz și, mai târziu, la SAAB și General Motors. De numele său se leagă silueta primului SLK. În 2004 a ajuns la Porsche.

„Sincer nu am nicio idee despre cum arată clientul Porsche pe dinafară. Personal, încerc să mă țin departe de orice idee preconcepută pentru că am întâlnit posesori de Porsche care arată foarte diferit unii față de ceilalți. Am cunoscut clienți de 70 sau 80 de ani dar și de 20 de ani. Unii se îmbracă elegant sau pur și simplu umblă într-un tricou și jeans. Aș spune însă că ceea ce îi unește pe acești oameni este iubirea pentru mașini și iubirea pentru marca Porsche. Toți își doresc să dețină un produs care provoacă emoții. Pasionații de mașini aleg un 911 pentru emoția pe care le-o provoacă și nu pentru că au nevoie de el. Decizia de a cumpăra un Porsche nu este niciodată una rațională.”

„Dacă te uiți la 911, un fenomen unic pentru industria auto, ai o evoluție de 50 de ani fără nicio pauză, timp în care s-a conturat un limbaj de design propriu. Nu cred că există o altă mașină sau vreun alt producător care să mai fi făcut asta pentru o periodă atât de îndelungată. Indiferent de model, recunoști un Porsche din orice unghi și de la orice distanță. Și asta este cel mai important.”

Dacă însă te uiți la clienți, exteriorul nu va oferi niciodată vreun indiciu asupra apartenenței în marea „familie Porsche”. Tot Michael Mauer face referire la un caz extrem în care aparențele au înșelat chiar și personalul de securitate al salonului de la Frankfurt. Văzându-l pe Magnus Walker, de altfel unul dintre cei mai apreciați colecționari de Porsche din America, agenții de pază germani au crezut că au de-a face cu un om al străzii. Și prima reacție a fost de a-l da afară.

„Știu că cei de la marketing au mereu un profil exact dar eu nu am o imagine clară a proprietarului de Porsche. Și pot să vă dau un exemplu extrem, pe Magnus Walker. Are o imagine nonconformistă dar este o persoană foarte plăcută și este foarte pasionat de Porsche. Are una dintre cele mai mari colecții de 911 din America. În același timp am cunoscut alt colecționar important din Statele Unite care are 80 de ani și se îmbracă foarte elegant. Dar, când vorbește despre mașini, simți că ai în față o persoană de 20 de ani. Așa că eu nu vreau decât să creez mașini care comunică valorile mărcii și generează emoție. După asta nu mă interesează cine cumpără mașinile. Vreau doar să creez o mașină pe care să o vrei, indiferent cine ești!”

La București, departe de agitația salonului, Markus Eckermann, directorul general Porsche pentru Europa de Est are în minte același client chiar dacă se referă strict la piața din România. „Dacă privim studiile pe care le realizăm constant observăm că profilul clientului Porsche este relativ acelaşi la nivel mondial. Experienţa mea în zona central-est europeană arată că avem clienţi de 911 ceva mai tineri decât în restul pieţelor, însă diferenţele se rezumă la acest lucru, pentru că nu există mari diferenţe între oamenii care conduc Porsche. În Germania, 90% dintre cumpărătorii lui 911 sunt bărbaţi, media de vârstă e de 50 de ani. În România, majoritatea clienţilor sunt de asemenea bărbaţi, poate în proporţie chiar mai mare de 90%, însă ei sunt ceva mai tineri. Celelalte elemente – profesie, venituri – sunt comparabile.”

Markus Eckermann este mai mult un om de cifre față de un director de design precum Michael Mauer. Sau cel puțin așa ar trebui să fie. Teoretic. În realitate, descoperi că în „familia Porsche” orice prezentare ajunge în final să se raporteze tot la emoție. „La evenimentele noastre, atunci când clienţii se întâlnesc pe Nurburgring, pe Silverstone sau pe orice alt circuit al lumii, toată lumea se află la acelaşi nivel. Nimeni nu e superior, sunt toţi prieteni şi nu concurează unul împotriva celuilalt. Vorbim practic de o familie a clienţilor Porsche în care niciunul dintre membri nu încearcă să iasă în vreun fel în evidenţă. Clienţii Porsche pur şi simplu se bucură de ceea ce au şi de ceea ce îşi pot permite.”

0 comentarii

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului