Hi-Tech

Nikon V1 – un compact cu aspirații înalte

scris pe 30 Sep 2011 de Constantin Barbu 20930 vizualizări
feat nikon

În urmă cu o săptămână, Nikon își anunța mult așteptata intrare pe piața aparatelor de fografiat compacte cu obiective interschimbabile, într-o nișă deja foarte aglomerată. Destinat utilizatorilor avansați, modelul V1 promite foarte multe, dar nu reușește să se țină de toate promisiunile.

În urmă cu doi ani, Olympus făcea primul pas spre un vis care nu a mai fost împlinit din epoca filmului: un aparat de fotografiat suficient de mic pentru a fi cărat în buzunar, dar cu performanțe foarte bune, indiferent de situație. De la această premieră și până recent, fotografii din întreaga lume au așteptat să vadă ce vor lansa cei doi giganți, Nikon și Canon, în noul segment de piață. Dintre cei doi, Nikon a fost primul, deși între timp concurența a prins un avans semnificativ.

Compania a anunțat V1 drept o soluție pentru utilizatorii avansați, care caută mai mult control manual și funcții avansate, controlabile în detaliu, iar review-ul nostru evaluează aparatul ca atare.

Construcție, dimensiuni, finisaje

Designul noului aparat de fotografiat este extrem de simplu: carcasa este construită dintr-un aliaj de aluminiu și magneziu, cu linii clare și un aspect retro. Calitatea construcției este primu lucru care frapează la V1 – camera inspiră încredere prin calitatea excelentă a materialelor și a finisajelor. La fel ca aparatele clasice după care a fost inspirat, micul Nikon pare să fie construit să țină o viață. Partea frontală a aparatului găzduiește un singur buton, folsosit pentru decuplarea obiectivelor, plus două microfoane stereo și o mică lampă care ajută la focalizarea în lumină slabă.

Partea superioară include declanșatorul, butonul de înregistrare video și butonul de pornire, plus un port special, folosit pentru conectarea unui blitz extern,  din păcate incompatibil cu blitz-urile clasice oferite de Nikon. Aici am putea menționa singurul reproș în ceea ce privește construcția modelului V1: protecția din plastic care acoperă portul este extrem de slab fixată și poate fi pierdută foarte ușor. Noi am rătăcit-o de trei ori pe parcursul testelor, fapt ce ne-a adus în proverbiala situație a căutării acului în carul cu fân.

Producătorul japonez a inclus în modelul V1 și un vizor electronic de calitate excelentă, cu o rezoluție totală de un milion și jumătate de pixeli, care ușurează foarte mult fotografierea în condiții de lumină foarte puternică. Deși nu este în nici un fel egalul unui vizor optic de bună calitate, vizorul electronic integrat este unul dintre cele mai bune de pe piață prin claritatea imaginii și dimensiunea amplă.

Spatele aparatului este dominat de ecranul de 3 inci, cu o claritate foarte bună și o luminozitate suficientă pentru a fi folosit în aproape orice condiții de iluminare. În partea dreaptă, o rotiță de control, mai multe butoane și un comutator de zoom completează lista elementelor de control, despre care vom vorbi mai în detaliu la capitolul ergonomie.

Latura stângă a aparatului include un port USB, o intrare audio pentru microfon și o ieșire HDMI, iar baza aduce o montură standard pentru trepied și compartimentul pentru baterie și card de memorie SD.

Kitul testat de noi a inclus și un obiectiv grand-angular cu focală fixă Nikkor 10mm f2.8, luminos și bine construit, dar, din păcate, fără un inel de focalizare integrat. Partea striată a obiectivului, vizibilă în imaginea de mai jos, este pur decorativă.

Nikon a pus un accent foarte mare pe dimensiunile noii Serii 1, iar noi putem confirma că aparatul este într-adevăr minion, dar nu atât de mic cât să fie greu de utilizat. Camera stă bine în mână, elementele de control sunt ușor accesibile, iar materialele folosite fac utilizarea foarte plăcută. Totuși, V1 nu este cu mult mai mic decât competitorii săi. Mai jos puteți vedea cum se compară noul compact cu un dSLR Nikon D40 și, pentru o comparație spectaculoasă, dar destul de lipsită de sens, cu un aparat de dimensiuni cu adevărat mari, un Canon EOS 50D cu grip instalat.

Totuși, din imaginile de presă furnizate de producător la lansare, obiectivele zoom disponibile pentru noua serie nu sunt chiar mici, ceea ce anulează o parte din avantajul dimensiunilor reduse ale body-ului.

Ergonomie

Dacă la capitolul construcție aproape că nu am avut ce reproșa, lucrurile sunt ceva mai complicate în ceea ce privește ergonomia modelului V1. Deși ar fi trebuit să fie proiectat pentru a oferi acces facil la multe setari manuale, aparatul oferă o experiență nu întru totul satisfăcătoare. În primul rând, după cum vedeți în imaginea de mai jos, rotița care selectează modurile de fotografiere nu include elementele obișnuite, manuale, semiautomate, automate + filmare, deși Nikon ar fi avut loc să le adauge. Dacă utilizatorul dorește să aleagă un mod clasic (prioritate de timp sau diafragmă, manual sau semi-automat), este necesară accesarea meniului software al aparatului.

Pe lângă modul standard de fotografiere, aparatul include un mod video și două funcții complet noi. Prima, numită Smart photo selector, captează 25 de imagini în succesiune rapidă și recomandă utilizatorului un set cu cele mai bune 5. De aici, fotograful poate alege să păstreze imaginea cea mai bună după recomandarea aparatului, sau să aleagă alta din cele 5 păstrate. Deși fără îndoială că această funcție poate fi utilă unui fotograf începător, pentru publicul țintă al modelului V1 ea este ceva mai puțin relevantă.

Cel de-al doilea nou mod implica filmarea cu încetinitorul a două secunde de clip video. Rezultatul este mai interesant de văzut pe aparat, unde Nikon a adăugat și un sunet de fundal în stilul unei cutii muzicale, dar odată transferate pe computer, clipurile nu mai sunt chiar atât de utile, mai ales că nu sunt în format GIF animat, ci .MOV. Nu putem vorbi în numele altcuiva, dar noi am fi preferat modurile clasice pe rotița de selcție.

Meniurile software sunt foarte bine structurate, navigarea este rapidă și fără complicații inutile și structuri arborescente de opțiuni. Din păcate, multe dintre elementele de control care în mod normal au un buton au fost păstrate doar în meniu. Pe spatele aparatului nu este inclus un buton de setare a balansului de alb sau a sensibilității ISO, producătorul optând în schimb pentru un buton de blocare a setărilor de expunere, de pornire a temporizatorului sau de schimbare a modului de focalizare. Am fi preferat să avem funcțiile lipsă menționate mai sus ca butoane și să păstrăm balansul de alb plus modul de focalizare în meniu, dar nu este cazul pe V1.

Dintre lucrurile care merită lăudate  menționăm operarea în modul manual: odată selectat din meniu, aparatul oferă rotița de comandă de pe spate ca element de control al timpului de expunere și butonul de zoom din colțul dreapta-sus ca element de control al diafragmei. Fotogtafierea în acest mod este foarte plăcută și destul de naturală, iar butonul de compensare a expunerii din partea dreaptă este de asemenea binevenit. Tot în colțul dreapta-sus, Nikon a integrat și un buton F, care are funcții contextuale, în funcție de acțiunea întreprinsă și modul în care este activ aparatul.

Senzor

Spre deosebire de aparatele compacte convenționale, noile soluții EVIL (Electronic Viewfinder Interchangeable Lens – Vizor Electronic și Obiective Interschimbabile, n.r.) oferă senzori semnificativ mai mari, cu performanțe mult mai bune. Cu cât suprafața fizică a unui senzor este mai mare, cu atât pixelii individuali au la rândul lor dimensiuni mai mari și performanțe mult mai bune, mai ales în condiții de iluminare slabă. Aceasta este motivația pentru care un telefon cu o cameră foto de 12 megapixeli nu va fi niciodată egalul unui dSLR cu aceeași rezoluție. Mai jos puteți găsi o mică schemă care detaliază cele mai comune dimensiuni folosite pentru senzori în industria fotografică.

Nikon a ales să folosească un senzor format CX de 10 megapixeli, semnificativ mai mic decât concurența, cu o suprafață de trei ori mai mică decât standardul APS-C, folosit de Sony și Samsung în aparatele lor EVIL, și de două ori mai mică decât standardul micro4/3, folosit de Panasonic și Olympus.

Noul senzor are un factor de decupare de 2,7, semnificativ mai mare decât cel al formatului APS-C (1,5) sau m4/3 (2). În termeni mai simplu, asta înseamnă că un obiectiv format CX de 10 mm este echivalentul unuia de 27 mm în formatul standard de film, care este folosit ca referință pentru a putea compara distanțele focale între sisteme diferite.

În plus, cu cât un senzor este mai mic, cu atât profunzimea de câmp a imaginilor captate este mai mare. Deși acest lucru poate reprezenta un plus pentru unele tipuri de fotografie, cum ar fi cea de peisaj, pentru portrete, unde se dorește izolarea persoanei fotografiate prin defocalizarea fundalului, o profunzime de câmp mare poate reprezenta un dezavantaj.

Performanță și calitatea imaginii

Să începem cu performanța: Nikon V1 este incredibil de rapid. Conform producătorului, folosește cel mai rapid sistem de focalizare din lume, iar procesorul intern poate face față unui rate de expunere de 600 de megapixeli/secundă. Nu am putut confirma dacă este într-adevăr cel mai rapid (avem unele rezerve, dar s-ar putea să greșim), dar putem spune că a fost suficient de rapid pentru a face față oricărei încercări la care l-am supus. În schimb, focalizarea manuală, strict electronică în cazul obiectivului de 10mm, este extrem de frustrantă, fiind similară celei găsite pe multe aparate compacte – pe ecran apare o lupă, iar utilizatorul alege distanța de focalizare prin intermediul rotiței de pe spatele aparatului.

Modul de declanșare în rafală permite captarea a până la 60 de imagini pe secundă, dar aici intervine automat și limitarea buffer-ului de memorie internă și a vitezei de scriere a cardului de memorie. Procesorul este absolut impresionant în ceea ce privește viteza și așteptăm cu interes să îl vedem folosit și în gama de dSLR-uri a firmei japoneze.

Calitatea imaginilor, atât timp cât există lumină suficientă și sensibilitatea ISO nu trece de pragul de 800, este foarte bună, cu o reproducere exactă a culorilor (tipică pentru Nikon, de altfel) și balans de alb automat destul de precis. Nikon a ales să folosească un senzor cu mai puțini megapixeli (dacă 10MP înseamnă puțin) pentru a ține zgomotul din imagini sub control, dar utilizarea unui senzor destul de mic se face simțită: odată ce sensibilitatea crește peste ISO 800, un algoritm foarte puternic de eliminare a zgomotului estompează multe din detaliile imaginilor, iar calitatea per ansamblu nu este comparabilă cu cea a unui senzor APS-C sau chiar m4/3. Mai ales luând în considerare prețul (~3700 lei), Nikon V1 pur și simplu nu oferă un raport calitate/preț suficient de bun.

Da, imaginile sunt adesea utilizabile chiar și la sensibilități ISO înalte, dar calitatea nu este foarte bună. Pentru test am avut la dispoziție un obiectiv destul de luminos, cu o diafragmă f2.8, ceea ce ne-a permis să menținem sensibilitatea destul de scăzută, dar obiectivul zoom kit 10-30mm f4-5.6 captează semnificativ mai puțină lumină (până la de patru ori mai puțină), iar ISO-ul crește automat pentru a permite captarea de imagini nemișcate. În aceste condiții, performanța destul de slabă în condiții de lumină slabă este cu atât mai greu de trecut cu vederea.

În plus, după cum spuneam și mai sus, capacitatea limitată de a crea fundaluri defocalizate (bokeh) poate fi un minus semnificativ pentru mulți utilizatori. Per total, calitatea imaginilor este mai bună decât pe aparatele compacte clasice, dar deosebirile nu sunt izbitoare și în nici un caz pe măsura prețului cerut. Dacă se folosește modul RAW, calitatea imaginilor rezultate este ceva mai bună, dar în momentul scrierii acestui review, încă nu exista aproape nici un software capabil să le citească, dincolo de cel furnizat de Nikon odată cu aparatul. Mai jos aveți mai multe mostre de imagini captate cu V1, în diferite condiții de iluminare. Puteți descărca toate imaginile la rezoluție completă de aici.

Video

Nikon V1 înregistrează și clipuri video la rezoluție Full HD 1080P cu 30 de cadre pe secundă și focalizare continuă pe durata filmării. Rezultatele sunt bune, iar folosind un microfon extern pot deveni chiar foarte bune.

Dacă filmarea clasică deja a devenit o funcție standard pe aproape toate aparatele EVIL, noul model oferă și două moduri de filmare cu încetinitorul, unul la 400 de carde pe secundă și unul la 1200 de cadre pe secundă. Ambele sunt limitate la 5 secunde de filmare, dar asta inseamna 2000 de cadre în cazul primului mod și 6000 în cazul celui de-al doilea. Rezoluția filmării nu este foarte ridicată în niciunul dintre cazuri, iar la 1200 de cadre rezultatele sunt practic inutilizabile.

Concluzie

Nikon V1 este un aparat de fotografiat care oferă foarte mult: focalizare ultra-rapidă, o calitate excelentă a construcției, un vizor de foarte bună calitate și multe altele, menționate mai sus. Din păcate, calitatea imaginii pur și simplu nu este pe măsura prețului cerut de producător – la un preț recomandat de 3700 de lei, V1 nu oferă un raport preț/performanță foarte bun, din punctul nostru de vedere. Principala funcție a unui aparat de fotografiat este, în mod evident, să capteze imagini. Orice altceva este secundar, iar Nikon V1 nu excelează la acest capitol decât la sensibilități ISO reduse. Din nou, totul trebuie judecat prin prisma publicului-țintă propus de producător și al prețului.

Aparatul de fotografiat testat ne-a fost pus la dispoziție de Nikon România.

19 comentarii

  • Milu pe 30 Sep 2011

    Am observat ca ati comparat dimensiunile acestei camere cu DSLR-uri. Ar fi fost mai potrivit sa le fi comparat cu camere in format 4/3, sau chiar si cu Nikon P7000/Canon G12.
    Nu-mi dau seama daca problema e la mine sau nu, dar observ pe filmarea 1080p cu viteza normala un efect de sacadare.

    Reply
  • zippo pe 30 Sep 2011

    nu inteleg compartia dintre mere si pere (dslr) si nu cele dintre clasa respectiva.
    nisa nu este “utilizatorii avansați, care caută mai mult control manual și funcții avansate” ci un model facil pt clasa medie spre semi pro (obiective interschimbabile nu inseamna ‘manual’).

    Reply
    • popas pe 30 Sep 2011

      zippo, nu stiu ce ai inteles din articolul asta :)

      ====
      “Nikon își anunța mult așteptata intrare pe piața aparatelor de fografiat compacte cu obiective interschimbabile, într-o nișă deja foarte aglomerată”

      Aici, “Segmentul de nisa” este reprezentat de “piața aparatelor de fografiat compacte cu obiective interschimbabile”.

      ===
      Nisa nu inseamna neaparat un model facil pentru clasa medie spre semi-pro asa cum scrii matale :) Pe logica asta, toate aparatele foto sunt de nisa…

      ===
      Nu scrie nicaieri in articol ca prin “obiective interschimbabile” se intelege “manual”; unde ai vazut asa ceva?

      Dumneata cu ce aparate ai fi comparat acest model V1?

      Reply
      • zippo pe 30 Sep 2011

        :) ) cu multe… ca “nișă deja foarte aglomerată”
        pe scurt dsl inseamna altceva si e alta clasa deci nu pot fi comparate (criteriul ca face poze si filmeaza nu este unul dintre ele).

        “Pe logica asta, toate aparatele foto sunt de nisa…” ficare produs raspune unei nevoi pe piata (lasa comentariile de marketing altcuiva).

        Reply
  • popas pe 30 Sep 2011

    “În plus, cu cât un senzor este mai mic, cu atât profunzimea de câmp a imaginilor captate este mai mare. Deși acest lucru poate reprezenta un plus pentru unele tipuri de fotografie, cum ar fi cea de peisaj, pentru portrete, unde se dorește izolarea persoanei fotografiate prin defocalizarea fundalului, o profunzime de câmp mare poate reprezenta un dezavantaj”.

    Din cate stiu eu, profunzimea de camp nu are legatura cu dimensiunea senzorului, ci cu dimensiunea diafragmei obiectivului, cu apertura acestuia; care va sa zica, cu cat “f number” este mai mic, cu atat profunzimea de camp (depth of field = DoF) va fi mai mare, si efectul de incetosare a fundalului din spatele subiectului fotografiat va fi mai pronuntat.
    Ma insel eu?

    Multumesc…

    Foarte util acest review, destul de cuprinzator.
    Am vazut pe dpreview ca va veni si un adaptor pentru montura obiectivelor F-mount.

    Reply
    • Milu pe 30 Sep 2011

      Intensitatea efectului Bokeh creste proportional cu diagonala senzorului. O anume intensitate a efectului Bokeh produs pe o camera cu zenzor de 1/1.63″ la F2 se produce la F4 sau F5 pe senzor APS-C/Nikon DX.

      Reply
  • daniel pe 30 Sep 2011

    Salut ,

    nu am reusit sa gasesc scris, poate nu am fost prea atent, pot folosi obiectivele pe care le am de la seriile DSLR ? Sau vor produce alte obiective si pentru acest “body”.

    Multumesc,

    Reply
  • Doru Dascalu pe 01 Oct 2011

    Uite un articol pe care l-am citit cap coada. Mersi domnilor pentru efortul depus. Am bagat site-ul la fovorite.

    Reply
  • radu pe 01 Oct 2011

    am luat in urma cu ceva vreme un samsung nx 100 ca si opriune light pe langa al meu grasan Canon. Pretul sau la momentul respectiv era de 1900RON, acum e mult mai ieftin. L-am vazut pe okazii la 900 RO( incredibil). Aparatul este impecabil mai ales datorita senzorului APS C, E clar ca acest Nikon se infoaie prea tare ca raport pret/calitate. Vorba autorului, pana la urma conteaza calitarea imaginii si nu numele de pe aparat.
    Oricum in zona mirorless exista ceva aparate buna si nu vreau sa uit aici de sony nex. Dupa pararea mea acest nikon e un fiasco care arata bine.

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului